۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در بندر چابهار جذب شد
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسنزاده، در تشریح ظرفیتهای اقتصادی چابهار در راستای سرمایهگذاری هرچه بهتر در این بندر اظهار داشت: با توجه به بهرهبرداری از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت بندر به ۸.۵ میلیون تن و برنامهریزی توسعه بندر به ظرفیت ۷۵ میلیون تن در فازهای بعدی، برنامهریزی و سرمایهگذاری درزمینهٔهای دیگر در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: ایجاد صنایع پتروشیمی با ظرفیت ۸ میلیون تن تولید اوره باهدف صادرات و همچنین ایجاد مجتمع فولادی با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و برنامه واردات مواد اولیه و صادرات محصولات از طریق دریا و از همه مهمتر ایجاد ظرفیت گردشگری با ایجاد پایانه مسافر دریایی بینالمللی با ظرفیت ۶۰۰ مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی ازجمله فرصتهای ایجاد سرمایهگذاری بوده است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در همین راستا فرصتهای سرمایهگذاری متناسب با محورهای توسعه بندر چابهار شامل فاز مشارکت در توسعه فازهای بعدی طرح توسعه بندر و تأمین تجهیزات استراتژیک، ایجاد پایانههای اختصاصی بندری و سرمایهگذاری انجامشده درزمینهٔ خدمات جانبی دریایی، بندری و حملونقل زمینی، سرمایهگذاری درزمینهٔ واردات یا صادرات محصولات موردنیاز زنجیره فولاد و همچنین توسعه گردشگری با اولویت جابهجایی مسافر دریایی و گردشگری مسافری دریایی است.
رشد ارزشافزوده در چابهار به جذابیت سرمایهگذاری میانجامد
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بابت میزان ظرفیت جذب سرمایه در بندر چابهار تصریح کرد: با توجه به سهم فعلی ارزش عملیات بندری (حدود کمتر از ۱۰ درصد) در زنجیره حملونقل، انجام هرگونه فعالیت که منجر به ایجاد ارزشافزوده و کاهش هزینه حملونقل غیرضروری کالا شود، جذابیت سرمایهگذاری در بندر چابهار را افزایش خواهد داد.
حسنزاده افزود: به این طریق سرمایهگذاران بخش خصوصی را تشویق به سرمایهگذاری در بندر چابهار خواهند شد. با واردات کالای اساسی از قبیل دانههای روغنی و روغن خام خوراکی و همچنین نهاده دامی فرصت ایجاد صنایع مرتبط از قبیل کارخانهها تصفیه روغن و روغنکشی، صنایع تبدیلی خوراک دام و همچنین صنایع پالایشگاهی در محدوده منطقه آزاد چابهار به وجود میآید. به این طریق امکان تأمین خوراک از طریق حمل دریایی بهعنوان یک مزیت نسبت به پالایشگاههای داخل کشور و تأمین فرآوردههای استانهای شرقی و صادرات به کشورهای همسایه محسوب میشود.
وی ادامه داد: درعینحال ایجاد مراکز نگهداری و توزیع گاز مایع (LPG) و پایانههای صادرات گاز بهصورت CNG و LNG در بندر شهید بهشتی با توجه به اتصال چابهار به خط لوله گاز فرصتهایی است که در هر بخش موجب مشارکت بخش خصوصی خواهد شد. سرمایهگذاری در بخش حوزه فعالیتهای بندری بالغبر یک هزار میلیارد تومان بوده که عقد قرارداد شده است.
اتصال چابهار به ریل اشتیاق سرمایهگذاران خارجی را بیشتر خواهد کرد
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص علاقهمندی دیگر کشورها به سرمایهگذاری در بندر چابهار اظهار داشت: با توجه به حضور ۱۳۰ شرکت افغان در منطقه آزاد و بندر چابهار و موقعیت کشور افغانستان تجار افغان متقاضی درزمینهٔ ایجاد ساخت انبار و سردخانه هستند. در این خصوص کشورهای آسیا میانه بااتصال بندر چابهار به شبکه ریلی چابهار، اشتیاق بیشتری برای سرمایهگذاری خواهند داشت.
لزوم حضور سایر دستگاههای دولتی بابت ارائه بستههای تشویقی در چابهار
حسنزاده در خصوص استقبال بخش خصوصی به حضور در بندر چابهار بابت سرمایهگذاری در این مجموعه با اشاره به حمایتهای دولت در این خصوص گفت: با توجه به گذشت حدود یک سال از آغاز بهرهبرداری از ظرفیت فاز اول طرح توسعه بندر چابهار، سرمایهگذاری بخش خصوصی درزمینهٔ ساخت انبار، مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی، گاز مایع و قیر و ایجاد پایانه اختصاصی مواد معدنی آغازشده است.
وی افزود: به نظر میرسد با حمایت دولت در ایجاد ترافیک کالا، حل چالشهای حملونقل زمینی و همچنین تسهیل قوانین و مقررات واردات و صادرات، اعتمادبخش خصوصی به سرمایهگذاری در بندر چابهار بیشتر خواهد شد.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به و مشوقهای در نظر گرفتهشده در این بندر بابت حضور هرچه پررنگتر سرمایهگذاران تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی مشوقهای خاص سرمایهگذاری در بندر چابهار را از قبیل اجاره پایین در اجارهبهای ثابت و متغیر تصویب کرده است.
حسنزاده افزود: مشوقهای اعطایی تاکنون منحصر به مشوقات سازمان بنادر شده است و به همین خاطر ضرورت دارد که سایر دستگاههای دولتی نیز نسبت به تدوین و تصویب بستههای تشویقی برای جلب صاحبان کالا به استفاده از مسیر چابهار اقدام کنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/