دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1398 - 00:15
آنا گزارش می‌دهد؛

سناریوی وزارت ورزش برای انتخابات والیبال/ تعلل سئول‌نشینان برای آقای معاون!

زمان برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال از سوی وزارت ورزش و جوانان در حالی اعلام شد که طبق قانون باید اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده هم اعلام می‌شد؛ اما این اتفاق نیفتاد!
کد خبر : 443940
635838910860924375.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزشی خبرگزاری آنا، فدراسیون والیبال را باید عجیب‌ترین فدراسیون ورزشی ایران بنامیم. والیبال در چند سال اخیر موفقیت‌های زیادی در کارنامه خود ثبت کرده است، اما در یک سال اخیر شرایط مدیریتی این فدراسیون المپیکی مانند کلافی سردرگم شد و تنها عملکرد وزارت ورزش و جوانان در برابر این شرایط، انتصاب یکی پس از دیگری سرپرستان بود!


بلاتکلیفی‌های والیبال در سال منتهی به المپیک توکیو باعث شد تا سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال کشورمان از شرایط فدراسیون والیبال انتقاد کند. وی دراین‌باره گفته است: «جمع‌وجور کردن فدراسیون بی‌دروپیکر والیبال نه کار من است نه کار شما. جنگ قدرت بر سر ریاست است. الآن داریم بدون رئیس مسابقه می‌دهیم. با غیرت بازیکنان بازی می‌کنیم. اگر ببریم نوش جان بچه‌ها. اگر باختیم هم فدای سرشان. تا اینجا به احترام مردم آمدیم. این فدراسیون خیلی بی‌دروپیکر است! اگر قهرمان شویم شیر مادر حلال بچه‌ها. اگر هم قهرمان نشویم با این فدراسیون بی‌دروپیکر فدای سر بازیکنان!»


آغاز بی‌ثباتی فدراسیون والیبال از زمان داورزنی


محمدرضا داورزنی از سال 85 تا دی‌ماه سال 96 ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده داشت و اتفاقاً اوج موفقیت والیبال را باید در دوران ریاست داورزنی بدانیم. پس از یزدانی خرم که 17 سال ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده داشت و این رشته دانشگاهی را متحول کرد؛ رشد موشکی والیبال در دوران مسئولیت داورزنی اتفاق افتاد؛ اما در بهمن 95 با حکم وزیر ورزش و جوانان وقت، داورزنی به‌عنوان معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد. او هم‌زمان تا دی‌ماه 96 هم مسئولیت معاونت قهرمانی و هم والیبال را به‌صورت هم‌زمان بر عهده داشت.


در هفتم دی‌ماه سال 96 سکان هدایت والیبال به احمد ضیایی رسید؛ اما عمر مدیریت ضیایی در فدراسیون والیبال چندان دوام پیدا نکرد؛ چراکه در آذر 97 به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود کنار رفت و از همان زمان دوران بلاتکلیفی فدراسیون والیبال به اوج خود رسید.


با حکم وزیر ورزش و جوانان، افشین داوری به‌عنوان سرپرست برای فدراسیون والیبال انتخاب شد. داوری از همان ابتدا قصد خود را تنها برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال اعلام کرد، اما در میانه‌های راه سودای ریاست به سر آقای سرپرست زد و قصد حضور در انتخابات را پیدا کرد که البته با مخالفت وزارت ورزش و جوانان روبه‌رو شد و از فدراسیون مربوطه قهر کرد. در این میان وزارت دوباره دست به دامن سرپرست شد و علی فتاحی که تجربه زیادی برای هدایت یک فدراسیون نداشت روی کار آمد.


پس از انتقادهای رسانه‌ها و اهالی والیبال از بلاتکلیفی در سال منتهی به المپیک، بالاخره پروسه ثبت‌نام از نامزدهای این فدراسیون از شهریورماه سال 98 آغاز شد. محمدرضا داورزنی بارها اعلام کرده بود قصد حضور در انتخابات فدراسیون والیبال را ندارد؛ اما نتوانست از علاقه‌اش به والیبال چشم‌پوشی کند و در واپسین روزهای ثبت‌نام از نامزدها، به انتخابات والیبال ورود کرد. داورزنی در حالی به‌عنوان نامزد این فدراسیون ثبت‌نام کرد که از پُست معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان استعفا نکرد و همین موضوع هم واکنش‌های زیادی به همراه داشت. چراکه حضور داورزنی به‌عنوان معاونت قهرمانی، شائبه مهندسی شدن انتخابات فدراسیون والیبال را به همراه داشت.


تاریخ مجمع بدون معرفی نامزدهای تأییدشده


ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون والیبال 24 شهریورماه سال جاری به پایان رسید و طبق روال همیشگی باید دو هفته بعد تأیید صلاحیت نامزدها اعلام می‌شد، اما فدراسیون والیبال این بار هم متفاوت‌تر از بقیه فدراسیون‌ها بود و خبری از نامزدهایی که صلاحیت آن‌ها تأییدشده بود در دسترس نبود! تا اینکه بالاخره در روز 14 آبان ماه، شروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در مصاحبه با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، تاریخ برگزاری انتخابات والیبال را 29 آبان اعلام کرد.


موضوعی که ازیک‌طرف باعث خوشحالی اهالی والیبال شد و از سوی دیگر دوباره ابهامات را در مورد انتخابات والیبال در ذهن‌ها به وجود آورد. طبق قانون در زمان مشخص شدن تاریخ انتخابات یک فدراسیون ورزشی، اسامی نفراتی که تأیید صلاحیت شده‌اند هم باید 15 روز قبل از زمان برگزاری مجمع اعلام شود که در مورد فدراسیون والیبال چنین موضوعی عملی نشد و اعضای مجمع فقط می‌دانند که روز 29 آبان باید در مجمع حاضر شوند، اما از نامزدهای نهایی این فدراسیون خبری ندارند.


طبق بند 7 از ماده 4 آیین‌نامه «دعوت‌نامه برای اعضای مجمع به همراه لیست داوطلبین تأییدشده و یک نسخه از برنامه‌های دریافتی آن‌ها و داوطلبین واجد شرایط، حداقل 15 روز قبل از برگزاری انتخابات باید ارسال شود.»


البته اسبقیان در خصوص تعلل وزارت ورزش و جوانان در خصوص اسامی نامزدهای تأییدشده اظهار کرده است: «می‌خواهیم احراز صلاحیت همه نامزدها بیاید و سپس آن را اعلام کنیم. اگر ۱۰ نفر نامزد هستند، منتظر هستیم تا جواب هر ۱۰ نامزد اعلام شود و سپس آن را منتشر کنیم!»


البته مشابه این اتفاق در فدراسیون‌های مربوطه دیگر هم اتفاق می‌افتد، اما باید گفت وزارت ورزش و جوانان هر زمان که اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت معرفی می‌شد، اعلام می‌کرد و هیچ زمانی به‌صورت یکجا نامزدهای تأیید صلاحیت شده را معرفی نمی‌کرد!


این اتفاقات در انتخابات فدراسیون والیبال در حالی رقم خورد که پیش‌ازاین در مورد حضور داورزنی در انتخابات والیبال هم حرف‌وحدیث زیادی مطرح بود. برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند داورزنی برای حضور در انتخابات والیبال باید از سمت خود در معاونت استعفا بدهد.


داورزنی از پیش انتخاب شده است!


قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس در مورد انتخابات والیبال و حضور داورزنی به‌صورت هم‌زمان هم در معاونت قهرمانی وزارت ورزش و هم انتخابات والیبال گفته است: «وقتی بحث ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون والیبال پیش آمد و داورزنی هم نامزد شد برخی اعتراض کردند، بی‌معنی است که نامزدی به‌عنوان معاونت قهرمانی وزارت ورزش، برگزارکننده و ناظر هم باشد. به‌نوعی انتخابات از پیش تعیین شده است. وقتی سرپرست باید برای انتخابات استعفا دهد، به جهت احترام به افکار عمومی، معاون وزیر ورزش هم باید استعفا می‌داد و همتای سایر نامزدها رقابت برابری را شاهد بودیم تا قدرت و مسئولیت باعث نشود آرا به یک سمت بیاید. این موضوع باعث شده که برخی نامزدها به کمیسیون اصل ۹۰ مراجعه کنند و طرح موضوع نمایند. کسی نمی‌تواند هم نامزد، هم مجری و هم ناظر انتخابات باشد. با این شرایط داورزنی از پیش انتخاب شده است و این حواشی بعدها گریبانگیر والیبال می‌شود.»


البته خود داورزنی هم بارها به این موضوع اشاره کرده بود درصورتی‌که در انتخابات والیبال ورود کند از سمت خود استعفا می‌دهد، اما بعدها این نظر تغییر کرد. همچنین اعلام شد که در هیچ کجای اساسنامه و آیین‌نامه نیامده است اگر فردی برای انتخابات یک فدراسیون ورود می‌کند باید از سمت قبلی خود استعفا بدهد!


به‌هرحال انتخابات فدراسیون والیبال را باید یکی از چالشی‌ترین انتخابات‌ها در فدراسیون‌های ورزشی بدانیم؛ برخی شنیده‌ها حاکی از این است حضور هم‌زمان داورزنی در معاونت قهرمانی و انتخابات فدراسیون، سبب اصلی تعلل وزارت ورزش و جوانان در معرفی نامزدها بوده است تا داورزنی مجوزهای لازم را بگیرد و به همین خاطر چنین سیاسی در پیش گرفته شده است.


بااین‌وجود خبرنگار آنا برای اطلاع از اسامی نامزدها چندین تماس تلفنی با مسئولان مربوطه برقرار کرد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. باید دید وزارت ورزش و جوانان در روزهای آینده چه سیاستی در پیش می‌گیرد. در حال حاضر مهم‌ترین موضوع این روزهای والیبال کسب سهمیه المپیک توکیو است، ملی‌پوشان ایران باید در دی‌ماه سال جاری برای جواز سهمیه المپیک به میدان بروند و بدون شک والیبال که با بحران مدیریتی مواجه است نمی‌تواند شرایط خوبی برای ملی‌پوشان فراهم کند. هم‌اکنون سرمربی تیم ملی والیبال در کشور صربستان حضور دارد و هنوز به ایران نیامده است.


برخی اهالی والیبال هم از عملکرد ایگور کولاکوویچ ناراضی هستند، او نتوانسته رضایت جامعه والیبال را به خود جلب کند و حتی برخی معتقدند بهتر است تغییر و تحولاتی در رأس کادر فنی به وجود بیاید. هر چند برخی از منتقدان با اینکه از عملکرد ایگور ناراضی هستند، اما تغییر و تحول را در چنین مقطع حساسی صلاح نمی‌دانند. کسب این نتایج ضعیف شاید به قول دبیر سابق فدراسیون والیبال به دلیل عدم نظارت فدراسیون بر عملکرد او بوده است، اما آنچه مشخص است والیبال روزهای حساسی پیش رو دارد و باید دید در روزهای آینده با اعلام اسامی نامزدها از سوی وزارت ورزش و جوانان و همچنین دور کردن حواشی و برگزاری انتخابات در سلامت کامل، آرامش به این رشته المپیکی برمی‌گردد.


انتهای پیام/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته