شهرداری تهران در ارائه اطلاعات ترافیکی به محیط زیست کارشکنی میکند
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ آلودگی هوای پایتخت این روزها به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس رسیده است. بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی افزایش غلظت آلایندههای جوی در تهران و کرج از روز بیستم آبانماه تا ظهر روز پنجشنبه بیست و سوم آبانماه کیفیت هوای تهران را کاهش داده و پیشبینی رسیدن وضعیت هوا تا حد هشدار برای همه گروهها دور از انتظار نیست.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین منابع آلاینده شهر تهران منابع متحرک است، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران بهمنظور کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی بهای بلیت وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس را نیمبها اعلام کرده و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را ۵۰ درصد افزایش داد.
بهنظر تدبیر این کمیته به حل مشکل کمک نکرد و وضعیت ناسالم هوا تمامی مدارس پیشدبستانی و مقطع ابتدایی در دو نوبت صبح و عصر شهرستانهای قرچک، شهرری، پاکدشت، ورامین، پیشوا و جوادآباد را در روز سهشنبه(21 آبان) به تعطیلی کشاند و ادامه این وضعیت، مدارس پیشدبستانی و ابتدایی شهر تهران نیز در روز چهارشنبه(22 آبان) تعطیل شد.
همچون همیشه با آلودگی هوا انگشت اتهام به سمت شهرداری تهران رفته و موضوع کارآمدی طرح ترافیک به سوژه اول رسانهها تبدیل میشود.
پلیس راهور بهعنوان عضو شورای ترافیک از منتقدان اصلی طرح ترافیک است
با وجودی که تصمیم در خصوص اجرای طرح ترافیک در شورای عالی ترافیک اتخاذ میشود و پلیس یکی از اعضای این شوراست ولی با اجرای این طرح پلیس راهور بهعنوان یکی از منتقدان اصلی آن در صدر اخبار شهری قرار میگیرد تا جاییکه کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در ارتباط با این طرح شهرداری تهران را متهم میکند که هدفش از اجرای این طرح بیشتر به خاطر پول است نه مدیریت ترافیک و از آنجاییکه اجرای طرح درآمد زیادی برای شهرداری دارد طبیعی است که شهرداری بر اجرای آن مصر باشد.
سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ انتقاد دیگری را به این طرح وارد میداند و خواستار کاهش ساعت طرح کاهش آلودگی هوا است.
این مقام انتظامی در استدلال خود برای ارائه این نظر میگوید: به غیر از ادارات که بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ تعطیل میشوند، ساعت کار برخی مشاغل با تاریک شدن هوا به اتمام میرسد که این شرایط بهدلیل طولانی بودن روزها در فصل تابستان متفاوت است پس باید زمان اجرای این طرح در نیمه دوم سال تغییر کند.
مهماندار معتقد است که بهتر است زمان اجرای طرح ترافیک و نیز طرح کاهش آلودگی هوا را یک ساعت کاهش دهیم تا هم فشار معابر پیرامونی برداشته شده و مردم بتوانند راحتتر به کارهایشان برسند.
این در حالی است که یوسف حجت مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن رد ادعای پلیس مبنی بر اینکه طرح ترافیک جدید با هدف کسب درآمد است، مدعی است که این طرح بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده را محقق کرده و در مقایسه با طرحهای اجرا شده بینظیر است.
کاهش ساعت طرح ترافیک شاغلان ساکن در طرح را به استفاده از خودروی شخصی سوق میدهد
یوسف حجت در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با ایرادهای مطرحشده پلیس راهور اظهار کرد: نظر پلیس بر این است که ساکنان طرح به جای اینکه اول صبح و آخر عصر بتوانند از طرح وارد و خارج شوند، در طول روز یک ورود و یک خروج داشته باشند.
وی تصریح کرد: این نظر منطقی است چون ورود و خروجشان از ساعت پیک خارج میشود اما اجرایی نیست چون ما به تجهیزات فوقالعادهای نیاز داریم تا بتوانیم تکتک ساکنان طرح را از لحظهای که از خانهشان خارج میشوند تا لحظهای که از طرح خارج میشوند، رصد کنیم و ببینیم آیا فرد از طرح خارج شده یا در حال گردش در داخل طرح است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص نظر پلیس در خصوص کاهش ساعت طرح نیز گفت: ساعت ورود و خروج در منطقه دوم همیشه همین ساعت 7 عصر بوده است و دلیلی ندارد که هر سال که تغییراتی داریم ساعت طرح را جابهجا کنیم چون در این صورت ما نمیتوانیم مقایسه درستی با اطلاعات سنوات قبل داشته باشیم.
حجت ادامه داد: ما در حال حاضر با آلودگی هوا مواجهیم و در این شرایط تلاش ما در اجرای طرح ترافیک باید سختگیرانهتر باشد نه اینکه شرایط را آسانتر کنیم.
وی با بیان اینکه با این نظر پلیس افراد بیشتر از خودروی شخصی استفاده کرده و راحتتر وارد طرح میشوند، اذعان کرد: حداقل با شرایط آلودگی فعلی این نظر پلیس اجرایی نیست ولی بهطورکلی اظهارات پلیس یک نظر و ادعای من نیز نظر دیگری است و در این خصوص شورای ترافیک باید تصمیمگیرنده باشد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: نظر ما در پاسخ به اظهارات پلیس راهور استان تهران مبنی بر کاهش ساعت طرح ترافیک این است که اینکه اگر ما ساعت را کمی هم زودتر بکنیم خیلی از شاغلان ساکن در محدوده طرح ترجیح میدهند که صبح قبل از طرح با خودرو بیایند و عصر هم بعد از طرح با خودرو برگردند درحالیکه اگر طرح دیروقتتر باشد دیگر کسی تا ساعت 7 صبر نمیکند بنابراین ترجیح میدهد با وسیله نقلیه عمومی تردد کرده و این موضوع احتمالاً شاغلان در طرح را بهسمت استفاده از خودروی شخصی سوق میدهد.
94 درصد مردم از سهمیه 20 روز تردد رایگان خود استفاده نکردهاند
حجت در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا طرح ترافیک از زمان اجرا به اهداف خود نائل شده است، گفت: یکی از اهداف اصلی طرح در محدوده دوم این بود که تردد مردم را از ساعت پیک به غیرپیک سوق دهیم که با گرانتر کردن ساعت پیک و ارزانتر و ارائه تخفیفهای تردد در ساعات غیرپیک به هدفمان رسیدیم.
وی با بیان اشاره به این مطلب که هزینه ورود به طرح ترافیک از سال 96 از 26 هزار تومان به 20 هزار تومان نزدیک شده است، افزود: علت این موضوع تخفیفهایی متعددی همچون معاینه فنی برتر، یک ورود و خروج رایگان برای ساکنین طرح، تخفیف 50 درصدی برای ساکنان هر دو منطقه طرح ترافیک بوده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به اطلاعات سه ماهه تابستان امسال گفت: 94 درصد مردم در این بازه زمانی از سهمیه 20 روز تردد رایگان خود در یک فصل استفاده نکردند و تنها 6 درصد آنها 20 روز را استفاده کرده و یا بیش از آن به طرح وارد شدهاند.
حجت تصریح کرد: از 3.5 میلیون خودرویی که ما رصد کردیم، 2 میلیون خودرو بین یک تا سه روز از سهمیه 20 روز خود استفاده کردهاند و بیش از 50 درصد آنها حدود 17 روز وارد محدوده دوم طرح نشدهاند و این یعنی ما توانستیم با اجرای این طرح در محدوده دوم، تردد شهروندان را مدیریت کنیم.
ورود دستگاه قضائی به موضوع طرح ترافیک به اطلاعات شهرداری وابسته است
سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با گزارش سازمان محیط زیست بهعنوان متولی ارزیابی زیست محیطی این طرح را منوط به اطلاعات شهرداری تهران دانست که هنوز این اطلاعات از سوی شهرداری تهران ارسال نکرده است.
سید محمدمهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با بررسی کارآمدی طرح ترافیک اظهار کرد: ما پروژه سیاهه انتشار آلودگی هوا را برای 8 کلانشهر بهعلاوه قم و کرمانشاه تعریف کردیم که توسط کنسرسیوم دانشگاههای برتر با محوریت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در حال انجام است.
وی با بیان اینکه هنوز خروجی طرح برای ما ارسال نشده است، گفت: این اطلاعات از مراجع مختلف باید دریافت و پس از مطالعه، مدلسازی شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: برای ارزیابی کارآمدی طرح ترافیک مجری باید مدل حمل و نقل و ترافیک را نیز به اطلاعاتش اضافه کند که همچنان دسترسی به مدل حمل و نقل و ترافیک فراهم نشده است.
میرزایی قمی با اشاره به اینکه پلیس در مواردی مخالف طرح ترافیک است و برای رسیدگی به این موضوع از قوه قضائیه خواسته تا به موضوع ورود کند، افزود: ورود دستگاههای دیگر نیازمند اطلاعاتی است که براساس آن مدلسازی و اعلام نتیجه صورت گیرد.
ارزیابی کنسرسیوم پژوهشی در ارتباط با طرح ترافیک دقیقتر از شهرداری است
در این میان محسن ناصری مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاههای سطح یک کشور که تهیه سیاهه انتشار را برای 8 کلانشهر از جمله تهران برعهده دارد نیز از عدم دسترسی به اطلاعات الگوی ترافیکی پایتخت خبر داد.
محسن ناصری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با اینکه گزارش کنسرسیوم در ارتباط با سیاهه انتشار آلودگی هوا است و نه طرح ترافیک، گفت: ارزیابی انتشار آلودگی هوا در حال انجام است ولی ارزیابی ترافیکی آن ملزوماتی دارد که میبایست از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک دریافت شود که با وجودیکه سازمان محیط زیست این گزارش را از شهرداری طلب کرده ولی همچنان به آن دسترسی نداریم.
وی با بیان اینکه با دستیابی به مدل ترافیکی تأثیر الگوی ترافیکی جدید با دوره قبل آن قابل ارزیابی است، افزود: البته معاونت حمل و نقل و ترافیک گزارشی را مبنی بر ارزیابی اثرگذاری طرح ترافیک بر آلودگی هوای تهران تهیه کرده است ولی با توجه به اینکه مدل ما مبسوطتر است میتوانیم انتظار داشته باشیم که جواب کنسرسیوم از گزارش شهرداری تهران دقیقتر است.
نکته جالب توجه که از سوی مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاههای سطح یک کشور مطرح شد این بود که مجری سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر تهران آقای یوسف حجت از دانشگاه تربیت مدرس است که ایشان در حال حاضر بهعنوان مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشغول به فعالیت است.
ناصری بیان کرد: ایشان پیش از آنکه به این سمت منصوب شوند بهعنوان مجری این پروژه انتخاب شده بودند.
نکته جالب توجه در این میان اینکه در حلقه آخر ارزیابی طرح ترافیک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور یک مدیر شهری بین ارزیابی کنندگان این شائبه را به وجود آورده که عملکرد اصلی و واقعی شهرداری درباره طرح مذکور به کارشناسان ارائه نشود و یا در ارائه این اطلاعات تأخیر بیندازند.
هرچند مجری کنسرسیوم معتقد است از زمان ارائه اطلاعات از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تا زمان مدلسازی و ارائه ارزیابی زمان زیادی طول نخواهد کشید.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/