دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1398 - 20:36
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد؛

ضرورت تغییر برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها؛ طبق سند دانشگاه ارزش‌آفرین

مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم ایجاد شرایط ایده آل برای آینده گفت: باید بتوانیم سندی آماده کنیم که پارادایم‌های ذهنی دانشگاه‌ها را تکان دهد و خود دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی‌شان را بر طبق این سند تغییر دهند.
کد خبر : 443314
8007be1f-4fd9-4dbd-b782-5ef7303d46ff.jpeg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پنجمین نشست نقد و بررسی پیش‌نویس دانشگاه کارآفرین با حضور وحید احمدی، مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، محمدجواد رسائی، مشاور رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، اکرم قدیمی، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کاشان، تهران، سهند تبریز و شهید بهشتی، در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.


در ابتدای این نشست، وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سخنانی کوتاه با اشاره به ساختار سند تهیه‌شده اظهار کرد: در بخش تعاریف، تلاش شده تا همه موارد با دقت و وسواس زیادی تنظیم شوند.


مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به این‌که کارآفرینی در سند دانشگاه کارآفرین به مفهوم ایجاد ارزش‌افزوده با استفاده از شرایط موجود است، گفت: هدف ما ایجاد شرایط ایده‌آل برای آینده است و به دنبال سندی هستیم که پارادایم‌های امروزه را متزلزل کند. سندی که امروز آماده شده است یک برنامه استراتژیک است که با برنامه راهبردی دانشگاه‌ها در تضاد است.


وی افزود: باید بتوانیم سندی آماده کنیم که پارادایم‌های ذهنی دانشگاه‌ها را تکان دهد و خود دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی‌شان را بر طبق این سند تغییر دهند. باید از دل این سند بیانیه‌ای بیرون بیاید و زمینه‌سازی در دانشگاه‌ها صورت بگیرد و سپس این سند به‌صورت اسناد مرحله‌ای به دانشگاه‌ها ارائه شود.


در ادامه نشست، محمدجواد رسائی مشاور رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم، با اشاره به اجراشدن سند در افق ۵ ساله گفت: بخش اقدامات باید خلاصه‌تر تنظیم شود تا بتوان با تمرکز بر آن‌ها در جهت اجرایی کردن سند گام برداشت. ما نمی‌توانیم از دانشگاه‌های مختلف انتظار یکسان داشته باشیم و باید به این‌که امر توجه کنیم که بار مالی بر فعالیت‌های جاری دانشگاه‌ها تحمیل نکنیم.


خسرو پیری، سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: در کنفرانس آیسسکو بر تجاری‌سازی کشورها تأکید شده بود که اشاره به این نکته در بخش مقدمه می‌تواند نشانه‌ای برای همسو بودن وزارت علوم با حرکت منطقه باشد.


سپس رضا نقی‌زاده، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارائه کرد و گفت: به‌موازات تدوین سند برنامه ترویجی نیز در حال اجرا است.


وی در ادامه به مراحل تنظیم این سند اشاره کرد و هدف از تدوین این سند را رسیدن به دانشگاهی که به جامعه نزدیک‌تر باشد و در سطح بین‌المللی دیده شود عنوان کرد.


بهزاد سلطانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان نیز با تأکید بر لزوم حفظ ساختارهای موجود در دانشگاه‌ها گفت: در تهیه این سند باید طوری پیش برویم که همه فعالیت‌های دانشگاه در جای خود قرار داشته باشند و رویکرد کارآفرینانه به آن اضافه شود. در بخش سیاست‌ها باید بر تقویت آموزش و پژوهش تأکید شود و دانشجویان با فعالیت‌های کارآفرینانه آشنا شوند. وی هم‌چنین بر تأثیر اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بر منطقه هم‌جوار نیز تأکید کرد.


بهروز زارعی، عضو هیئت‌علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به‌عنوان سخنران بعدی با اشاره به ارزش نهادن به ثروت آفرینی دانشگاه‌ها گفت: این ارزش نهادن بایستی در بخش ارزش‌ها دیده شود. بایستی رویکرد کارآفرینی بر محتوای آموزشی به‌گونه‌ای که حداقل ۱۰% از دروس بر عمل کارآفرینانه مؤثر باشد افزوده شود. از دیگر نکات مهم بحث تجمیع واحدهای آموزشی و پژوهشی به‌منظور ارتقاء سطح کارآفرینی آن‌ها است. تکمیل بدنه تجاری در کنار حوزه‌های علمی بسیار اثرگذار است که باید در سند به آن پرداخته شود.


وی هم‌چنین بر لزوم تشویق اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان بر انجام فعالیت کارآفرینانه تأکید کرد. برگزاری نشست و کنفرانس باهدف مبادله دانش و کارآفرینی و همچنین حمایت مالی از دانشگاه‌های برتر کارآفرین کشور در راستای ارائه مشاوره به دانشگاه‌های علاقه‌مند به کارآفرینی از دیگر نکاتی بود که بهروز زارعی به آن‌ها اشاره کرد.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب