انتخاب ساعت پخش برنامههای پرمخاطب با نظرسنجی مردمی/ کنداکتور طراحی شده تلویزیون مقدس نیست
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بسیاری از مردم وقت زیادی را صرف تماشای برنامهها سریالها و یا فیلمهای تلویزیون میکنند. در حال حاضر تماشای تلویزیون مهمترین راه گذران اوقات فراغت در خانهها و خانوادهها شده است. همه اهل خانواده دور هم برنامهها و سریالها را یکی پس از دیگری میبینند. جالب اینجاست که در خیلی از خانهها چون سلیقهها متفاوت است برخی از اعضا خانواده یک تلویزیون مجزا در اتاق خود دارند تا بتوانند برنامههای دلخواه خود را نگاه کنند.
آمارها حاکی از افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون در بین اقشار مختلف جامعه دارد. علیرغم جنبههای مثبت از قبیل آموزش و ارائه خدمات ارتباطی و ... نباید از جنبههای منفی که ناشی از کاربرد نادرست این وسایل است غافل بود. از مضرات جسمی تماشای بیش از اندازه تلویزیون مانند تشدید خطر بیماری قلبی، افزایش احتمال ابتلا به دیابت و اضافه وزن و موارد دیگر که بگذریم این افراط در استفاده از تلویزیون عوارض اجتماعی نیز ایجاد میکند؛ بنابراین باید آسیبهای استفاده از تلویزیون با هوشیاری از طرف مخاطبان و مسئولین صداوسیما شناسایی و راههای درست استفاده از آن مدنظر قرار گیرد.
پخش شبانه برنامههای پرمخاطب تلویزیون موجب افت تحصیلی دانشآموزان
امانالله قرایی مقدم جامعهشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به عوارض و آسیبهای پخش برنامههای پرمخاطب تلویزیون در ساعات پایانی شب میگوید: این رویه به ضرر تولید اقتصادی و شادی و نشاط در جامعه منجر میشود. وقتی که آخر شب پخش میکنند شما ملاحظه میکنید که صبح، چه از بازار گرفته و چه از فروشندگان و مغازههای دیگر، شروع کار بازار به ساعت 9:30 تا 10 صبح انتقال پیدا کرده و این باعث اتلاف وقت جامعه میشود.
وی ضمن بیان اینکه پخش برنامههای پرمخاطب بعد از ساعت 10 شب، برخلاف رویه کشورهای صنعتی در دنیاست، میافزاید: بعد از گذشت ساعتی از شب در کشورهای صنعتی مثل آمریکا یا انگلیس حتی در تردد در خیابانها کاهش چشمگیری مشاهده میکنید، به دلیل اینکه مردم میدانند که در ساعت مقرر باید سر کار باشند.
این جامعهشناس اظهار میکند: پخش برنامههای پرمخاطب شبانه باعث میشود که نهتنها مشاغل خصوصی و شخصی مثل عکاسی، مغازهدار، تعویض روغنی و ... دیرتر شروع به کار کنند؛ باعث میشود کارمندانی که باید صبح به سر کار بروند، به دلیل بیخوابی شبانه، رمق و توان کار مفید نداشته باشند. بنابراین راندمان لازم را ندارند و در نتیجه از لحاظ اقتصادی در میزان تولید و بازدهی تأثیر منفی دارد. از طرف دیگر این بیخوابیها علت بسیاری از استرس و عصبانیتها در محیط کار است.
کنداکتور طراحی شده تلویزیون مقدس نیست و میتوان برنامههایی عمومیتر و پربیننده را به اوایل شب منتقل و در این ساعات تثبیت کرد
قرایی مقدم درباره مخاطبان نوجوان و جوان تلویزیون و نقش خانواده در مدیریت استفاده مناسب از تلویزیون توضیح میدهد: فرزندسالاری باعث شده بسیاری از نوجوانان و جوانان از کنترل والدین خارج شده و به آنان گوش ندهند. خانوادهها توان ایستادگی در برابر خواستههای فرزندان را ندارند و فشاری که از ناحیه فرزندان وارد میشود باعث شده که آنها نتوانند استفاده از تلویزیون توسط فرزندانشان را کنترل کنند. در نتیجه پخش برنامهها و سریالهای شبانه افت تحصیلی را در مخاطبان دانشآموز بالا میبرد. این روند سبب شده تا دانشآموزان با خستگی و بیانرژی بر سر کلاسها حاضر شوند.
یک رویه همیشه ثابت و شاید برنامهریزی نشده در کنداکتور تلویزیون، مبدل به اتفاقی روتین شده و آن هم گنجاندن برنامههای به اصطلاح پرمخاطب، در جدول ساعات شبانه شبکههاست؛ مصداق این ادعا عمده برنامههای پرمخاطبی است که عمدتاً زنده و در ساعات پایانی شب، گاه بهطور همزمان و گاه نیز در بدترین ساعات شب و لحظات اتمام جدول پخش سیما روی آنتن میروند.
بهترین راه انتخاب ساعت پخش برنامههای پرمخاطب تلویزیون نظرسنجی مردمی است
کارمندان و دانشآموزان از مخاطبان اصلی برنامههای پرمخاطب هستند، مخاطبانی که باید صبحها به محل کار یا تحصیل خود بروند. هرچند مخاطبان و خانوادهها در انتخاب و تماشای برنامههای تلویزیونی اختیار کامل دارند اما مسئولین صداوسیما و تلویزیون نیز با برنامهریزیها و تنظیم کنداکتوری مناسب میتوانند در رفع برخی مشکلات ناشی از پخش برنامههای پرمخاطب شبانه تأثیرگذار باشند.
کنداکتور طراحی شده تلویزیون مقدس نیست
محمدمهدی فرقانی کارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید: در همه رسانههای دنیا کنداکتور و برنامه پخش را طوری تنظیم میکنند که مطمئن هستند بیشترین مخاطب را میتوانند پای برنامه بیاورد.
وی وجود کنداکتور انعطافپذیر را برای شبکههای مختلف ضروری دانسته و عنوان میکند: برنامهها و شبکههای تلویزیون برای راحتی کار تلویزیون و مخاطب و برای برنامهریزی مخاطبان باید تنظیم شده و مشخص باشد که این برنامه در فصلهای مختلف هم متغیر است. البته برخی برنامهها، برنامههای تخصصی هستند که آنها هر زمان از تلویزیون پخش شود مخاطب خود را دارند. کنداکتور طراحی شده تلویزیون مقدس نیست و میتوان برنامههایی عمومیتر و پربیننده را به اوایل شب منتقل و در این ساعات تثبیت کرد.
این استاد علوم ارتباطات بیان میکند: آمار و نظرسنجیهای مردمی درباره ساعت پخش برنامههای پرمخاطب میتواند بهترین مسیر و روش برای انتخاب ساعت پخش از تلویزیون باشد. برخی از برنامههای پرمخاطب تلویزیون را میتوان به ایام آخر هفته که مردم و خانوادهها فراغت بیشتری و قاعدتاً احتیاج بیشتری به برنامههای مفید و سرگرمکننده دارند منتقل کرد.
با توجه به مشکلاتی که روند فعلی پخش برنامههای تلویزیونی ایجاد کرده است به نظر میرسد یکی از راههای کاهش مشکلات تغییرات در کنداکتور شبکههای مختلف تلویزیونی است. پس میتوان این همه برنامههای رنگارنگ شبانگاهی که بسیاری هم میتوانند جذب مخاطب بیشتری کنند را به ساعات مناسب شبانه روز یا حتی روزهای آخر هفته کشاند تا روزهای پنجشنبه و جمعه تلویزیون پربارتر شود.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/