دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 09:37
با وجود تاکید سرپرست داروخانه 13 آبان در گفت‌وگو با آنا؛

وزارت بهداشت: کمبود 56 قلم دارو واقعی نیست

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو کمبود 56 قلم دارو را در کشور تکذیب کرد؛ این در حالی است که پیشتر سرپرست داروخانه 13 آبان در گفت‌وگو با آنا از کمبود 65 قلم دارو در کشور خبر داده بود.
کد خبر : 44466

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر اکبر عبدالهی اصل، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو ضمن بیان این مطلب گفت: بسیاری از کمبودهای دارویی اعلام شده از سوی سرپرست داروخانه 13 آبان از نظر ما کمبود دارویی واقعی نیستند، بلکه داروهایی هستند که نوع داخلی آن در بازار وجود دارد و صرفا به دلیل اصرار بیمار یا تجویز پزشک، نوع خارجی آن تجویز می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه اجازه واردات داروهای خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، وجود ندارد؛ گفت: در حال حاضر طبق گزارشات دریافتی از داروخانه‌ها به طور میانگین ماهانه حدود 30 قلم کمبود دارویی داریم که هیچ یک از آنها داروهای بسیار با اهمیت نیستند و کمبود آنها جان بیماران را تهدید نمی‌کند.


معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که برای رفع کمبودهای دارویی چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: سامانه تلفنی 1490 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت فعال با تماس با داروخانه‌ها گزارشات مربوط به کمبودهای دارویی را جمع آوری و به ما اعلام می‌کند. مردم نیز می‌توانند در تماس با این سامانه نسبت به اعلام کمبود دارویی اقدام کنند.


وی افزود: گزارشات جمع آوری شده از داروخانه‌ها به بخش کنترل بازار دارویی ارسال می‌شود و به داروهایی که نوع داخلی آن در بازار دارویی کشور وجود ندارد به صورت فوریتی اجازه واردات داده می‌شود.


این در حالی است که پیشتر دکتر خیراله غلامی، سرپرست داروخانه 13 آبان در گفت‌و‌گو با آنا از کمبود 65 قلم دارو در کشور خبر داد و گفت: برای برخی اقلام دارویی جایگزین مناسبی وجود دارد و بیماران می‌توانند از داروهای جایگزین استفاده کنند، اما متاسفانه برخی دیگر از اقلام حیاتی هیچ‌گونه جایگزینی ندارد و این مساله برای مردم و داروخانه‌ها مشکل ایجاد کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب