دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1398 - 18:00
عضو شورای سیاسی جبهه ایستادگی ایران اسلامی در گفتگو با آنا:

سخنان رئیس‌جمهور درباره پرونده‌های فساد به ناامیدی مردم منجر می‌شود

عضو شورای سیاسی جبهه ایستادگی ایران اسلامی گفت: سخنان رئیس‌جمهور درباره پرونده‌های فساد جز غبارآلود کردن فضای سیاسی و ناامیدی مردم هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد.
کد خبر : 445061

حسین کنعانی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد اظهار کرد: «این صحبت‌ها تازگی ندارد و بارها آقای رئیس‌جمهور در جلسات و سخنرانی‌های مختلف این مطالب را مطرح کرده‌اند».


وی افزود: «امروز خطی به اسم امید در حال شکل‌گیری است که عمدتاً کارویژه آن، ایجاد ناامیدی در میان مردم است؛ یعنی امید برای ناامید کردن مردم».


عضو شورای سیاسی جبهه ایستادگی ایران اسلامی ادامه داد: «متأسفانه در مجلس برخی از نمایندگان چنین اظهارنظرهایی را بیان می‌کنند، اما این اظهارنظرها جز غبارآلود کردن فضای سیاسی و نامیدی مردم هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد».


کنعانی‌مقدم با بیان اینکه ای کاش رئیس‌جمهور در یک مناظره تلویزیونی حاضر می‌شد و اظهارات خود را مطرح می‌کرد، گفت: «اینکه تریبون رسانه ملی یک‌طرفه باشد و آقای روحانی سیاه‌نمایی کند، اصلاً صحیح نیست، بلکه بهتر است او در حضور کارشناسان درباره ادعاهایش به مناظره بپردازد».


اخیراً حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان یزد و در جمع مردم این استان ادعا کرده است که قوه قضائیه برخورد گزینشی با مفسدان اقتصادی دارد.


او گفته است که «با بردن چند نفر به دادگاه در خصوص مبارزه با فساد، سر مردم کلاه نمی‌رود و مردم باید بدانند پول‌هایی بزرگی که از جیب بیت‌المال رفته به چه سرنوشتی دچار شده است».


رئیس‌جمهور تهدید کرد که اگر قضات و دادستان‌ها درباره فسادهایی که به گفته او با آنها برخورد نشده توضیح ندهند، «مورد به مورد در استان‌های مختلف» ارقام مربوط به این فسادها را اعلام می‌کند.


انتقاد و تهدید حسن روحانی در شرایطی علیه قوه قضائیه مطرح می‌شود که برادر او «حسین فریدون» به‌خاطر پرونده فساد مالی و گرفتن رشوه محاکمه و مجرم شناخته و به پنج سال زندان محکوم شده است.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، روز بیستم آبان ماه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در یزد گفت: «هیچ‌گونه حاشیه و حاشیه‌سازی نباید دست‌اندرکاران را در امر مبارزه با فساد گرفتار کند».


او تأکید کرد: «مبارزه با فساد بی‌توجه به حاشیه‌ها، مصممانه ادامه خواهد یافت».


اظهارات رئیس‌جمهور در محافل و در میان جناح‌های مختلف سیاسی با واکنش‌هایی همراه بوده است. غلامحسین کرباسچی در گفتگویی در واکنش به سخنان روحانی گفت: «طبیعتاً قوه قضائیه وفق وظیفه ذاتی و قانونی خود به برخورد با افرادی می‌پردازد که اقدام خلاف و مفسدانه مرتکب شده‌اند».


دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: «رئیس‌جمهور اگر پرونده فساد خاصی را مدنظر دارد باید به‌صورت موردی و جزئی، موضوع را به قوه قضائیه و حتی وزارتخانه تحت امر خود ارجاع دهد؛ چراکه در امر مبارزه با فساد و شناسایی مصادیق مفسد، کلی‌گویی و مبهم سخن گفتن، مشکلی را حل نمی‌کند».


کرباسجی گفت: «قطعاً در شأن رئیس‌جمهور نیست که در محافل عمومی، به‌صورت کلی و مبهم از پرونده‌های فساد سخن گوید. از سویی دیگر در شرایط فعلی، موضع‌گیری‌ها و سخنان و رفتار مسئولان قوای مختلف باید در جهت تزریق آرامش خاطر به مردم باشد».


حمله به شورای نگهبان مشارکت سیاسی را کاهش می‌دهد


در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور به شورای نگهبان هم حمله کرده و نظارت این شورا را زیر سؤال برده است؛ لذا در همین باره حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: «آقای رئیس‌جمهور توسط همین سازوکار شورای نگهبان و قوانینی که به آن ایراد می‌گیرد، رئیس‌جمهور شد».


وی افزود: «اگر این قوانین ایراد داشته، پس رئیس‌جمهوری ایشان هم زیرسؤال است؛ لذا آن مبانی‌ای که پیش از این به آن اعتقاد داشته را نباید نفی کند».


فعال سیاسی اصول‌گرا خاطرنشان کرد: «اگر آقای رئیس‌جمهور به شورای نگهبان حمله کنند و مبانی آن را زیر سؤال ببرند، ممکن است به مشارکت سیاسی آسیب وارد شود».


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته