چگونه ضعف آماری، مسبب سیاستگذاری اشتباه میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ایران هر 10 سال یکبار سرشماری نفوس و مسکن توسط مرکز آمار ایران انجام میشود و سرنوشت سالهای آینده کشور را این آمار و اطلاعات میسازد.
برنامهریزی یکی از اولویتهایی است که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی نقش مهمی دارد و موجب تحلیل وضعیت موجود و پیشبینی وضعیت آینده خواهد شد. در واقع آمار و اطلاعات یکی از عوامل موثر و ضروری برای برنامهریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیمگیری در سطوح مختلف مدیریت است و غالب سیاستگذاریها و تعیین خطمشیها با اتکاء به همین آمار و اطلاعات صورت میگیرد.
استفاده از دادههای آماری و ابزارهای سرشماری یکی از مهمترین و مطمئنترین راهها برای برنامهریزیهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و سیاستگذاران، برنامهریزان و کارشناسان برای تدوین سیاستها و تصمیمگیریهای خود به دادههای آمار نیاز دارند. بنابراین وجود آمار و اطلاعات دقیق بسیار مهم و حیاتی است، همچنین در بند 14 سیاستهای کلی جمعیّت به رصد مستمر سیاستهای جمعیّتی تاکید شده است.
ضعف آماری در محاسبه نرخ باروری
عباسی شوازی، رئیس موسسه مطالعات جمعیت کشور در گفتگویی اعلام کرده بود: «سطح باروری قبل از دهه ۹۰ کاهش یافته و ثابت مانده بود اما از دهه ۹۰ به بعد این روند رو به افزایش است. اگر به صورت سالانه به آمارهای باروری نگاه کنیم این رقم از ۱.۸ به ۲.۱ رسیده است.» همچنین وی در ادامه اعلام کرد، بحرانی در وضعیت جمعیت ایران نداریم و نرخ باروری در کشور به سطح جانشینی رسیده است. در حالیکه براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال ١٣٩٥ ميزان باروري كل ایران رقمي برابر با 2.01 فرزند محاسبه شد.
عملکرد ضعیف موسسه مطالعات جمعیت کشور
در حوزهی آمار یکی از نهادهایی که در راستای تدوین شاخصهای مرتبط با جمعیت کشور فعالیت میکند موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور است. بیانیه ماموریت این موسسه به این صورت است: «انجام پژوهش، انتقال و انتشار دستاوردهای پژوهشی، پایش و ارزیابی سیاستها و برنامهها، ایفای نقش اتاق فکر در حوزههای مختلف جمعیتی با توجه به اولویتها و نیازهای جامعه، نهادهای بالادستی و همتراز در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی» این موسسه همچنین خود را موظف به اقدام در راستای سیاستهای کلی جمعیت میداند. با این وجود اقدامات مشاهده شده در عملکرد این موسسه در راستای سیاستهای کلی جمعیت نیستند.
بازی با آمار برای بد جلوه دادن ازدواج در سن پایین
ضعف آماری تنها در مسئله جمعیت خلاصه نمیشود و پدیده ازدواج را هم درگیر خود کرده است. برای مثال مخالفان ازدواج در سنین پایین برای دلیل مخالفت خود دست به بازی آماری و مغالطه میزنند و با مقایسه نرخ طلاق در گروههای سنی 10 تا 14 سال و 20 تا 25 سال زنان نتیجه میگیرند طلاق در ازدواجهای رخدادهشده در سنین پایین دوبرابر سایر گروههای سنی است. اگر دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه مغالطه و بازی با آمار این گروه میشویم، شمار متاهلان در هر بازه سنی به صورت تجمعی است و تعداد متاهلان فقط برای یک بازه سنی نیست، بنابراین جامعه آماری متاهلان بازه 10 تا 14 سال بسیار کمتر از جامعه آماری بازه 20 تا 25 است و بدیهی است که کسر میزان طلاق در یک جامعه آماری کوچک، بزرگتر از کسر میزان طلاق در یک جامعه آماری بزرگتر است، هرچه بازه سنی بالاتر رود جامعه آماری بزرگتر میشود و کسر میزان طلاق کم میشود. برای جلوگیری از این برداشتهای اشتباه باید برسی کرد افرادی که طلاق میگیرند در چه بازه سنی ازدواج کردهاند. و لازم است مرکز آمار چنین آماری را اعلام کند تا دیدگاه مردم نسبت به ازدواج در سنین پایین بد نشود.
ضعف آماری در حوزه جمعیت و ازدواج سیاستگذاران را دچار اشتباه خواهد کرد، بنابراین آمار صحیح و دقیق باید تنها از مراکز رسمی، مانند مرکز آمار ایران، گزارش شوند. به علت حاشیههای ایجاد شده در مورد سن ازدواج، باید سن ازدواج زوجهایی که طلاق گرفتهاند به صورت رسمی اعلام شود. همچنین در موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، گزارشی تحت عنوان «تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران » در سال 95 منتشر شد؛ نقد و برسی گزارش فوق حاکی از اشکالات فنی و محتوایی داشت که این امر لزوم احتیاط در استفاده از این گزارش در سیاستگذاریها را روشن میسازد که برای مثال از اشکالات این گزارش میتوان به به روز نبودن آمارها اشاره کرد.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/