... شد، ایشان رفت و یک جایگزین آمد، الان مجدد میگویند میخواهند یکسری مراکز جامعی را راهاندازی کنند در گرمخانهها که همه امکانات و شرایط را در همه مناطق شهر تهران به آنها ارائه دهند اما هیچ صحبتی از این نمیکنند که نهادهای همکار مثل نیروی انتظامی یا بهزیستی در این خصوص چه کار میخواهند کنند و فقط این موضوع را مطرح میکنند که ما داریم این روند را در پیش میگیریم که گرمخانههای جدیدمان گرمخانههای جنرال و جامعی باشد که خدمات کاملی را ارائه دهد.
- خب سؤالت چه شد؟ این که همهاش توضیح بود!
چه نظارتی در ارتباط با این موضوع وجود دارد؟ این فعالیتی که اصلاً تداوم ندارد چطور میخواهد در این سازمان سروسامان پیدا کند؟
- تداوم یک فرآیند حتماً بر اساس اسناد بالادستی میتواند محقق شود. درست است که با رفتن و آمدن مدیران اجرایی ممکن است تغییراتی در رویکرد آن سازمان یا نهاد انجام شود اما واقعیت این است که اگر همه مجریان امر خودشان را مکلف بدانند که بر اساس اسناد بالادستی و مصوبات نهاد سیاستگذار پیش بروند ما احتمالاً کمترین تلرانس را در اجرا شاهد خواهیم بود. واقعیت این است که یک نگاهی در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد، آن هم این است که شورا یک نهاد نمادین است و خیلی مهم نیست که اراده شورا چیست و ما باید کارمان را خودمان پیش ببریم. این معضل و نگاه منفی باعث میشود که با رفتن و آمدن یک مدیر، کانّه یک سونامی در آن سازمان اتفاق افتاده و خیلی از اقداماتی که پیشتر شاید خیلی با جدیت دنبال میشد کلاً کنار گذاشته میشود و خیلی از کارهایی که شاید اصلاً به آنها فکر هم نمیشد، در دستور کار قرار میگیرد. با وجود تمام این توضیحات در حوزه خدمات، رفاه و مشارکتهای اجتماعی ما دو انتظار همواره داشتیم و داریم و امیدوارم که لااقل در دوره سرپرست جدید این سازمان، این اتفاقات محقق شود. اول در بحث وظیفهای که قانون بر عهده شهرداریها در ساماندهی با متکدیان و معتادان متجاهر گذاشته است و بهطور کلی وظایفی که شاید شورای اجتماعی بر عهده شهرداری تهران میگذارد، در حوزههای مختلف شاید حتی به بحث زنان ویژه و بحثهای دیگر هم گاهاً پرداخته باشد و شهرداری را از طریق شورای اجتماعی کشور مکلف کردهاند که اقداماتی انجام دهد. فارغ از رسیدگی به حوزههای مربوط به مسائل اجتماعی ما انتظار دوممان همیشه این بوده که در این سازمان به امر مشارکتهای اجتماعی توجه ویژه شود که تا به امروز بهرغم اتفاقاتی که رخ داده خیلی شاهد تحول در این حوزه نبودیم. ما مشخصاً اگر بتوانیم این بال سازمان را فعالتر ببینیم، یعنی سازمانهای مردمنهاد و سازمانهای اجتماعمحور را فعالتر و همراهتر با مدیریت شهری ببینیم، حتماً آسیبهای اجتماعی را هم بهتر میتوانیم مدیریت کنیم و حتماً مسائل مختلف اجتماعی را راحتتر میتوانیم مدیریت کنیم. از جناب آقای حسینی بهعنوان یک نیروی جوانتر و تازهنفستر انتظار داریم که هم به نظرات شورا بهعنوان نهاد سیاستگذار و ناظر، توجه ویژه داشته باشد و کاملاً بر اساس آن گام بردارد و هم در این دو حوزه بهخصوص در حوزه مشارکتهای مردمی توجه شایان داشته باشد که حتماً میتواند در بهتر انجام دادن وظیفهاش در حوزه آسیبهای اجتماعی هم بهش کمک کند.
موضوع کنار رفتن آقای نجمالدین محمدی ربطی به واگذاری مراکز بهاران داشت؟
- از زمان تغییر معاون فرهنگی و اجتماعی و روی کار آمدن آقای جوادی یگانه تا امروز من شنیدم که آقای محمدی چند بار استعفا دادند. یکی از این استعفاها که در نهایت مورد پذیرش هم قرار گرفت مربوط به بعد از قائله بهارانها بود اما واقعیتش این است که به نظرم ایشان پیش از مطرح شدن موضوع بهاران هم بنای کار کردن با آقای یگانه را نداشتند و من شنیدم که ایشان مجموعاً سه بار استعفا دادند اما حتماً موضوع بهاران و اقدامی که شاید کاملاً یکجانبه انجام شد و بخشهای مختلف مدیریت شهری خیلی در آن دخیل نبودند، در سرعت رفتن او اثرگذار بوده است.
بحث واگذاریها پیگیری میشود؟ منظورم این است که با رفتن یک مدیر این موضوعاتی که مثلاً بهعنوان تخلف یا عدم تعامل با شورا مطرح میشود، قابل پیگیری هست؟
- ما حتماً پیگیر موضوع هستیم. طبق ماده 80 قانون شوراها، تعیین تکلیف اموال، املاک و داراییهای شهر بر عهده شوراها گذاشته شده و هیچ بخشی در شهرداری نمیتواند مستقلاً برای داراییهای شهر تصمیمگیری کند. لذا ما حتماً پیگیر موضوع هستیم و اگر جایی بهناحق واگذار شده، حتماً آن را پس خواهیم گرفت و اگر جایی هم باید واگذار شود، باز هم در آن مورد تصمیمگیری خواهیم کرد و فکر میکنم که الان در شرایط آرامتری ما میتوانیم با دولت در این موضوع گفتگو کنیم و إنشاءالله به نتیجه هم خواهیم رسید.
انتهای پیام/