دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1394 - 15:19

صندلی چرخ‌دار پله‌نورد جایگزین رمپ و بالابر معلولان می‌شود

دانشجویان سوئیسی یک ویلچر برقی طراحی کرده‌اند که می‌تواند از انواع پله، از جمله پله مارپیچ بالا برود.
کد خبر : 44373

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، صندلی چرخدار Scalevo که می‌تواند با سرعت یک پله در هر ثانیه حرکت کند، در اختیار معلولان قرار می‌گیرد و در آینده نزدیک جایگزین سطوح شیب‌دار رمپ و آسانسور معلولان می‌شود.


به گزارش رویترز، صندلی چرخدار پله‌نورد با همکاری 10 دانشجوی مؤسسه فدرال فناوری سوئیس (ETH زوریخ) و دانشگاه هنر طراحی شده است. این صندلی‌ چرخدار Scalevo نام گرفته است.


وقتی این ویلچر به صورت عادی روی زمین مسطح حرکت کند، مانند یک اسکوتر بر روی دو چرخ پیش می‌رود و به کاربر اجازه می‌دهد تا در جا بچرخد و به سرعت تغییر مسیر دهد. دو نقاله لاستیکی در پایین صندلی نصب شده است که با فشار یک دکمه به سرنشین امکان بالا رفتن از پله را می‌دهد.


کارلوس گومز از ETH زوریخ که در طراحی این وسیله نقش داشته است، می‌گوید: «ما دو چرخ اصلی داریم و دو چرخ بزرگ برای آنکه روی زمین صاف و در یک حالت متعادل مانند اسکوتر عمل کند و بعد دو نقاله لاستیکی داریم که کمک می‌کند با هر زاویه پله، صندلی چرخدار همیشه تراز بماند.»


به گفته همکار او، میرو وولمی نقاله‌های لاستیکی سیستم را به طور کامل امن نگه‌ می‌دارند، حتی اگر پله ها ناهموار یا ترک خورده باشند. صندلی چرخدار Scalevo همچنین می‌تواند رو به عقب از پله بالا برود. هنگامی که صندلی چرخدار را مجموعه ای از پله می رسد، سرنشین با فشار یک دکمه نقاله‌ها را پایین می برد و به روی زمین می‌رساند و گیره‌های لاستیکی آن به پله‌ها قلاب می‌شوند و صندلی و سرنشینان آن را به سمت بالا حرکت می‌دهند.


سرنشین می‌تواند موقع حرکت به عقب، آنچه در زیر صندلی وجود دارد را ببیند و یک دستگاه دوربین ویدئو کوچک شبیه به دوربین پارکینگ پشت اتومبیل بر روی بازوی Scalevo نصب شده است که اجازه می‌دهد سرنشین ببیند به کجا می‌رود.


این نمونه که در مدت 10 ماه ساخته شده و مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته است، قابلیت‌های خوبی را به نمایش گذاشته و از نمونه‌های آزمایشی پیشین صندلی‌های چرخدار از این نوع بسیار فراتر رفته است. 6 سال پیش شرکت جانسن نمونه‌ای به نام iBot ساخته بود که پرهزینه بود و استفاده از یک دست سرنشین برای کنترل نیمه بالایی بدن را الزامی می‌کرد. آن وسیله به علت غیرعملی و گران‌قیمت بودن، کنار گذاشته شد.


سازندگان Scalevo معتقدند که این وسیله به تولید انبوه خواهد رسید و به زودی به بازار خواهد آمد و هزینه‌ تهیه آن چندان تفاوتی با یک ویلچر معمولی نخواهد داشت.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته