دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 09:16

انتخابات مجلس مصر آغاز شد

مردم مصر روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات مجلس که مدت‌ها انتظار آن را کشیده‌‌اند، پای صندوق می‌روند اما برخی سازمان‌های ناظر بین‌المللی با مشکلاتی برای ورود به این کشور روبه‌رو شده‌اند.
کد خبر : 44449

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، انتخابات مجلس مصر گام نهایی برای بازگشت مصر به مسیر دموکراسی به شمار می‌رود اما منتقدان می‌گویند این روند به دلیل سرکوب‌های دولت تضعیف شده است.


رای‌گیری طی دو دوره دو روزه (هجدهم و نوزدهم اکتبر و بیست‌ودوم و بیست‌وسوم نوامبر) برگزار می‌شود اما نظرسنجی‌ها هیچ نتیجه روشنی ارایه نکرده‌اند.


در این میان، برخی نهاد‌های ناظر بین‌المللی برای ورود به مصر با مشکل روبه‌رو شده‌اند.


سازمان آمریکایی «دموکراسی بین‌المللی» اعلام کرد قرار بود بر انتخابات مجلس مصر نظارت کند اما به دلیل مشکل گرفتن روادید برای تمام کارکنان برنامه‌های آن متوقف شده است.


سازمان دموکراسی بین‌المللی از سوی کمیسیون عالی انتخابات مصر برای نظارت معتبر شناخته شده است اما این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: روادید برخی اعضای مرکزی و ناظران کوتاه‌مدت معتبر صادر نشده است و زمان بسیاری از ویزاهای صادرشده نیز برای نظارت بر تمامی مراحل انتخابات مناسب نیست.


این نهاد گفت بدون روادید لازم و مناسب برای ناظران معتبر خود قادر به نظارت جامع و مورد انتظار نخواهد بود. وزارت امور خارجه مصر به درخواست این نهاد ناظر پاسخ نداده است.


به نوشته رویترز، انتظار می‌رود نظارت مستقل بر انتخابات مجلس مصر به دلیل فشار دولت بر سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه مدنی محدود شود.


برای نمونه، مرکز آمریکایی «کارتر» یک سال پیش دفتر مصر خود را بست و گفت نمی‌تواند بر رای‌گیری آتی نظارت کند زیرا فضای سیاسی چنان تنگ شده است که انتخابات نمی‌تواند پیشبردی برای انتقال واقعی دموکراتیک باشد.


از سوی دیگر خبرگزاری «منا» گزارش کرد: برای برگزاری این انتخابات، دولت مصر تدابیر امنیتی شدیدی در سراسر کشور در نظر گرفته است و دستکم 185 هزار سرباز به کمک نیروی پلیس در آماده‌باش خواهند بود.


«عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر روز گذشته (شنبه) در سخنانی که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، از مردم خواست که به پای صندوق‌های رای بروند و نمایندگان خود را در پارلمان انتخاب کنند.


وی گفت: در مقابل شعبه‌های اخذ رای صف بکشید و با آرای خود بذر امید بکارید تا آینده مصر نوین، روشن باشد.


تحلیل‌گران معتقدند میزان مشارکت در این انتخابات پایین باشد زیرا بسیاری از مردم مصر از جریان دموکراسی، سرخورده شده‌اند. همچنین جوانان همچون بسیاری از مردم که از سیاست‌های دولت خشمگین هستند، علاقه‌ای به شرکت در انتخابات ندارند.


روز گذشته (شنبه) شهروندان مصری مقیم خارج، در حوزه‌های رای گیری که در سفارت‌خانه‌های این کشور در سراسر جهان برپا شده بود، شرکت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب