دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1398 - 14:25
جهانگیری:

مقررات‌زدایی و طراحی پنجره واحد در بهبود شرایط کسب و کار ضرورت دارد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای بهبود فرآیند کسب و کار باید مقررات‌زدایی و ایجاد یک پنجره واحد مدنظر قرار گیرد تا مردم بتوانند به آسانی راه‌های ایجاد کسب و کار را پیگیری کنند.
کد خبر : 442499
153466625478550500.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر بهبود فضای کسب و کار تأکید کرد و  گفت: پیگیری‌ها برای مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار باید به سمتی رود که یک پنجره واحد طراحی و مردم بتوانند تمام فرآیندهای ایجاد کسب و کار را به آسانی و از طریق این پنجره واحد پیگیری کنند.


وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از مشکلاتی نظیر رانت و انحصار رنج می‌برد، تصریح کرد: اگرچه اقتصاد کشور با اشکالات ساختاری و اساسی روبه‌روست، اما نباید به بهانه وجود این اشکالات، برخی اصلاحات ضروری نظیر مقررات‌زدایی و حذف فرآیندهای دست و پاگیر در محیط کسب و کار را به تعویق بیندازیم و این اصلاحات را به اجرای برنامه‌های بلندمدت نظیر اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور موکول کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد ایران به شدت نیازمند ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش تولید است، اما به دلایل متعدد ازجمله وجود برخی موانع در محیط کسب و کار، بخش خصوصی انگیزه کافی را برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ندارد و این یک نگرانی جدی برای آینده اقتصاد کشور محسوب می‌شود.


جهانگیری با تأکید بر اهمیت فعالیت هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این هیئت از اختیارات لازم برای حذف مقررات غیرضروری برخوردار است، اما همچنان شاهد ایجاد مقررات جدید از سوی دستگاه‌های اجرایی هستیم که لازم است برای جلوگیری از این اتفاق، هیئت مقررات‌زدایی فعال‌تر شود و مقررات جدیدی که از سوی دستگاه‌های اجرایی وضع می‌شوند را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت مغایرت با برنامه تسهیل فضای کسب و کار، نسبت به لغو مجوزها اقدام کند. همچنین لازم است که دستگاه‌های اجرایی پیش از وضع مقررات و مجوزهای جدید، هماهنگی‌های لازم را با هیئت مقررات‌زدایی انجام دهند.


وی با بیان اینکه متأسفانه در سالیان گذشته توجه کافی به موضوعاتی نظیر بهبود کسب و کار و بهره‌وری در کشور صورت نگرفته افزود: با وجود آن که در برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور تأکید شده که ۳۳ درصد از رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری باشد، اما در عمل اتفاق مثبتی رخ نداده و این در حالی است که برخی کشورهای شرق آسیا در  10 یا 12 سال رشد اقتصادی خود را از محل بهره‌وری تأمین کرده‌اند.


معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در دولت اصلاحات مراسمی تحت عنوان روز بهره‌وری برگزار می‌شد و دستگاه‌های اجرایی گزارش عملکرد خود را در این خصوص ارائه می‌کردند؛ چرا که می‌دانستند این موضوع برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است.


جهانگیری با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور از ابتدای کار دولت تدبیر و امید همواره بر ضرورت بهبود محیط کسب و کار تأکید داشته است، از وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه بهبود فضای کسب و کار را به صورت فصلی و سالانه به دولت ارائه دهد.


وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر رتبه پایین کشورمان در بخش بهبود فضای کسب و کار در سطح منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده و پیشرو بودن در بسیاری از حوزه‌ها در سطح کشورهای منطقه، زیبنده نیست که از نظر فضای کسب و کار رتبه پایینی در مقایسه با کشورهای منطقه داشته باشد.


معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان دولت باید با جدیت بر موضوع بهبود فضای کسب و کار پافشاری کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی را به همراهی و مشارکت مکلف کنیم، از وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان متولی اصلی فضای کسب و کار کشور خواست با همراهی و هماهنگی هیئت مقررات‌زدایی و سازمان امور اداری و استخدامی موضوع کسب و کار را به‌عنوان یک اولویت جدی دولت پیگیری و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این زمینه را به دولت گزارش دهند.


جهانگیری همچنین از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست گروهی را برای پیگیری موضوع بهبود فضای کسب و کار تعیین کند و به صورت مستمر با وزارت امور اقتصادی و دارایی در ارتباط و هماهنگی باشد.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته