دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد مطالعات شرق آسیای دانشگاه تهران:

چینی‌ها برای پروژه راه ابریشم بیش از 40 میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفتند

استاد مطالعات شرق آسیای دانشگاه تهران گفت: چینی‌ها برای پروژه یک راه یک کمربند یا همان راه ابریشم بیش از 40 میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته‌اند.
کد خبر : 444406
YEK KAMARBAND YEK RAH.jpg

بهزاد شاهنده در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد بین الملل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: چینی‌ها سرمایه گذاری سنگینی در بندر گوادر در پاکستان  انجام داده‌اند و در حال حاضر کالاهای چینی در این بندر  جا‌به‌جا می‌شود.


وی اظهار کرد:یک کمربند و یک‌راه که همان راه ابریشم است قرار نبود به‌عنوان سیاست اصلی چین محسوب شود اما از سال 2015 این طرح در اولویت کار اقتصادی این کشور قرار گرفت.


این مدرس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه چین در نظر دارد که تا سال 2049 و در صدمین سال بنیان‌گذاری جمهوری خلق چین به یک ابرقدرت تبدیل شود خاطرنشان کرد:‌ تولید ناخالص داخلی چین همراه باقدرت خرید در این کشور ۲۷ تریلیون دلار است که این رقم بسیار بالا است و درواقع رقیب اصلی آمریکا به‌حساب می‌آید و اعداد و ارقام نشان می‌دهد رقابت شدید بر سر ابرقدرت شدن در دنیا بین این دو کشور وجود دارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: چینی‌ها برای این پروژه 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده  و مهم‌تر آنکه برای سرمایه‌گذاری برای ایجاد بانک توسعه زیرساخت‌های آسیایی ۱۰۰ میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند.  این در حالی است که  چینی‌ها اکنون سرمایه‌گذاری هنگفتی در پاکستان کرده‌اند که اگر پاکستانی‌ها بتوانند بر مشکلات داخلی خود فائق آیند، آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد این کشور خواهد بود.


این پژوهشگر شرق آسیا اعلام کرد: در حال حاضر 126 کشور و 29 سازمان بین‌المللی به عضویت پروژه یک کمربند یک‌راه درآمده‌‌اند و این می‌تواند در اقتصاد این کشورها تأثیر اساسی داشته باشد.


شاهنده تأکید کرد:کشورهایی که به عضویت این پروژه درآمده‌اند بیش از 6 تریلیون دلار تاکنون سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این شاه‌راه حیاتی و اقتصادی تاکنون برای 250 هزار نفر در چین شغل ایجاد کرده است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: راه ابریشم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته