دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1398 - 15:47

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا از اخراج یک بازرس آژانس به وسیله ایران

مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی به لغو پذیرش یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران واکنش نشان دادند و ابراز نگرانی کردند.
کد خبر : 443890

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، «ماریا کوچیانچیچ»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به لغو پذیرش یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران واکنش نشان داد و با ابراز نگرانی درباره این موضوع گفت: اتحادیه اروپا از اتفاقاتی که درباره یک بازرس آژانس اتمی در ایران رخ داد، به شدت نگران است.


از سوی دیگر «جکی وولکات»، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس اتمی مدعی شد بازداشت موقت یک بازرس آژانس در ایران اقدام «تحریک‌آمیز ظالمانه‌ای» است.


این در حالی است که پیش‌تر یک بازرس ارشد آژانس بین‎‌المللی انرژی اتمی در نشست غیرعلنی آژانس که پشت درب‌های بسته در وین برگزار شده بود، در ادعایی به دیپلمات‌ها اعلام کرد که ایران از اعلام تلاش‌های خود برای کشف منابع اورانیوم طفره رفته است.


به گزارش آنا، سازمان انرژی اتمی ایران درباره جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به نطنز در هفته گذشته اعلام کرد که در بدو ورود این فرد تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داد و به همین خاطر از ورودش جلوگیری و موضوع به آژانس اطلاع داده شده است.


طبق این بیانیه ظاهراً هنگام ورود این بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل علاوه بر کنترل وسایل همراه بازرس از ورود وی به سایت جلوگیری و مراتب نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس و از سوی ایران به آژانس اعلام شده است که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.


آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را پذیرفت و در نتیجه لغو پذیرش بازرس، فرد مزبور با ناتمام گذاشتن مأموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته