دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1398 - 12:08
رئیس سازمان ساتبا در نمایشگاه صنعت برق :

طرح تولید برق از پسماند در کلان‌شهرها در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود

رئیس سازمان ساتبا از ادامه بررسی لایحه دولت برای ایجاد نیروگاه‌های تولید برق از پسماند در کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر : 443205
27944_979.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، سید محمد صادق‌زاده در نشست خبری که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار شد، با تأکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور طی سال‌های گذشته رشد خوبی داشته‌اند، اظهار کرد:‌ انرژی‌های تجدید پذیر طی سه سال گذشته به‌طور متوسط هرسال بیش از 30 درصد نرخ رشد داشته‌اند که این نشان می‌دهد در کشور عزم جدی از سوی بخش خصوصی، مردم و دولت برای این موضوع وجود دارد.


وی با اشاره به قیمت پایین فروش تکلیفی برق، گفت: این موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت برق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر این مشکل برطرف نشود نرخ رشد انرژی‌های تجدید پذیر دچار رکود خواهند شد.


رئیس سازمان ساتبا تأکید کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی باید نسبت به رفع مشکل اقتصاد صنعت برق اقدام کنند.


صادق زاده بابیان اینکه افزایش 30 درصدی نرخ نیروگاه‌های تجدید پذیر جذابیت‌های خوبی برای ورود سرمایه ایجاد کرده است، عنوان کرد: از زمانی که این موضوع توسط وزیر نیرو ابلاغ شد شاهد بازخوردهای خوبی از سوی بخش خصوصی بودم.


وی در ادامه از تولید مبدل‌های انرژی خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: آخرین حلقه در توسعه فناوری نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور ما مبدل‌های انرژی خورشیدی بود که قبلاً در کشور تولید نمی‌شد و در حال حاضر در تهران و مشهد فرآیند تولید آن آغازشده است.


 از شش نیروگاه پسماندسوز بهره‌برداری می‌شود


رئیس سازمان ساتبا در ادامه در مورد آخرین وضعیت نیروگاه‌های تولید برق از پسماند و ارائه لایحه‌ای از سوی وزارت نیرو خبر داد و گفت: این پیشنهاد به تصویب هیئت‌وزیران رسید و هم‌اکنون در حال بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است که تاکنون پنج ماده از شش ماده آن به تصویب رسیده است. در این لایحه تولید برق از پسماند در کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی که با مشکل پسماند مواجه هستند پیشنهادشده است. همچنین منابع مالی لازم برای پرداخت صورت‌حساب‌های برق این نیروگاه‌ها پیش‌بینی‌شده و به نظر می‌رسد پس از ابلاغ این قانون حرکت جدی درزمینهٔ تولید برق از پسماند آغاز شود.


به گفته صادق زاده طبق لایحه پیشنهادشده و ماده‌ای که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد این مورد به‌صورت جداگانه در قبوض برق مردم درج می‌شود. قانونی وجود دارد مبنی بر این‌که سازمان برنامه‌وبودجه مکلف شده که هرسال میزان بودجه موردنیاز نیروگاه‌های زباله‌سوز را پیش‌بینی و تأمین کند.


وی بابیان این‌که نرخ خرید برق از این نیروگاه‌ها 900 تومان بر کیلووات است، افزود: زمانی که قانون ابلاغ شد نرخ مصوبه به شورای اقتصاد ارجاع شده و امکان دارد تا 1500 تومان افزایش پیدا کند.


رئیس سازمان ساتبا بابیان این‌که حدود شش نیروگاه زباله‌سوز با ظرفیت 11 مگاوات در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: استعداد کشور در این زمینه مجموعاً 800 مگاوات است و لایحه‌ای که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است 400 مگاوات از 800 مگاوات پوشش داده می‌شود.


صادق‌زاده با تأکید بر این‌که تولید برق از پسماند بهترین راه‌حل مقابله با پسماند نیست، توضیح داد: فعلاً این تنها راه‌حل در کلان‌شهرها و شهرهای ساحلی است. راه‌حل بهتر تفکیک و بازیافت زباله بوده که هنوز در شهرهای کوچک این فرصت وجود دارد.


حمایت دولت از خریداران تجهیزات داخلی


رئیس سازمان ساتبا در ادامه با تأکید بر این‌که در حال حاضر اغلب تجهیزات موردنیاز نیروگاه‌های تجدید پذیر درکشور تولید می‌شود، گفت: ابتدا و در طی سه سال نخست اغلب تجهیزات وارداتی بودند اما تاکنون همه فناوری‌های موردنیاز در داخل کشور در حال احداث است و برای هر تجهیز سه یا چهار تولیدکننده وجود دارد.


وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران از تجهیزات داخلی استفاده کنند دولت تا 30 درصد افزایش نرخ خرید برق از آن‌ها حمایت می‌کند.


صادق‌زاده بابیان این‌که ظرفیت تجدیدپذیرها در کشور 841 مگاوات است، اظهار کرد: به‌غیراز 150 مگاوات نخست که با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افتتاح شد سایر ظرفیت‌ها با جمع‌آوری نقدینگی داخلی احداث‌شده است.


 عدم‌اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مانع توسعه تجدیدپذیرها


رئیس سازمان ساتبا در ادامه با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در ماده 50 این قانون اشاره‌شده است که تا پایان برنامه 50 درصد ظرفیت تولید برق کشور با ظرفیت حدود 4500 مگاوات باید از نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین شود.


وی ادامه داد: اما این قانون ماده 39 هم دارد که مقدم بر ماده 50 است در این ماده تأکید شده است که قیمت حامل‌های انرژی باید اصلاح شود که متأسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است. بنابراین زمانی که ماده 39 اجرانشده چگونه باید ماده 50 را اجرا کنیم؟


 رونق تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی توسط مردم


مدیرعامل سازمان ساتبا در ادامه با اشاره به تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی توسط مردم در پشت‌بام‌ها گفت: تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در پشت‌بام وارد تجربه دوساله خود شد و برای این‌که مردم به خریداران برق دسترسی داشته باشند به شرکت‌های توزیع نمایندگی داده شد.


صادق زاده از احداث 3500 کیلووات نیروگاه خورشیدی در پشت‌بام خانه‌های مردم خبر داد و افزود: صورت‌حساب برق آن‌ها دو ماه به دو ماه اعلام و از سوی ما پرداخت می‌شود. پیش‌بینی‌شده است که این میزان به 5000 مگاوات افزایش پیدا کند. این برق با قیمت کیلووات ساعتی حداقل 1040 تومان خریداری می‌شود.


وی بابیان این‌که ظرفیت نصب نیروگاه‌های پشت‌‌بامی از پنج کیلووات به سقف 10 کیلووات افزایش‌یافته است، ادامه داد: کسی که 10 کیلووات نیروگاه تأسیس می‌کند ماهیانه دو میلیون و 500 مگاوات درآمد خواهد داشت و میزان سرمایه موردنیاز آن 60 تا 70 میلیون تومان است که پیش‌بینی می‌شود به 50 تا 60 میلیون تومان کاهش پیدا کند.


مدیرعامل سازمان ساتبا با تأکید بر اینکه ایران استعداد خوبی برای تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی دارد، گفت: کم استعدادترین منطقه کشور ازنظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.


صادق‌زاده بابیان این‌ که ساتبا نمی‌تواند در سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد، گفت: در این راستا بانک‌های خصوصی و سازمان‌هایی مانند بسیج مهندسین که تصمیم دارند بیش از 100 مگاوات را تأمین مالی کنند یا کمیته امداد که تاکنون بیش از 2000 نیروگاه را تأمین مالی کرده، حمایت می‌کند.


انتهای پیام/4087/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته