دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1394 - 09:13

اساتید تازه‌کار، عامل دلسردی دانشجویان کانادایی

آمارها حاکی از آن است که افزایش تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در کانادا با شمار اساتید و کیفیت تدریس آنها همخوان نیست و همین امر باعث دلسردی دانشجویان مقطع کارشناسی از تحصیل می‌شود.
کد خبر : 44331

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به اطلاعاتی که بیش از 40 دانشگاه کانادایی در رابطه با رتبه و جایگاه دانشگاه‌هایشان برای نشریه کانادایی «گلاب اند میل» ارسال کردند، به وضوح مشخص شد که علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها و مشکلات موجود شغل‌هایی که تدریس محورند، همواره جایگاه بالایی در نظرسنجی‌ها داشته‌اند.


این میل در بسیاری از نقاط کانادا که تأکید زیادی بر تحصیلات تکمیلی دارند و مؤسسات تحصیلات تکمیلی در آنها پرقدرت عمل می‌کنند بیشتر بود، البته در دانشگاه‌ها و مراکز کوچکتر نیز چنین تمایلی در حال افزایش است.


این نشریه اعلام کرد که برخلاف رشته‌های پژوهش محور، هیچ تضمینی وجود ندارد که اساتید دانشگاه بتوانند شغل‌های اجرایی داشته باشند، و بیشتر آنها تا پایان فعالیت کاری خود به عنوان مدرس دانشگاه‌ فعالیت‌ می‌کنند.


از طرفی هیچ تضمینی برای ارتقای علمی این افراد وجود ندارد، به عنوان مثال تعداد بسیار زیادی از کسانی که در دانشگاه مربی هستند به دلیل اینکه سطح علمی و اطلاعاتی خود را توسعه نمی‌دهند و همخوان با نیازها پیش نمی‌روند نمی‌توانند استاد تمام شوند.


در این گزارش اعلام شد بیش از یک دهه دانشگاه‌ها تلاش می‌کردند که کیفیت تدریس، سطح علمی دانشگاه و رتبه‌بندی استادان با یکدیگر همخوان باشد و تمامی این موارد با هم افزایش پیدا کنند؛ اما از شروع هزاره جدید رشد دانشجویان کارشناسی در کل کانادا 40% افزایش داشت، درحالی که افزایش تعداد دانشجو با شمار اساتید و کیفیت علمی دانشگاه‌ها همخوان نبود.


به عنوان مثال در سال 2011 شمار استاد تمام‌های دانشگاه‌های کانادا 10% کمتر از میزان افزایش دانشجویان یعنی تنها 30% بود.


همچنین اعلام شد یکی از مشکلاتی که دانشجویان در دانشگاه‌های سطح بالا و حتی سطح متوسط کانادا با آن مواجه‌اند، عدم رضایت از تحصیل در آن دانشگاه است، زیرا تعداد بسیار زیادی از این دانشجویان دانشگاه‌ها را بر مبنای تعداد اساتید برجسته‌ای که در آن دانشگاه تدریس می‌کنند انتخاب کرده‌اند، اما از آنجایی که دانشگاه‌های بزرگ و متوسط کانادا تعداد زیادی مربی تازه‌کار جذب کرده‌اند و این مربیان نتوانستند سطح علمی خود را ارتقا دهند دانشجویان هرگز موفق نمی‌شوند دروس خود را با اساتید برجسته بگذرانند و معمولا این مربیان کلاس‌های درس را اداره می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته