بهزیستی و آموزش و پرورش خود را متولی آموزش و ساماندهی کودکان کار نمیدانند
محمدحسن داودی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با تأکید بر ساماندهی کودکان کار، هدف از راهاندازی مدرسه صبح رویش را آموزش و ساماندهی کودکان کار عنوان کرد و افزود: مدرسه کودکان کار با مجوز از آموزش و پرورش در مناطق 12 و 15 راهاندازی شده و تاکنون 793 دانشآموز در سنین 7 تا 18 سال دارد را تحت پوشش قرار دادیم.
مدیر مدرسه صبح رویش با اشاره به اینکه هدفی که در قالب الگوی آموزشی طراحی شده یک کار علمی با ساختار بومی است، افزود: در این الگو صنعت تحول با محتوای درسی و متناسب با نیازهای گیرنده است. یعنی الگوی آموزشی به گونهای است که بخشی شخصیتی و بخشی مهارتی باید در کار به وجود بیاید.
وی اظهار کرد: در این مدرسه چهار مهارت که سه دسته نرم (فکری، ارتباطی و تصمیم گیری و کنشگری) و یک دسته مهارت سخت( حرفهای) است آموزش داده میشود.
داودی گفت: از کارهای آموزشی و مهارتی می توان به شیوه واحد جیرینگ اشاره کرد که دانش آموزی هر مهارتی یاد بگیرد در قبالش جیرینگ (شبیه اسکناس پول که بین دانشآموزان این مدرسه وجود دارد) دریافت میکند که این جیرینگ در کارکردهای مدرسه کودکان کار استفاده میشود.
مدیر مدرسه صبح رویش در مورد نحوه آموزش در این مدارس اظهار کرد: شیوه آموزش در این مدارس متفاوت با دیگر مدارس عادی آموزش و پرورش است و بیشتر آنها کودکان بازمانده از تحصیل هستند که به دلایل مختلفی از جمله داشتن والدین معتاد، زندانی بودن سرپرست خانواده و یا دیگر آسیبهای اجتماعی در خیابانها رها شده و مشغول به کار هستند.
داودی گفت: تلاش میکنیم علاوه بر جذابیت در این مدرسه مهارتهایی را به این کودکان آموزش دهیم که در آینده زندگی بهتری داشته باشند.
وی درباره جذب دانش آموزان در این مدرسه اظهار کرد: اوایل کودکان کار را جذب می کردیم اما امروز از ظرفیت خارج شده و کودکانی که خود مراجعه کرده و یا تیم مددکاری آنها را معرفی می کنند در این مدارس مشغول به تحصیل می شوند.
داودی با بیان اینکه همه نوع دانشآموز در این مدرسه وجود دارد، اضافه کرد: کودکان روی ویلچر نشسته، دارای اختلالات یادگیری، بازمانده از تحصیل و .. در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
مدیر مدرسه صبح رویش درباره گرفتن مجوز این مدرسه گفت: هم از بهزیستی مجوز داریم و هم از آموزش و پرورش، اما بهزیستی خود را متولی آموزش نمیداند و فقط مسئول ساماندهی میداند و آموزش و پرورش هم خود را متولی نمیداند بنابراین ما حفرهای که این وسط بود را با راه اندازی مدرسه کودکان کار پر کردیم.
انتهای پیام/4046
انتهای پیام/