دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1398 - 03:10
نگارش علمی پایان‌نامه/2

بررسی اهمیت افیلییشن و جایگاه آن/ پذیرش مقالات علمی منوط به افیلییشن است

افیلییشن (Affiliation) یکی از ابزار هویت بخش مقالات در مجلات است که با استفاده از این ابزار می‌توان از امتیازات دانشگاه یا مؤسسات علمی استفاده کرد.
کد خبر : 442769

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نگارش پایان‌نامه از جمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش‌های مختلف پایان‌نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین‌رو خبرگزاری آنا بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی از ژورنالیسم علم در رابطه با نحوه نگارش پایان‌نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه‌مندان به نگارش دقیق و تخصصی پایان‌نامه‌ها باشد.


در ادامه این گزارش خوانندگان با اصلاح تخصصی «افیلییشن» و کاربرد آن در نگارش مقاله آشنا خواهند شد.


«افیلییشن» به معنای وابستگی سازمانی است که به مقاله هویت می‌بخشد. این را که مقاله از سمت کدام مرکز علمی یا دانشگاهی به مجله ارسال‌شده باشد، افیلییشن (Affiliation) می‌نامند؛ پذیرش مقالات از سوی مجلات علمی منوط به افیلییشن است.


افیلییشن نویسنده معمولاً نام مؤسسه و دانشگاهی است که نویسنده در حال حاضر مشغول فعالیت در آن مؤسسه و دانشگاه است. ممکن است نویسنده مقاله‌ای، دانشجوی دانشگاهی بوده و هم‌زمان برای مؤسسه دیگر هم کار کند. در این صورت نویسنده می‌تواند هم نام دانشگاه و هم نام مؤسسه را، به‌عنوان افیلییشن (Affiliation) بیان کند و هیچ اجباری در مورد ترتیب نام دانشگاه و مؤسسه وجود ندارد؛ اما بهتر است نخست نام دانشگاه را ذکر کرده و سپس نام مؤسسه و سازمانی را که برای آن کار می‌کند، بنویسد.


برخی مجلات در خصوص تعداد افیلییشن نویسندگان محدودیت دارند و تأکید دارند که یک افیلییشن نوشته شود. در این صورت باید نام مؤسسه‌ای را که در آن به‌طور دائم فعالیت می‌کنید به‌عنوان افیلییشن معرفی کرده و نام مؤسسه دیگر را در بخش تقدیر و تشکر مقاله (Acknowledge) به‌عنوان حامی معرفی کنید.


در بیشتر مجلات، افیلییشن بعد از عنوان مقاله نوشته می‌شود. در نگارش افیلییشن نیازی به آدرس دانشگاه یا مؤسسه علمی نیست؛ اما می‌توان از امتیازات این دانشگاه برای چاپ مقاله استفاده کرد. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شکل خاصی از افیلییشن را برای دانشجویان و هیئت‌علمی در نظر می‌گیرند. شکل خاص هماهنگی در نگارش افیلییشن منجر به درج امتیازات آن مقاله شده که به حساب آن دانشگاه محسوب می‌شود؛ از همین رو دانشگاه‌ها هیچ افیلییشنی را جز آنکه اعلام کرده‌اند قبول نمی‌کنند و درنهایت نمره‌ای را برای دانشجو یا پژوهشگر لحاظ نمی‌کنند.


اهمیت رعایت اصول نوشتن افیلییشن طبق تأکیدات دانشگاه‌ها در تخصیص امتیازات باقی‌مانده از پایان‌نامه (یک الی دو نمره پایان‌نامه) یا دریافت کمک‌های مالی از باشگاه پژوهشگران جوان و یا دیگر ارگان‌هاست. پیش از چاپ مقاله می‌توان افیلییشن را تغییر داد؛ اما بعد از چاپ مقاله نمی‌توان آن را تغییر داد.


دقت در نوشتن افیلییشن مقاله


پس از چاپ، نمی‌توان افیلییشن مقاله را تغییر داد؛ بنابراین در نوشتن افیلییشن باید دقت کافی داشت. اگر نویسنده، دانشجو و یا محققی به‌عمد نام دانشگاهی را که در آن تحصیل نکرده و یا اسم سازمانی را که در آن مشغول به کار نبوده به‌عنوان افیلییشن خود بیان کند، تبعات بدی برای نویسنده مقاله خواهد داشت. چرا که آن دانشگاه و مؤسسه می‌تواند از مجله شکایت کند و مجله هم نام آن فرد را در فهرست سیاه (بلک لیست) قرار می‌دهد. در این صورت اگر چنین فردی مقاله‌ای را به ژورنال دیگری هم ارسال کند، مقاله پذیرفته نمی‌شود و چنین فردی دیگر نمی‌تواند در هیچ مجله‌ای مقاله چاپ کند.


برای هماهنگی در نوشتن افیلییشن، معمولاً دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی، شکل مشخصی را برای نگارش آن به دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی خود مشخص می‌کنند. در صورت مشخص کردن افیلییشن توسط دانشگاه، هیچ نوع افیلییشنی به‌غیراز مورد مشخص‌شده موردقبول دانشگاه نیست و در صورت رؤیت نمره‌ای را برای دانشجو در نظر نمی‌گیرند.


در درج اسامی نویسندگان، اخلاق حکم می‌کند تا نام نویسندگانی که در امر پژوهش و نگارش مقاله سهم بیشتری دارند، از بالا به پایین نوشته شود. به‌این‌ترتیب در هر مقاله نویسنده اول 100 درصد امتیاز را و بقیه نویسندگان هم به ترتیب، 80 -90 درصد، 60-70 درصد و 40-50 درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند.


نحوه نگارش افیلییشن Affiliation


رعایت اصول نگارش نشانی نویسندگان هرچند ساده است؛ اما غالباً نادیده گرفته می‌شود. درنتیجه مؤلفان نمی‌توانند با نشانی‌ها مرتبط شوند؛ اما اغلب این شیوه و سبک مجله مربوطه است که باعث ایجاد سردرگمی می‌شود و نه اشتباهات مؤلف. به همراه هر مؤلف، یک نشانی داده می‌شود (نام و نشانی مؤسسه یا آزمایشگاهی که تحقیق در آن انجام شده است). اگر پیش از چاپ مقاله، مؤلف به نشانی متفاوتی نقل‌مکان کرده است، نشانی جدید باید در پانوشت «نشانی فعلی» ذکر شود.


درج نشانی برای دو منظور استفاده می‌شود. اول این‌که به شناسایی مؤلف کمک می‌کند و دیگر این‌که نحوه تماس و برقراری ارتباط با او را نشان می‌دهد به دلیل اینکه محققان اینک تا حد زیادی از طریق پست الکترونیکی ارتباط برقرار می‌کنند، نشانی ایمیل برای مؤلفانی که پرس‌وجوهایی در مورد مقاله آن‌ها متصور است باید ذکر شود. برخی از مجلات در پانویس‌ها، تقدیر، سپاس‌گزاری از علامت ستاره (*) برای شناسایی این شخص استفاده می‌کنند. مؤلفان باید از سیاست ژورنال در این ارتباطات آگاهی داشته باشند.


نحوه نگارش صحیح افیلییشن طبق آیین‌نامه نگارش مقالات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:


Department of …, Faculty of …, University of…., …, Iran


Department of Public Management, Faculty of Management, University of Guilan, Rasht, Iran


Department of Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran


نحوه نگارش صحیح افیلییشن مقاله در دانشگاه آزاد اسلامی:


Department of …, Faculty of …, … Branch, Islamic Azad University, …, Iran


Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran


نحوه نگارش افیلییشن مقاله در دانشگاه پیام نور به فارسی:


مرتبه علمی، نام گروه علمی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۱۹۳۹۵-۳۶۹۷، تهران، ایران


نحوه نگارش افیلییشن مقاله در دانشگاه پیام نور به انگلیسی:


Department of…, Payame Noor University (PNU), P.O. Box, 19395-3697, Tehran, Iran


انتهای پیام/۴۰۸۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته