با توجه به اینکه امسال سرمای پیش از موعد را داریم و گرمخانههایی که مربوط به زنان است، پراکندگی خیلی زیادی در سطح شهر تهران دارد، آیا سازمان خدمات شهرداری با نظارت شورا برنامهای برای توسعه گرمخانههای مربوط به زنان در فصل سرمای امسال ندارند؟
- البته مسئولیت این کار و زحمتش را خانم دکتر فخاری خیلی تلاش میکنند و خیلی هم تا الان دوتا از گرمخانهها را هم برای راهاندازی کردهاند، کارش را خانم فخاری زحمت کشیده و انجام میدهد اما این هم در برنامه سوم توسعه آمده، برای توسعه گرمخانهها و هم اینکه در برنامه شهرداری است و شهرداری موظف است نسبت به جانمایی و توسعه این گرمخانهها در مناطق مختلف، بررسیهای لازم را انجام دهد تا هم از نظر فضا بتواند گرمخانهها را آمادهسازی کند و هم اینکه بالاخره قابل دسترسی باشد ولی معمولاً این شکلی است که نمیشود که در همه مناطق گرمخانه ایجاد کرد. معمولاً گرمخانه را در مناطق محدودی میشود این کارها را برایشان کرد بهخصوص که حالا فارغ از اینکه زن باشند یا مرد، احتیاج به این است که این گرمخانهها در یک فضاهایی باشد که در واقع کمترین دغدغه و نگرانی را برای ساکنان محدوده ایجاد کند. به همین دلیل جانماییاش یکمقدار زمان میبرد، خانم دکتر فخاری هم نظارت مستقیم در این زمینه دارند.
در ارتباط با بحث طرح زیست شبانه که شورای حل اختلاف هم رأی را به نفع شورای شهر دادند، الان وضعیت این طرح به چه ترتیبی است و تا چه زمانی باید منتظر باشیم تا این طرح در تهران اجرایی شود؟
- همانطور که میدانید مصوبه شورا این بود که در واقع شهرداری لایحهای مربوط به طرح زیست شبانه را تهیه کرده و برای شورا بیاورد تا شورا مصوب کند. در آن یک تبصره هم گذاشته شده بود که شهرداری برای اینکه بتواند لایحه را تهیه کند، پنج نکته را بهطور آزمایشی، در واقع آنها را تست بزند، از نتایج آنها و نقاط قوت و ضعفشان استفاده کند و در لایحهای که میخواهد بیاورد، آنها را مورد توجه قرار دهد. حدود سه ماه پیش شورای حل اختلاف بعد از بررسی که انجام داد، مصوبه شورا را مورد تأیید قرار داد و شهرداری موظف شد که لایحه مربوطه را بیاورد. معاونت امور مناطق شهرداری سفارش تهیه لایحه را به مرکز مطالعات شهری تهران داد. نمایندگانی از بخشهای مختلف هم در آن کمیته پیشنویس شرکت داشتند. یک پیشنویسی تهیه شد. دوستان نظراتشان را گفتند. حالا برای اینکه اشکالات، نظرات و دیدگاههای دوستان در آن پیشنویس لایحه اعمال شود و شهرداری احتمالاً باید آن را تا آخر آبان در اختیار شورای شهر قرار دهد تا شورا آن را بررسی کرده و نسبت به آن اقدام کند.
حدوداً بعد از اینکه شورا بخواهد این موضوع را بررسی کند، زمان حدودی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد؟
- در لایحه ارائه میشود. لایحه باید مطالبش را بیاورد تا ما بر مبنای آن اقدام کنیم.
یکسری صحبتهایی را در ارتباط با بحث مناسبسازی شهر انجام داده بودید. همچنان با وجود تلاشهایی که دارد میشود، مراکزی مثل مراکزی که برای حمل و نقل عمومی هستند یا پارکها که برای گذران اوقات فراغت هستند، خیلیهایشان این فرآیند مناسبسازی خیلی کُند دارد صورت میگیرد. چه اولویتی برای بهرهمندی افراد ناتوان یا دارای شرایط خاص برای استفاده از حمل و نقل عمومی مخصوصاً مترو و اتوبوس وجود دارد؟
- بهطور کلی شهر ما که یک شبه ساخته نشده است. شهر ما در طول حداقل تهران 230 یعنی اگر تا سابقه پایتخت که شده، بعد از انقلاب هم حدود 40 سال است که ساخته شده. توجه به موضوع مناسبسازی هم شاید یک چیزی حدود مثلاً شاید کمتر از یک دهه است که مورد توجه مدیران شهری در جهان و بهخصوص کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. در کشور ما هم حدود چهار پنج سال پیش ستاد مناسبسازی در شهرداری تهران تصویب شد و مصوبهاش را گرفت. پس هم از نظر 0453 از نظر سابقه انجام کار، به رغم اینکه یک نیاز اساسی در سطح شهر محسوب میشود ولی جوان است. شهر هم با توجه به اینکه 700 کیلومتر مربع است و دارای بیش از 256 ایستگاه مترو خلاصه هزاران دستگاه اتوبوس و ایستگاههای اتوبوس است، طبیعتاً انجام آن که بخواهیم بگوییم در مدت کوتاه، امکانپذیر نیست. ستاد مناسبسازی برنامهریزی کرده که بتواند در هر سال حداقل 22 تا از پارکها و بوستانهای موجود را مناسبسازی کند و تمام پارکهایی را که جدیداً میسازند، یعنی آنهایی که در حال ساختند یا جدیداً ساخته میشوند، آنها هم مناسبسازی شود. یعنی هر پروژهای که قرار است اجرایی شود، آن پروژه حتماً مناسبسازی شده از پیمانکار تحویل گرفته میشود. در رابطه با پارکهای گذشته هم که شاید بیش از 100 هزار قطعه پارک و بوستان در مناطق و محلات مختلف وجود دارد، آنها هم بهتدریج باید این اتفاق برایشان بیفتد. احتمالاً بر اساس مصوبهای که ستاد داشته در سال 98 44تا از بوستانها بایستی مناسبسازی شود، به ما قول دادهاند که تا پایان سال 44 بوستان آماده شود. معاونت حمل و نقل هم به ما قول داده که 48 آسانسور را برای خطوط یک، سه، چهار و پنج، مناقصهاش را برگزار کرده و تا پایان سال باید نصب کند و تمام ایستگاههای جدید را هم حتماً به یکی از وسایل یا آسانسور یا پلهبرقی مجهز شده باشد که بتواند بخشی از نیازها را برطرف کند. تمام ایستگاههای BRT را هم درواقع مناسبسازی کردهاند چون تعدادشان محدود بوده تمام ایستگاههای BRT از طرف معاونت حمل و نقل مناسبسازی شده است. کمیتههای مناسبسازی در تمام مناطق طی دو سال گذشته فعال بودند و با حضور ذینفعان دارند فعالیت میکنند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم با تلاشی که دوستان ما در حوزه مدیریت شهری انجام میدهند و ستاد مناسبسازی که ریاستش با معاونت شهرسازی است، بتوانیم ظرفیتهای بیشتری را در اختیار شهر قرار دهیم. اپلیکیشنی هم تهیه شده توسط سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران که روی آن تمام ایستگاههایی که مناسبسازی شدهاند اعم از ایستگاههای مترو و اتوبوس، جانمایی شده است. بعد حدود 60 تا از میادین میوه و ترهبار هم مناسبسازی شده. تمام تلاش ما این است که هم اطلاعات را در اختیار شهروندانی که معلولیت دارند قرار دهیم و هم اینکه شهر را با یاری پروردگار بهتدریج مناسبش کنیم. یعنی در واقع دوتا اقدام دارد همزمان با هم پیش میرود. آنچه که از گذشته بوده بهتدریج دارد مناسبسازی میشود، با یک سرعت مناسب، بودجه لازم هم طراحی شده و ارائه شده به شهرداریهای مناطق و معاونت عمران و معاونت حمل و نقل؛ یکی هم پروژههای جدیدی است که دارد اجرا شده و تأسیس میشود.
شما در جلسهای که در ارتباط با کمپین هم بود فرمودید، در اعتراضی که آقای حجتنظری در ارتباط با نحوه اداره جلسات مطرح است، این اعتراض از جانب آقای حجتنظری زیاد مطرح میشود، علت...
- آقای حجتنظری برادر بزرگوار و جوان ما هستند، ما ارادت ویژه به ایشان داریم، نقد دوستان را هم به دیده منت میپذیریم، هر نقدی که در جهت اصلاح باشد انجام میدهیم. درصدد توجیه نیست ولی معمولاً شیوه اداره جلسات در واقع یکسان است اما در برخی از موارد هم که ممکن است تفاوتهایی ایجاد کند، قانون اجازه میدهد رئیس شورا بنا به تشخیص خود، روش خودش را تغییر بده. مثلاً دارم میگویم، بنا به تشخیصش ممکن است اجازه دهد یک کارشناس راجع به یک موضوع اظهارنظر کند، بنا به تشخیصش ممکن است اجازه دهد در ارتباط با یک موضوع بهلحاظ اهمیت موضوع مثلاً سه نفر مخالف و سه نفر موافق صحبت کنند. دیگر قانون اجازه داده و تشخیص را در اختیار رئیس شورا قرار داده که مثلاً این موارد را تشخیص داده و اجازه دهد که این اقدامات صورت بگیرد. ولی بالاخره ما خوشحال میشویم که نقد شویم در جهت اصلاح. خدا را شکر در این دو سال گذشته هم جلسات شورا به خوبی برگزار شده، نقدهایی هم وجود داشته، این نقدها هم سعی شده که برطرف شود.
موضوعی که مطرح است این است که وقتی این موضوعات رسانهای میشود، باعث یکنوع چیز منفی میشود در ارتباط با عملکرد شورا.
- ویژگی شورای پنجم شفافیت است. یعنی حتی نقدهای خصوصیمان هم علنی است و حتی مثلاً اعتراضات خصوصیمان هم علنی میشود که مردم در بطن نهتنها مصوبات که در بطن حتی مذاکرات ما هم قرار میگیرند. حتی میدانند مثلاً دارم میگویم، من الان دارم راجع به یک موضوع با آقای ایکس صحبت میکنم یا با آقای ایگرگ حرف میزنم، ویژگی شورای پنجم است. شاید ما تجربه اینچنینی تا حالا نداشتیم اما یک تجربه جدید است خب، مردم هم باهاش آشنا میشوند دیگر، عیبی ندارد. واقعیت هست دیگر، بالاخره اختلاف نظر وجود دارد.
در بحث نوسازی بافت فرسوده، در سال 98 ارزیابی شورا نسبت به عملکرد سازمان نوسازی و کلاً بحث نوسازی بافت فرسوده به چه ترتیبی هست و چه فرآیندی در آن جاری هست.
- این یک کار خیلی مهمی است ولی مهمترین بخشش که میتوانم برای شما در مصاحبه بگویم این است که نوسازی بافت فرسوده در چند جهت دارد ادامه پیدا میکند. رویکرد شورا نوسازی بافت فرسوده با تأکید بر بهسازی محیطی است. یعنی ما همیشه تا حالا درجاسازی داشتیم، نوسازی بافت، خیلی خیلی نادر و کم صورت گرفته است. رویکرد شورا نوسازی بافت است. با استفاده از ظرفیتهای قانونی و حقوقی که در سطح ملی و در سطح مدیریت شهری وجود دارد، اولویت ما بهسازی محیطی است. معتقدیم که اگر بهسازی محیطی صورت بگیرد، ارزش سکونت ارتقا پیدا میکند و مردم خودشان خانههایشان را نوساز میکنند. یعنی اگر محیط سکونت محیط مطلوب برای سکونت باشد، اعم از اینکه سکونت از جنس مسکن باشد یا از جنس فعالیت باشد، ساکنین خودشان خانههایشان را نوساز میکنند چون ارزش سکونت بالا رفته و به تبعیت از ارزش سکونت، ارزش اقتصادی ملک هم بالا رفته لذا میل به نوسازی در درون ساکنین افزایش پیدا میکند. برای اینکه ارزش سکونت بالا برود بهسازی محیطی مهمترین استراتژی و در واقع رویکردی است که شورای پنجم و مدیریت پنجم به کار گرفته. در این زمینه هم بودجههای خیلی زیاد، یعنی بودجه سازمان نوسازی در این دوره حدود بیش از سه برابر شده است. این خودش یک ظرفیت جدی را برای سازمان نوسازی فراهم میکند که پروژههای نوسازی محیطی را در اولویت قرار دهد. در کنار این تأمین پارکینگ برای محلات، در کنار این گشایش معابر است، در کنار این ارائه تسهیلات برای نوسازی هست. تسهیلات مثل وام برای هر واحد 50 میلیون تومان است، مثل مجانی بودن مجوزهای ساخت و ساز، حق انشعابات مجانی و مواردی از این دست. گشایش مشکلاتی که مردم در نوسازی مسکنشان دارند، مثلاً خانههای قولنامهای. خانههای قولنامهای در مذاکراتی که صورت گرفته قرار شده خانههای قولنامهای که استشهاد لازم یا سازمان ثبت نسبت به صدور سند برای خانههای قولنامهای اقدام کند. در ارتباط با مثلاً منازلی که در بستر موضوع اوقاف مطرح میشوند هم باز یک چنین شرایط و تسهیلاتی به وجود آمده است. بیشترین مسئله ما در جاهایی است که همپوشانی شده بین بافت فرسوده و بافت تاریخی. چون بافت تاریخی محدودیتهای خاص خودش را دارد، مثلاً ارتفاع بیش از 10 متر را نمیتوانند داشته باشند، طبیعتاً تسهیلات سازمان نوسازی و تسهیلاتی که مدیریت شهری برایش در نظر میگیرد، آن کارایی لازم را در بافت تاریخی ندارد. روی همین زمینه، موضوع طرح انتقال حق توسعه مطرح است که به شدت درصدد این هستیم که بتوانیم موضوع انتقال حق توسعه را عملیاتی کنیم که این جزء دستورکار جدی سازمان نوسازی است، تلاشهایی هم در این زمینه کرده، امیدواریم که در اسرع وقت به یک جمعبندی برسیم. مطالعاتش هم صورت گرفته فقط باید در قالب حقوقی قانونی قرار بگیرد. هم شورای عالی شهرسازی معمای دنبال این است که دستورالعمل لازم را تهیه کند، هم سازمان نوسازی به دنبال این است. در مجموع من روند فعالیت سازمان نوسازی را مثبت میدانم.
بعضاً سازمان نوسازی مواردی را مطرح میکردند در گذشته از بابت کمکهای دولت بهواسطه هزینهبر بودن این اقدامات. در حال حاضر با توجه به این موردی که فرمودید بودجهشان سه برابر شده، مشکلی از لحاظ بودجه ندارند؟
- محدودیت بودجه وجود دارد، یکسری بودجهها را دولت مکلف شده و خودش تعهد کرده بود پرداخت کند در بعضی از پروژهها، پروژههای خاصی که اعلام شده بود 70 درصدش را دولت و 30 درصدش را مدیریت شهری بدهد. آن پروژهها 18 پروژه بوده اصلاح شده در کمیته زیرساخت به تصویب رسیده، کمیسیون شهرسازی هم آنها را تأیید کرده و قرار شد از طرف سازمان مدیریت از محل اعتباراتی که برای پروژههای نوسازی در نظر گرفته شده، سهم دولت برای انجام آن پروژهها به سازمان نوسازی ارائه شود.
انتهای پیام/