دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1398 - 11:05
سخنگوی قوه قضائیه:/1

در برخورد با فساد مصمم هستیم/ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از معوقات بانک‌ها وصول شد

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک‌ها توسط ادارات اجرای ثبت اسناد کشور وصول شده است
کد خبر : 443562
غلام حسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران-(1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، غلامحسین اسماعیلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دادگستری استان تهران برگزار شد با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسگری (ع) و با گرامیداشت ۱۳ آبان اظهار کرد: امروز رسالت مهم دستگاه قضائی اجرای عدالت، مبارزه با مفاسد و احقاق حقوق مردم بدون ملاحظه این‌وآن و بدون توجه به خطوط قرمز موهوم و غیرواقعی خودساخته برخی از اشخاص و جریانات سیاسی است. ما یک خط قرمز می‌شناسیم و آن هم قانون است و عبور از قانون را برای هیچ‌کس و تحت هیچ شرایطی قبول نخواهیم کرد و برابر قانون‌شکنان با تمام توان ایستادگی خواهیم کرد.


وی ادامه داد: در حوزه سخنگویی به دنبال شعار و تبلیغات و وعده‌های غیرواقعی نیستیم، بلکه رویکرد ما اطلاع‌رسانی توأم با اعتمادافزایی با ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده است و خدا را شاکریم و از مردم نیز قدردانی می‌کنیم که بر اساس افکارسنجی، بیش از ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان در افکارسنجی، اقدامات دستگاه قضا در برقراری عدالت را پسندیده‌اند. البته این نگرش مردم مسئولیت ما را سنگین می‌کند، اما معتقدیم این روند باید ادامه داشته باشد.


سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اعتماد مردم به دستگاه قضائی، اعتماد به کل نظام است و ما نیز جزئی از این مجموعه بزرگ هستیم و از مدیران و جریانات سیاسی انتظار داریم تا بدون جهت شبهه‌افکنی نکنند و اگر هم اطلاع آن‌ها در خصوص موضوعی ناقص است تحقیق کنند و از آن‌ها می‌خواهیم که گزارش غلط به مردم ارائه نکنند. برای مثال در هفته گذشته یکی از مقامات ادعا کرد که با اقدامات دستگاه قضا کارخانه‌ای تعطیل شده و جمعی از کارکنان بیکار شدند اما ورود کردیم و متوجه شدیم که اطلاعات نادرستی به این مقام مسئول ارائه شده است. کارخانه مذکور از مردادماه به‌واسطه تعطیلات تعطیل است و مدیرعامل در اوایل آبان ماه به‌واسطه شکایت دو دستگاه دولتی بازداشت شده است و در این حوزه دستگاه قضائی ورود کرد و موضوع را حل کرد.


اسماعیلی گفت: مثال دیگر موضوع تصادفی بود که در استان اصفهان رخ داد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که دادگاه اصفهان فرد خاطی را به پرداخت دیه و مجازات جایگزین حبس محکوم کرده است که این خبر اصلاً صحت نداشت بلکه دادگاه اصفهان راننده متخلف را به یک فقره دیه کامل بابت قتل، ۱۰ فقره دیه جراحات وارد شده مصدوم قبل از فوت و تحمل ۳ سال حبس که ۲ سال آن قطعی است محکوم کرده است. از طرفی این فرد ۲ سال ممنوع‌الخروج شده است و باید ۲ جلد کتاب در حوزه کرامت انسانی مطالعه کند و همچنین در یک سالی که مجازات تعلیقی دارد باید در هر ماه و به مدت چهار شبانه‌روز به‌صورت رایگان در یکی از مراکز بهزیستی که محل نگهداری معلولان ناشی از تصادفات است خدمات ارائه کند. لذا این حکم دادگاه اصفهان ستودنی است.


وی درباره استرداد اموال به بیت‌المال گفت: اموال موردنظر به خزانه، بانک‌ها، اوقاف، شهرداری‌ها و بخش‌های مختلفی که اتلاف بیت‌المال بر آن‌ها مصداق دارد، برگشته است. همچنین در ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک‌ها توسط ادارات اجرای ثبت‌اسناد کشور وصول شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۴۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.


سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بخشنامه فعالیت شوراهای حل اختلاف گفت: در شهریورماه امسال با اجرایی شدن ابتدایی بخشنامه مذکور میزان صلح و سازش در پرونده‌های شوراهای حل اختلاف به بیش از ۴۵ درصد رسیده است و موارد صلح و سازش در پرونده‌های کیفری حدود ۴ برابر پرونده‌های حقوقی بوده است و در برخی از شعب ما میزان صلح و سازش به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته