دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1398 - 14:27
آنا گزارش می‌دهد؛

تحریم؛ ناکارآمدترین خط مشی مقابله با سیاستمداران ایران/ ولایتی آمریکا را در سوریه نقره‌داغ کرد

تحریم، ابزار ناکارآمد آمریکا علیه ایران است که در سال‌های اخیر دنبال شده، ولی ناکارآمدتر از این ابزار، اقدام برای تحریم مقامات ارشد کشورمان ازجمله مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل است.
کد خبر : 443603

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه ۹ فرد و یک نهاد را به فهرست تحریمی این کشور علیه ایران افزود که نام دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در میان این نام‌ها وجود دارد.


طبق گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر ولایتی، محمد باقری، حسین دهقان، حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، غلامعلی حداد عادل، وحید حقانیان، حجت‌الاسلام سیدمجتبی خامنه‌ای، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و غلامعلی رشید، به فهرست تحریم‌ها علیه ایران افزوده شده‌اند.


خزانه‌داری آمریکا همچنین ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیز به فهرست تحریم‌ها افزوده است.


ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری 


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفت و در این راستا به اقدامات تحریک‌آمیزی همچون قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی دست زد. وی همچنین برای اینکه قدرت پوشالی خود را به نمایش بگذارد، یک ناو گروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه اعزام و حتی در عرصه دیپلماتیک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را تحریم کرد.


دونالد ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا


با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که دولت ترامپ نتوانسته است از این راه گزندی به قدرت نفوذ ایران در منطقه وارد کند، چه اینکه ناو گروه و بمب‌افکن‌های آمریکا پس از مانور اقتدار نیروهای نظامی  جمهوری اسلامی ایران در آب‌های نیلگون خلیج فارس، توقیف نفت‌کش متخلف انگلیسی و نیز هشدار به کشتی‌های ناقض قوانین دریانوردی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از همان راهی که آمده بودند بازگشتند و نتوانستند اهداف خود را از حضور در منطقه محقق کنند. ترامپ تصور می‌کرد با اعزام ناوگروه‌ها و پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین‌المللی «حفظ امنیت ناوبری دریایی» در منطقه خلیج فارس می‌تواند به اقتدار نظامی ایران خدشه وارد کند که گذشت زمان و «صبر راهبردی» کشورمان پوشالی بودن این تصورات را اثبات کرد.


سیاست «صبر راهبردی» باعث شد تا ایران در موضوع توافق هسته‌ای وارد فاز فرصت دادن به طرف‌های برجام شود تا آنها بتوانند زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام را جبران و با ایجاد یک ساز و کار مالی ایران را از فواید توافق هسته‌ای بهره‌مند کنند. اقدامی که البته باعث شد پوچ بودن ادعاهای اروپایی‌ها مشخص شود و اینک صبر ایران از فرصت‌سوزی‌های اروپا به سر آید. مقام معظم رهبری 12 آبان سال جاری در سخنانی به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی بر این موضوع که دادن فرصت بیشتر کشور را دچار رکود می‌کند، تأکید کردند و خواستار دست برداشتن دولت از اتکای به غربی‌ها شدند. موضوعی که بلافاصله با استقبال دولت مواجه شد و حسن روحانی در سخنان خود از آغاز برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام خبر داد.


مشاور و وابستگان رهبر انقلاب از سوی ترامپ تحریم شدند


ترامپ شکست‌خورده از تقابل با ایران چاره‌ای جز برهم زدن میز بازی نمی‌بیند و در این راستا در 48 ساعت گذشته هرگونه اقدامی که بتواند به زعم آمریکایی‌ها وجهه ایران را در منطقه خراب کند، انجام داده است. آنها ابتدا عوامل نفوذی خود در عراق را که چند نفر بیشتر نبودند، برای حمله و تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا اجیر کردند که با اقدام به جا و موقعیت‌سنجی پلیس و نیروهای امنیتی عراق و با رعایت اصل «پرهیز از افزایش التهاب» این توطئه خنثی شد و به کارمندان کنسولگری خسارتی وارد نشد. این اقدام باعث شد مردم عراق با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از دولت و ملت ایران نشان دهند.


کنسولگری ایران در کربلا


کنسولگری ایران در کربلا


رئیس‌جمهور آمریکا که از خنثی شدن این توطئه عصبانی شده بود، تلاش کرد حضور خود را در فضای مجازی پررنگ‌تر کند؛ بنابراین در مدت حدود یک ساعت چند خبر رسانه‌های معاند سعودی را علیه ایران بازتوییت کرد ولی جرئت نکرد درباره اقدام خود توضیحی ارائه کند!


13 آبان و حماسه‌ای که ملت ایران خلق کردند، آب سردی بر پیکر رئیس‌جمهور خودشیفته آمریکا بود. بازتاب این حماسه در رسانه‌های غربی (که در سانسور کردن این‌گونه حماسه‌های ملت ایران ید طولایی دارند) از سویی و بازدید علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای نطنز و خبر آغاز قریب‌الوقوع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از سوی دیگر باعث شد تا ترامپ دیوانه‌وار دستور تحریم مسئولان ارشد ایرانی را صادر کند.


وزارت خزانه‌داری آمریکا سیاست شکست‌خورده و نخ‌نمای تحریم را بار دیگر اجرا کرد و از آن رو که کاخ سفید به اعمال این اهرم ناکارآمد اعتیاد پیدا کرده است، تحریم وابستگان و منسوبان به  بیت رهبری را که معمولاً سفر رسمی  به خارج از کشور ندارند، در دستور کار قرار داد.


ضرب شست ولایتی به آمریکا


علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل که اینک در فهرست تحریم دولت ترامپ قرار گرفته، سیاستمدار با تجربه‌ای است که اقدامات دیپلماتیک زیرکانه وی هر بار بخشی از سیاست‌های دولت آمریکا را در منطقه تحت‌الشعاع قرار داده است. به عنوان نمونه در سال 1396 و اوج اقدامات نظامی آمریکا در سوریه و شرق فرات وی در سفر به عراق و در نشست تأسیس مجمع تقریب وحدت اسلامی عراق که در سفارت ایران در بغداد برگزار شد، به سیاست‌های آمریکا حمله کرد و گفت که «خواب آمریکا در سوریه تعبیر نمی‌شود و جبهه مقاومت در عراق، سوریه و لبنان آنها را به‌زودی از شرق فرات بیرون می‌کنند». کمتر از سه سال از این صحبت مشاور رهبر انقلاب نگذشته بود که دونالد ترامپ مستأصل از موفقیت‌های ارتش سوریه در جبهه‌های مختلف مبارزه با گروه‌های تروریستی، از اقدام برای خارج کردن نیروهایش از شرق فرات خبر داد.


ولایتی


سفر ولایتی به غوطه شرقی سوریه - بهار 97


مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در بهار 97 و در اوج اتهام‌زنی‌های آمریکا و غرب به سوریه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم این کشور ضرب شست دیگری به آمریکا نشان داد و با سفر به غوطه شرقی سوریه خط بطلانی بر ادعاهای پوچ رسانه‌های غربی کشید. 


سفر ولایتی از آن رو دارای اهمیت بود که سوریه تحت فشار و مانور رسانه‌ای محور عربی، غربی قرار داشت و آنها مدعی شده بودند که نظام سوریه منطقه غوطه شرقی را با سلاح شیمیایی هدف قرار داده است. ولایتی در اوج این اتهام‌زنی‌ها با سفر به غوطه شرقی دروغ بودن ادعاهای رسانه‌های غربی و عربی را اثبات کرد و علاوه بر بازدید از مناطق آزاد شده از سوی فرماندهان ارتش سوریه، در جریان روند آزادسازی منطقه قرار گرفت.


تحریم؛ سیاست ناکارآمد آمریکا علیه مقامات ارشد ایران


تحریم، سیاست ناکارآمد آمریکا علیه ایران است که در سال‌های اخیر دنبال شده، ولی ناکارآمدتر از این سیاست، اقدام برای تحریم مقامات ارشد کشورمان است. قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی‌اکبر ولایتی، سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمدجواد ظریف، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وحید حقانیان محافظ شخصی رهبر معظم انقلاب و سیدمجتبی خامنه‌ای فرزند مقام معظم رهبری شخصیت‌های برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که وابستگی مادی و معنوی به غرب ندارند و اقدام آمریکا در تحریم آنها به تعبیر ضرب المثل شیرین ایرانی «آب در هاون کوبیدن» است. 


پایانِ داعش|سردار سلیمانی و ۷۰نفر از نیروهایش چگونه اربیل را نجات دادند؟پایانِ داعش| جای شهدا خالی + تصاویربیانیه مهم "لشکر فاطمیون" خطاب به سردار سلیمانی درباره پایان داعشتبریک روحانی به امام خامنه‌ای و سردار سلیمانی بابت پایان داعشنوبخت: خدا سردار سلیمانی را حفظ کند


فرماندهی عملیات ضد تروریسم در عراق به وسیله سردار سلیمانی


طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران تا اکتبر 2020 (پاییز 1399) از تحریم‌های تسلیحاتی معاف است. همچنین ممنوعیت سفر فرمانده نیروی قدس سپاه و 22 نفر از اتباع ایرانی سال آینده رفع خواهد شد و این افراد مجاز خواهند بود که به کشورهای خارجی سفر کنند. با وجود این، سردار سلیمانی تابستان 2015 (مرداد 94) زمانی که این محدودیت‌ها برقرار بود، به روسیه سفر و با مقامات بلندپایه این کشور درباره جنگ سوریه گفتگو و رایزنی کرد. این رویداد نشان داد که اعمال فشار برای محدود کردن سفر مقامات ارشد کشورمان در عمل بی‌فایده و ناشدنی است.


سردار سلیمانی همچنان در رأس مبارزه با گروه‌های تروریستی و آشوبگران منطقه در لبنان، عراق و سوریه نقش‌آفرینی می‌کند و هر از گاهی تصاویری از وی در اتاق عملیات نبرد با تروریسم در این کشورها منتشر می‌شود. اقدامی که خشم آمریکا و غربی‌ها را برانگیخته است و خود نیز باور دارند تحریم‌ها اگر سیم خاردار نیز باشند، در برابر اراده پولادین دلاورمردان عرصه سیاست و جنگ ایران‌زمین سر خم می‌کند.


لازم نیست تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی را ورق بزنیم؛ کافی است تحولات چند سال اخیر را مطالعه کنیم تا متوجه شویم دولت آمریکا از سیاستمداران و مردان نظامی ایران ضرب شست‌های زیادی خورده است. سردار سلیمانی و علی‌اکبر ولایتی مردان رند عرصه سیاست و جنگ هستند که اثبات کرده‌اند تسلیم تحریم و زور نمی‌شوند. روزی خواهد آمد که تاریخ بداند در جمهوری اسلامی ایران یقه‌سفیدها و چکمه‌پوش‌هایی بوده‌اند که ترامپ و امثال ترامپ را در آمریکا بابت اقدامات ضد ایرانی خود نقره‌داغ کرده‌اند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته