دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1398 - 16:45
مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا:

اظهارنظر اعضای شورای شهر در خصوص کیفیت‌سنجی هوا باید کارشناسی شود/ سنجش کیفیت هوای تهران متفاوت از مرزبندی‌های زمینی است

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سنجش کیفیت هوای تهران براساس اطلاعات تجمیعی است و طراحی شبکه سنجش کیفیت آن متفاوت از مرزبندی‌های زمینی است.
کد خبر : 444141
15-4-5-8593918-2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چندی پیش سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که با وجودی‌که منطقه 12 جزو آلوده‌ترین مناطق شهر تهران است ولی این منطقه فاقد ایستگاه پایش کیفی هوا است.


وی در این تذکر با اشاره به این مطلب که منطقه 12 به‌واسطه وجود بازار، مراکز حکومتی، مراکز متعدد آموزشی، درمانی و خدماتی جزو پرترددترین مناطق پایتخت است، عنوان کرد: راه‌اندازی یک ایستگاه پایش کیفی هوا در این منطقه به‌منظور تدقیق تغییرات اثرات طرح ترافیک و آلودگی هوا امری ضروری است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: می‌بایست با توجه به افزایش دقت در مطالعات امکان‌سنجی پایش آلودگی هوا، احداث یک ایستگاه پایش کیفی هوا در سال 99 در دستور کار قرار گیرد.


به‌نظر می‌رسد این اظهارنظر رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از لحاظ کارشناسی با واقعیت موجود در فرآیند سنجش کیفیت هوا فاصله دارد.


احمد طاهری، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اعلام این مطلب که سنجش کیفیت هوای تهران براساس اطلاعات تجمیعی است، طراحی شبکه سنجش کیفیت هوا را متفاوت از مرزبندی‌های زمینی است.


طاهری در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان این‌که اندازه‌‌گیری کیفیت هوای تهران توسط دو نهاد شهرداری تهران و حفاظت محیط زیست استان تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: مجموعاً 40 ایستگاه پایش کیفیت هوای تهران را انجام می‌دهد که از این تعداد 21 ایستگاه تحت نظارت شهرداری تهران است.


وی ادامه داد: ارزیابی سنجش کیفیت هوای تهران براساس اطلاعات تجمیعی است، هرچند ما در میدان امام خمینی (ره) که در منطقه 12 واقع شده ایستگاه پایش کیفی هوا داریم و این اظهارنظر عضو شورا بدین معنی نیست که ما اصلاً این منطقه را پایش نمی‌کنیم.


مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: طراحی شبکه سنجش کیفیت هوا کاملاً متفاوت از مرزبندی‌هایی است که ما برروی زمین مثلاً به‌عنوان منطقه 12 یا 11 داریم.


طاهری با اشاره به این مطلب که در طراحی این شبکه دسته‌بندی‌های مختلفی از ایستگاه‌ها وجود دارد، گفت: ما در این شبکه می‌بایست ایستگاه‌های ترافیکی و مسکونی داشته باشیم و همچنین جریان‌های بالادست و پایین‌دست را مورد ارزیابی قرار دهیم.


وی با اشاره به این مطلب که ما در حال حاضر ایستگاه ترافیکی کم نداریم، اذعان کرد: در صورتی‌که ایستگاه‌های موجود در شهر تهران را با سایر شهرهای بزرگ دنیا مقایسه کنید متوجه می‌شوید که ما به هیچ عنوان کمبودی در این خصوص نداریم.


مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این‌که ما در منطقه 10 و 11 ایستگاه داریم گفت: مناطق 10، 11 و 12 مناطق کوچکی هستند و این امکان وجود ندارد که در تک‌تک مناطق ایستگاه داشته باشیم هر چند ما در منطقه 11 در میدان قزوین، خیابان قزوین و اتوبان نواب کاملاً مجاور منطقه 12 شهرداری تهران است دارای ایستگاه هستیم.


طاهری ادامه داد: صلاحدید ایجاد یک ایستگاه، خارج از اختیارات من است ولی ممکن است با توجه به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران تصمیمی مبنی بر جابجایی ایستگاه‌ها مطرح شود که من به‌عنوان یک کارشناس موضوع را قبول ندارم چون ارزش هر ایستگاه به تاریخچه آن وابسته است.


وی تصریح کرد: با توجه به فعالیت ایستگاه‌ها در یک نقطه ما تغییرات بلند‌مدت آلودگی هوا را براساس یک نقطه شاهد اندازه‌گیری می‌کنیم، لذا جابجایی یک ایستگاه اتفاق خوبی برای اندازه‌گیری کیفیت هوای یک کلانشهر نخواهد بود.


با توجه به این‌که شورای اسلامی شهر تهران نهادی سیاست‌گذار در پایتخت محسوب می‌شود و هر تصمیم و یا اظهارنظری از سوی این اعضا در جهت‌گیری مادی و معنوی جامعه تأثیرگذار است لذا اعضای این شورا باید پیش از اظهارنظر درباره هر موضوعی نظر کارشناسان امر را جویا شده و سپس نسبت به طرح آن در شورای اسلامی شهر تهران اقدام کنند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته