دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1398 - 15:42
آنا گزارش می‌دهد؛

حکایت آب‌گرفتگی معابر در پایتخت همچنان باقی‌است/ قناعتی: کوتاهی مسئولان شهری در عدم لایروبی مسیل‌ها جای تأمل دارد

با آغاز فصل بارندگی در سال جاری و سوءمدیریت مسئولان شهری آب‌گرفتگی معابر پایتخت همچنان به موضوعی لاینحل در پایتخت باقی مانده است.
کد خبر : 442735
713310.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛  با کاهش محسوس دما و آغاز بارندگی‌هایی که امسال پیش از موعد مقرر مهمان شهرهای کشور از جمله پایتخت شد مدیران شهری به‌ویژه در حوزه خدمات شهری را بر آن داشت تا نسبت به پیشگیری از آب‌گرفتگی معابر و روان‌آب‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.


آب‌گرفتگی معابر موضوعی است که شهرهای بزرگ از جمله پایتخت هرساله با آن دست به گریبان هستند و با کوچک‌ترین بارشی این مسأله شهروندان و مدیریت شهری را به خود درگیر کرده و سوژه اول رسانه‌ها می‌‌شود.


گویا با گذشت سال‌ها و تحولات مختلف در حوزه مدیریت شهری این موضوع همچنان لاینحل باقی مانده و به‌نظر اهتمام ویژه‌ای هم در حل این مشکل وجود ندارد.


ساخت‌وسازهای بی‌رویه باعث نفوذناپذیر شدن زمین در تهران شده است


پس از بارش‌های جدید چند روزه اخیر در پایتخت، ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران لب به سخن گشوده و به بیان علل وقوع آب‌گرفتگی در شهر تهران پرداخت.


خداکرمی یکی از علل آب‌گرفتگی در معابر شهر تهران را ساخت و ساز بی‌رویه عنوان کرده و می‌گوید ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و پیشروی ساختمان‌ها تا طبقات منفی 7 باعث شده تا زمین نفوذناپذیر شده و بخش اعظم آب در زمین فرو نرود.


وی با اشاره به این مطلب که ساخت و سازهای بی‌رویه باعث نفوذ‌ناپذیری آب زمین در تهران شده است، خاطرنشان کرد: بروز چنین مشکلاتی ناشی از تخلفاتی است که طی 20 سال به‌وقوع پیوسته و باعث ایجاد تراکم‌های بیش از حد شده است و اکنون خود را نشان داده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران خشکی بسیاری از درختان در خیابان ولی‌عصر(عج) و بوستان‌ها را نیز به‌دلیل مسأله عدم نفوذ آب باران در زمین دانسته است.


خداکرمی زباله‌های رهاشده در شهر به‌ویژه کیسه‌های پلاستیکی را از دیگر عوامل آبگرفتگی در پایتخت می‌داند که علی‌رغم لایروبی‌ توسط شهرداری همچنان تبعاتش در سطح معابر در زمان بارندگی‌ها قابل مشاهده است.



روزانه حدود 1500 تُن زباله، لجن و ضایعات از کانال‌های اصلی و فرعی تهران جمع‌آوری می‌شود


اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در ارتباط با موضوع بارندگی‌ و آب‌گرفتگی‌‌های اخیر پایتخت معتقد است رفع مشکل آب‌گرفتگی راه‌حل دائمی ندارد و ما باید اقدامات لازم را متناسب با حجم و نوع بارش‌ها انجام دهیم.


در این خصوص اصغر عطایی در ارتباط با وضعیت کانال‌ها و نهرهای تهران به خبرنگار آنا گفت: ما در تهران دو نوع کانال اساسی و کانال‌های فرعی داریم که کانال‌های اساسی همه آب‌های سطح و کل بارش‌ها را جمع می‌کند.


وی با اشاره به این‌که توسعه ساخت و ساز در شهر تهران باعث شده خاکی برای فرو رفتن آب در زمین وجود ندارد و این موارد باید مدیریت شود افزود: 10 هزار کیلومتر شبکه فرعی باید آب را به‌سمت کانال‌های اصلی هدایت کنند.


مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران ضمن مقایسه سیل سال 94 در کن با بارش‌های امسال گفت: در تیر ماه سال 94 در حدود 20 دقیقه 20 میلی‌متر بارندگی در منطقه کن داشتیم، در حالی‌که این 32 میلی‌متر بارش‌های اخیر در کل شهر بارید که خوشبختانه و به جز آب‌گرفتگی‌های جزئی به کانال‌های ما آسیبی وارد نکرده است.



عطایی اذعان کرد: رفع مشکلات این‌چنینی شهر تنها مربوط به یک بخش نیست و در بیرون شهر که رودخانه‌هایی در اختیار سازمان آب هست باید تمهیداتی را انجام دهد چون آب از بیرون شهر سرچشمه می‌گیرد و ممکن است گل و لای و ضایعات همراه خود بیاورد.


وی ضمن تأکید بر لزوم مشارکت شهروندان در مدیریت شهری گفت: ما روزانه 500 تُن رسوبات، لجن و ضایعات از کانال‌های اصلی و یک هزار تُن زباله از از کانال‌های فرعی جمع‌آوری می‌کنیم که اهمیت مشارکت همگانی در پایتخت را بیش از پیش نشان می‌دهد.


بارش‌های 13 روز اول سال به اندازه بارش‌های یک‌سال آبی بوده است


مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به میزان بارش‌های 13 روز آغاز سال خاطرنشان کرد: حجم بارش‌های این بازه زمانی به اندازه بارش‌های یک‌سال آبی بوده است و بر همین اساس جلساتی در ستاد مدیریت بحران استانداری برگزار و مقرر شده تا برخی از کانال‌ها در خصوص نگهداشت، افزایش حجم و یا طراحی‌های جدید اقداماتی صورت پذیرد.


عطایی در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره کرد و افزود: بزرگراه جناح ورودی میدان آزادی، کاروانسرای سنگی بزرگراه فتح، خیابان قزوین دوراهی قپان، اتوبان یادگار امام سر تیموری و کانال ابوذر از نقاطی هستند که نیاز به فعالیت‌های عمرانی و افزایش حجم کانال‌ها دارند.


وی ضمن اشاره به این‌‌که احصاء و رصد کانال‌ها به‌طور مرتب ادامه دارد، گفت: افزایش حجم کانال‌ها به معنای این نیست که لایروبی در آنها انجام نشده بلکه این تصمیم به این خاطر است که با توجه به پیش‌بینی‌ها حجم آب ورودی بیش از ظرفیت فعلی آنها خواهد بود.


مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران افزود: 15 هزار نیروی خدمات شهری در کنار عوامل آتش‌نشانی در زمان بروز بارش‌های با حجم بالا در حالت آماده‌باش قرار داشته و متناسب با نیاز از آنها استفاده خواهد شد.


در این خصوص ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با بحث آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی‌ها را ناشی از مدیریت ضعیف مدیریت شهری عنوان کرد.



عدم توجه به لایروبی‌های به‌موقع شاهد جولان موش‌ها در مسیل‌ها هستیم


ابوالفضل قناعتی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان این‌که ما دارای 4 حوزه آبریز در ارتفاعات شمال تهران هستیم و بارها به شهرداری تهران در ارتباط با این موضوع تذکرهایی داده شده بود تا با احداث سدهای کوچک جلوی سرعت آب را در زمان بارش‌های شدید بگیرد، اظهار کرد: مدیریت شهری پایتخت در یک‌سال اخیر فرصت داشت تا با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از مدت‌ها قبل احتمال بروز پدیده ال‌نینو در کشور اقدامات لازم را انجام دهد که چنین چیزی محقق نشد.


وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان انجام شد باید حساسیت در مدیریت شهری پایتخت انجام می‌شد تا در قالب یک طرح به فوریت این موضوع از سوی شهردار پیگیری می‌کرد ولی به‌نظر عدم حساسیت شورا باعث بی‌توجهی شهردار تهران در این خصوص شده است.


عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در یک‌سال گذشته می‌بایست حوزه‌های آبریز تقویت و کانال‌ها و مسیل‌هایی که فاضلاب را به جنوب تهران می‌آورد لایروبی می‌شد که عدم توجه به این موضوع باعث شده تا شاهد حضور گسترده و جولان موش‌ها در این مناطق باشیم.


قناعتی خاطرنشان کرد: البته هنوز فرصت برای مدیریت شهری وجود دارد تا پیش از رسیدن بارندگی‌های شدید پیش‌بینی شده نسبت به با جذب پیمانکاران این حوزه شهرداری نسبت به ارائه این خدمات اهتمام ویژه داشته باشد چون شهرداری تهران از مردم عوارض دریافت می‌کند تا خدماتی را ارائه کند و اگر چنین نباشد وجود شهرداری محلی از اعراب ندارد.


شدت بارش‌های اخیر چند روز گذشته و مشکلات‌ آب‌گرفتگی در شهر تهران به‌حدی بود که شهردار تهران در توئیتی از مردم تهران عذرخواهی کرد. در این توئیت آمده است: 


« متوسط بارش روزانه باران در چند روز اخیر ۲۰میلیمتر در تهران ثبت شد. نظر به گستردگی بارندگی‌ها، همه‌ی همکارانم در حوزه‌های خدمات شهری، ترافیک، عمران و شهرداران مناطق و نواحی با آماده‌باش کامل، مدیریت میدانی کنترل آبگرفتگی‌ها و رفع موانع و اصلاحات هندسی را در دستور قرار دادند.  این تلاش‌ها در ادامه‌ی چندین ماه فعالیت نیروهای عملیاتی برای لایروبی و رفع زوائد کانال‌های انتقال آب‌های سطحی بود ضمن عذرخواهی بابت برخی مشکلات پیش‌آمده؛ از شهروندان عزیز می‌خواهم تا با توجه جدی‌تر به رعایت نظافت مسیل‌ها و کانال‌های آب، به ما یاری برسانند.»



در صورت عدم حل مشکلات شهردار تهران هر روز باید از مردم عذرخواهی کند


لازم به‌ذکر است سید حسن رضوی، مدیر عامل آب منطقه‌ای تهران در جلسه امروز شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران در تذکری به شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران در دو سال گذشته اقداماتی خوبی انجام داده ولی حجم مشکلات همچنان آن‌چنان زیاد است که قطعاً شهردار تهران به‌جای عذرخواهی باید مشکلات را رفع کند در غیر این‌صورت هر روز باید از مردم عذرخواهی کند.


وی با اشاره به این مطلب که تمامی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها مشکلات منابع مالی دارند و مشکلات مالی نمی‌تواند بهانه خوبی برای کم‌کاری باشد، عنوان کرد: می‌توان با هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نسبت به حل مشکلات اقدام کرد.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: براساس مطالعات مباحث خطرپذیری در استان تهران 667 کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته و حداقل 120 کیلومتر از آن باید ساماندهی شود که عمده این نقاط در منطقه یک و دو شهر تهران قرار دارد.


رضوی در این جلسه به عدم حضور شهردار تهران در این جلسات اشاره کرد که برای رفع مشکلات نیازمند حضور شهردار تهران هستیم، که این موضوع با واکنش مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران همراه بود.



آنچه بیش از پیش از این اظهارنظرها برمی‌آید این است که موضوع آبگرفتگی بحث یک روز و دو روز نیست و این‌طور به‌نظر می‌رسد که اهتمام ویژه‌ای نسبت به رفع این مشکل وجود ندارد.


متأسفانه در زمان بروز رخدادهایی از این دست، مدیران فعلی به‌جای پاسخگویی به عملکردشان تقصیر را بر گردن مدیران گذشته انداخته و جالب اینجاست که مسئولان و مدیران گذشته نیز به‌دلیل این‌که در حال حاضر مسئولیتی در نهاد ذیربط ندارند به جای مشورت دادن برای رفع مشکل به انتقاد از مدیران حاضر پرداخته که اکثر این اظهارنظرها نیز رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد.


با وضع موجود، طبیعی است که مشکلاتی نظیر آب‌گرفتگی معابر در فصول بارندگی به قوت خود باقی می‌ماند، تا جایی‌که این موضوع عبور و مرور را برای شهروندان تهرانی سخت می‌کند و تا وقتی‌که نگاه سیاسی به تمام موضوعات پابرجا باشد نباید انتظار داشته باشیم که بحث آب‌گرفتگی خیابان‌های پایتخت به این زودی‌ها حل شود، لذا این حکایت همچنان باقی‌ست...


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته