دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1398 - 00:10
آنا گزارش می‌دهد؛

زلزله زدگان نیاز به تجهیزات گرمایشی دارند

زلزله در مناطق سخت بخصوص مناطق کوهستانی و سرد علاوه بر ترس نگرانی‌های دیگری را به وجود می آورد نگرانی که این روزها ذهن زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی را درگیر کرده است چرا که آنها برای روزهای آتی نیاز به تجهیزات گرمایشی دارند.
کد خبر : 444000
photo5922698402003530487.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مریم حضرتی، زلزله به تنهایی ترس را به دوش انسان می‌اندزد بخصوص که این اتفاق در شب پیش بی‌افتد و زلزله‌ای که صبح بامداد امروز ساعت 2 و 17 دقیقه در استان آذربایجان شرقی را در بر گرفت باعث بسیاری از اتفاقات ناخوشایند شد.


این زلزله ۵/۹ ریشتری که بخش ترک شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند در عمق 8 کیلومتری زمین احساس شد.


پس از وقوع زمین لرزه بیش از 30 روستای استان آذربایجان شرقی آسیب دید و خانه‌های روستای ورنکش به طور کل تخریب شد.


این زلزله در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شد که به گفته سازمان اورژانس تاکنون 5 نفر در زلزله جان باخته و 348 نفر هم مصدوم شده‌اند.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره زمین لرزه‌ای که صبح امروز در استان آذربایجان شرقی رخ داد اظهار کرد: صبح امروز در ساعت ۲ بامداد امروز زمین لرزه‌ای به قدرت ۵,۹ ریشتری در روستای ترک، سراب در استان آذربایجان شرقی رخ داد ۵ نفر کشته و ۳۳۲ نفر مصدوم به جا گذاشت.


وی افزود: فعال‌سازی مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتی سازمان امداد و نجات، اعلام آماده باش کامل به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، اردبیل و زنجان، تماس با مدیران عامل و معاونین امداد و نجات استان‌های معین، اعزام تیم‌های عملیاتی ارزیاب به شهرستان های آذربایجان شرقی، اعزام تیم های ارزیاب از استان های زنجان و آذربایجان غربی به مناطق مختلف استان و برقراری ارتباط مستمر ویدئو کنفرانس با استان های معین و آذربایجان شرقی اقداماتی بوده که تاکنون از سوی جمعیت هلال احمر صورت گرفته است.


سلیمی با بیان اینکه ‌۲ فروند بالگرد جهت ارزیابی هوایی به مناطق زلزله زده اعزام شدند، اظهار کرد: ۳۴ تیم عملیاتی در ۷۸ روستای ارزیابی شده اعزام شدند که در مجموع ۴۰۰ واحد خانه ناشی از زلزله آسیب دیدند.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


جان باختن ۵ نفر بر اثر زمین لرزه


استاندار آذربایجان شرقی از جان باختن ۵ نفر بر اثر زمین لرزه ۶۰ روستای شهرستان میانه خبر داد.


یحیی محمدزاده می‌گوید که متاسفانه بر اثر این زمین لرزه از ۸۰ روستای زلزله زده، ۶۰ روستا ارزیابی شده است که تاکنون ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۰ خانه هم تخریب کامل شده و در روستاها اطراف هم تعدادی از خانه‌ها آسیب دیده که تلفات و خسارات جدی و نگران کننده نیست.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


 آمار کشتگان زلزله آذربایجان دقیق نیست


اما سخنگوی اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، می‌گوید که هنوز معلوم نیست که چه تعداد فوتی باشد؟ چرا که ممکن است برخی‌ها زیر آوار مانده باشند.


مجتبی خالدی درباره تعداد آمار مصدومان بر اثر زلزله استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: بر اثر زلزله‌ صبح امروز در استان آذربایجان شرقی تا این لحظه ۳۴۸ نفر مصدوم که ۲۲ نفر بستری شدند و یکی از آنها که اوایل صبح علائم حیاتی نداشت اکنون با علائم حیاتی ثابت بستری است و یکی دیگر از مصدومان بر اثر شکستگی مهره‌های کمر به بیمارستانی در تبریز منتقل شد.


وی با بیان اینکه ۵ نفر فوتی بر اثر زلزله وجود دارد، گفت: هنوز معلوم نیست که چه تعداد فوتی باشد چرا که ممکن است برخی‌ها زیر آوار مانده باشند ضمن اینکه هنوز خسارات بیش از ۵ روستا ارزیابی نشده است.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


بیش از ۱۰۰۰ راس دام تلف شد


 اما اینکه خسارات جدی و نگران کننده نیست برای اهالی همان منطقه نگران کننده است چرا که رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، از وخامت حال یک بیمار از 12 بیمار بستری شده خبر داد و گفت که بیش از ۱۰۰۰ راس دام تلف شد.


اسماعیل نجار گفت که تاکنون ۵ فوتی و ۱۷۵ مصدوم به جا گذاشت که این مصدومان سرپایی مداوا شدند. تقریبا بیش از ۴۰۰ واحد در روستاهای زلزله زده از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند که روستای ورنکش جزو ۱۰۰ درصد خانه‌های تخریب شده بود. بیش از هزار راس دام در این زلزله تلف شده اند.


پس از وقوع زلزله و دستور رئیس جمهور بر بسیج تمام امکانات برای امدادرسانی مؤثر و سریع به مناطق زلزله‌زده تمامی سازمان‌ها و نهادها را بر آن داشت تا امکانات و وسایل رفاهی این عزیزان را فراهم کنند.


همچنین لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امدادرسانی فوری،درمان مصدومان و اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان را خواستار شد.


آذوقه 72 ساعته زلزله زدگان فراهم شد


در ادامه فرمانده قرارگاه شمال‌غرب ارتش خبر داد که امکانات درمانی و امدادی تیپ ۴۰ سراب، در شهرستان میانه مستقر شد و فرمانده سپاه آذربایجان شرقی هم گفت که تمام امکانات سپاه برای امدادرسانی به حادثه دیدگان بسیج شده‌اند.


و در پی آن مسعود سلطانی‌فر رئیس وزارت ورزش و جوانان به مدیران کل ورزش و جوانان استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان دستور داد تا اماکن ورزشی در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد.


استاندار آذربایجان شرقی در مورد حضور به موقع گفت که خوشبختانه همه ستادهای بحران استان و شهرستان در همان ساعات اولیه تشکیل جلسه دادند  و اکیپ‌های مختلفی به منطقه اعزام شدند.


محمدزاده اظهار کرد: اکنون امکان اسکان موقت و همینطور امکان اسکان موقت و آذوقه ۷۲ ساعته فراهم و به منطقه ارسال شده است.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


 همه پایگاه‌های اورژانس آذربایجان شرقی در آماده‌باش هستند


سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ۱۴کارشناس سلامت روان برای کمک روانشناختی با آسیب دیدگان زلزله به منطقه اعزام شدند، اظهار کرد: تاکنون از ۴ فروند بالگرد آماده یکی از بالگردها در آنجا مستقر است و ۲۴ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ دستگاه بیمارستان صحرایی در آنجا استقرار یافت.


اما برای کمک به این زلزله زدگان باید از لحاظ مکان و خوراک تدبیرهایی کرد که در این میان مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات هلال احمر به خبرنگار آنا گفت که درحال حاضر تغذیه اضطراری به تمامی روستاهای زلزله زده بخصوص روستای ورنکش ارسال شده که تا ۷۲ ساعت تغذیه موجود است و احتمالا تا یک ماه تغذیه آنها فراهم شود.


 یا ستاد اجرایی فرمان امام حدود ۴۰۰ تخته پتو، ۱۰۰ چادر اسکان، ۱۰۰ بسته‌ غذایی یک هفته‌ای به مناطق زلزله‌زده ارسال کرد و همینطور۲ هزار و ۳۷۰ تخته چادر و ۴۵۵ تخته پتو  از سوی مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده توزیع شد.


 سرمای هوا یکی دیگر از مشکلاتی است که پس از بحران زلزله افراد زلزله زده با آن دست به گریبان می شوند به طور که  مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از سردی هوای مناطق زلزله زده خبر داده و می‌گوید که از اواخر هفته آ‌ینده، زلزله زدگان شاهد سامانه بارشی در اواخر هفته آینده یعنی روز جمعه  خواهند بود.


خسارات زلزله در آذربایجان شرقی


هوا سردتر می‌شود


صادق ضیائیان گفت: با توجه به پایداری هوا در طول هفته آینده در این مناطق، دمای حداقل منطقه سراب بین منفی ۴ تا منفی ۵ سانتیگراد است  و بستان آباد بین منفی ۲ تا منفی ۳ سانتیگراد است که فقط دما تغییر می‌کند و نیاز به تجهیزات گرمایشی دارند.


گویا برای این شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که سوخت مناطق زلزله‌زده به طور کامل تأمین شد و شرکت ملی گاز هم اعلام کرده که گاز مناطق زلزله‌زده به جز یک روستا وصل است.


البته اتفاقی که افتاده و می توان آن را شانس و یا شاید خدا یار زلزله زدگان اشاره کرد درباره حضور به موقع و همزمان نیروهای بسیجی و سپاهی در آن منطقه برای رزمایش عنوان کرد. موردی که فرمانده قرارگاه جهاد سازندگی سپاه میانه در گفتگو با خبرنگار آنا آن را اتفاقی عنوان کرد و گفت: از همان ساعات اولیه زلزله ۵,۹ ریشتری صبح امروز به دلیل رزمایشی که گروه‌های بسیجی در منطقه میانه داشتند در حال آماده باش بودند و به سرعت به محل اعزام شدند.


سید خلیل حسینی افزود: حضور بسیج و سپاه در نزدیک‌ترین زمان ممکن صورت گرفت و آواربرداری از همان ساعات شروع و تاکنون تمام نشده است. آواربرداری از همان ساعات اولیه شروع شد و نزدیک به ۱۰۰ نفر مصدوم به بیمارستان انتقال داده شدند که از این میان ۲۵ بستری و مابقی به طور سرپایی مداوا شدند.


 ورنکش، ورزقان، دستجرد، بلوکان و حلیم‌سی از جمله روستاهایی بودند که بیشترین خسارت را دیده بودند و فقط 5 فوتی داشته است. حضور مسئولان در کنار مردمان زلزله زده موجب تسلی می‌شود مردمانی که همگی روستایی هستند و به نوعی نیازمند حمایت بیشتر.


انتهای پیام/4046/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته