دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1398 - 17:34
بنا بر گزارش یو اس نیوز؛

درخشش دانشگاه آزاد در جمع دانشگاه‌های برتر جهان/ نفوذ علمی دانشمندان ایرانی در بین دانشگاه‌های ممتاز

درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری‌ از زمینه‌های تخصصی و به‌صورت کلی معرفی این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه معتبر ایران، حاکی از پیشتازی و تأثیر مستمر واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور است.
کد خبر : 442272
423423_1206338010_669_360.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ویرایش رتبه‌بندی سال 2020 یو اس نیوز که بر اساس ارزیابی عملکرد پژوهشی و شهرت و اعتبار دانشگاه‌ها انجام شده است، منتشر شد؛ در این گزارش رتبه ۱۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان را می‌توان در تقسیمات مختلف جغرافیایی و رشته‌های موضوعی گوناگون در جداول رتبه‌بندی مشاهده کرد. حضور 35 دانشگاه ایرانی در ویرایش جدید نیز از نکات قابل توجه این رتبه‌بندی به شمار می‌رود.


یو اس نیوز برای ششمین بار ویرایش جدید 2020 رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را به‌منظور معرفی مؤسسات برتر علمی و آکادمیک منتشر کرده است. این نظام رتبه‌بندی با توجه به شهرتی جهانی که در سال‌های اخیر پیدا کرده موجب محک زدن دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف جهان می‌شود.


ویرایش سال ۲۰۲۰ یو اس نیوز شامل ۸۱ کشور جهان است؛ این در حالی است که ویرایش سال گذشته با حضور 75 کشور صورت گرفته بود. آمریکا با ۲۴۹ دانشگاه در جمع ۱۵۰۰ دانشگاه برتر کانون بیشترین دانشگاه‌های برتر جهان است. تعداد دانشگاه‌های برتر چین ۱۸۸، انگلستان ۸۶، ژاپن ۸۲، و آلمان ۶۶ دانشگاه است.


حضور 35 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران بین 1500 دانشگاه معتبر جهان نیز حکایت از پیشرفت مطلوب دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته دارد. ویرایش 2019 یو اس نیوز از حضور 21 دانشگاه ایرانی بین معتبرترین‌های جهان گزارش می‌دهد.


براساس ویرایش 2020 یو اس نیوز رتبه‌های 1 تا 5 این نظام ارزشیابی در اختیار دانشگاه‌های ایالات متحده و انگلیس است. دانشگاه هاروارد به‌عنوان دانشگاه تراز و معیار با کسب امتیاز کامل 100، دانشگاه ماساچوست(MIT) با کسب امتیاز 98/4 ، دانشگاه استنفورد با کسب امتیاز 94/9، دانشگاه برکلی با امتیاز 90/3 و دانشگاه آکسفورد به‌عنوان نماینده بریتانیا با کسب امتیاز 87/2 به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.



ویرایش 2020 یو اس نیوز 1500 دانشگاه جهان را با 13 شاخص منحصر به فرد در 28 حوزه موضوعی و پنج منطقه جغرافیایی بررسی کرده است. اعتبار تحقیقات جهانی، اعتبار تحقیقات منطقه‌ای، انتشارات علمی، کتب، کنفرانس‌ها، اثرات استنادی مقالات، مجموع استنادات، تعداد نشریات بین 10 درصد بیشترین استناد، درصد کل نشریات بین 10 درصد بیشترین استناد، همکاری‌های بین‌المللی، درصد کل نشریات با همکاری بین‌المللی، تعداد مقالات پُر استناد یک درصد برتر در زمینه تخصصی و درصد از کل  مقالات که در بین 1 درصد برترین مقالات پُراستناد معیارهای 13گانه یو اس نیوز برای ارزشیابی دانشگاه‌ها استفاده شده است.


تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد پژوهشگران، تعداد اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، تعداد دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از دیگر فاکتورهای ارزیابی یو اس نیوز در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.


دانشگاه آزاد اسلامی؛ دومین دانشگاه معتبر کشور از دیدگاه یو اس نیوز


براساس رتبه‌بندی یو اس نیوز چهار دانشگاه اول ایران به ترتیب دانشگاه تهران با امتیاز ۵۲/۴ و رتبه جهانی ۴۰۵، دانشگاه آزاد اسلامی ایران با امتیاز ۵۰/۵ و رتبه جهانی 454، دانشگاه  صنعتی شریف با امتیاز ۴۵/۸ و رتبه جهانی ۵۹۱ و دانشگاه صنعتی اصفهان با امتیاز ۴۵/۷ و رتبه جهانی ۵۹۵ هستند که در بین 600 دانشگاه معتبر جهان گرفته‌اند.



همچنین از 6 دانشگاه برتر ایرانی که در بین 850 دانشگاه معتبر جهان قرار گرفته‌اند، می‌توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران  با امتیاز ۴۳/۳ و رتبه جهانی آن ۶۷۶، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی نوشیروانی بابل مشترکاً با امتیاز ۴۳/۲ و امتیاز جهانی این دو دانشگاه ۶۷۸، دانشگاه تربیت مدرس با امتیاز ۳۸/۹ و رتبه جهانی آن ۸۱۰، دانشگاه تبریز با امتیاز ۳۷/۹ و  رتبه جهانی آن ۸۴۱ و دانشگاه شیراز با امتیاز ۳۷/۷ و رتبه جهانی آن ۸۵۰ اشاره کرد.


یو اس نیوز در 28 رشته موضوعی دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. گزارش‌های تفصیلی این پایگاه نظام‌بندی در رشته علوم کشاورزی حاکی از رتبه 71 دانشگاه تهران، رتبه 84 دانشگاه آزاد اسلامی، رتبه 116 تربیت مدرس، رتبه 150 دانشگاه شیراز، رتبه 191 دانشگاه فردوسی مشهد و رتبه 197 دانشگاه صنعتی اصفهان است. برتری محسوس دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی و تربیت مدرس در این حوزه موجب پیشتازی کشور نیز شده است.



گزارش‌های یو اس نیوز نشان از نفوذ علمی دانشمندان ایرانی در حوزه شیمی نیز دارد. حضور 16 دانشگاه برتر در بین دانشگاه‌های ممتاز افتخاری است که حاکی از پیشرفت چشم‌گیر در زمینه علوم شیمی است. دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه ۱۲۱ و رتبه نخست در ایران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه تهران مشترکاً با رتبه ۱۹۵، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۷۶، دانشگاه تربیت مدرس با رتبه ۳۵۲، دانشگاه یاسوج با رتبه ۳۵۴، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۴۵۹، دانشگاه شیراز با رتبه ۴۶۶، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۵۱۴، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۵۵۳، دانشگاه تبریز با رتبه ۶۰۴، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۶۲۴، دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۶۷۰، دانشگاه اصفهان با رتبه ۶۹۲، دانشگاه کاشان با رتبه ۶۹۴ و دانشگاه بوعلی سینا با رتبه ۷۰۶ در جمع بهترین‌های حوزه شیمی قرار گرفته‌اند.



براساس گزارش‌های این پایگاه ارزشیابی علمی در رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران دارای رتبه ۱۱، دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ۳۵، دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه ۸۸، و دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای رتبه ۹۷ بهترین دانشگاه‌های جهان است. در رشته علوم کامپیوتر نیز دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه جهانی ۱۱۰، دانشگاه تهران با رتبه ۱۳۹، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۱۶۴ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۱۷۴ بهترین دانشگاه‌های ایران رتبه‌بندی شده‌اند.



براساس بررسی‌های یو اس نیوز از 35 دانشگاه کشور، چهار دانشگاه آزاد اسلامی ایران با رتبه جهانی  ۹۳، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه جهانی ۱۴۸، دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۱۷۵ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه جهانی ۲۱۲ در رشته مهندسی برق و الکترونیک برترین دانشگاه‌های ایران معرفی شده‌اند.


همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ایران با ۸۹/۴ امتیاز و رتبه جهانی ۵، دانشگاه تهران با امتیاز ۶۲/۷ و رتبه جهانی ۳۱، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با امتیاز ۵۱ و رتبه جهانی ۵۵، دانشگاه فردوسی مشهد با امتیاز ۵۰/۸ و رتبه جهانی ۵۶، و دانشگاه علم و صنعت ایران با امتیاز ۳۷/۷ و رتبه جهانی ۹۸ در رشته مهندسی مکانیک برترین دانشگاه‌های کشور رتبه‌بندی شده‌اند. قرار گرفتن نام دانشگاه آزاد اسلامی در بین پنج دانشگاه معتبر حوزه مهندسی مکانیک، دستاورد بزرگی است که نشان از وجود محققان و اساتید حاذق و آزمایشگاه‌های مجهز در این دانشگاه است.



حضور 24 دانشگاه معتبر از جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های مهندسی در بین سایر دانشگاه‌های برتر جهان نشان از ترقی و منزلت علمی ایران در علوم پیشران و مهندسی است. دانشگاه تهران با رتبه ۳۹، دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه ۴۴، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۱۱۸، دانشگاه شریف با رتبه ۱۲۰، دانشگاه نوشیروانی بابل با رتبه ۱۷۴، دانشگاه تبریز با رتبه ۱۷۸، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۱۸۰، دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۲۳۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۲۴۶، دانشگاه تربیت مدرس با رتبه ۲۵۰، دانشگاه شیراز با رتبه ۳۱۷، دانشگاه سمنان با رتبه ۳۶۹، دانشگاه کاشان با رتبه ۴۵۴، دانشگاه گیلاوند با رتبه ۵۴۶، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با رتبه ۵۶۲، دانشگاه صنعتی شیراز با رتبه ۵۶۴، دانشگاه اصفهان با رتبه ۵۹۸، دانشگاه رازی و دانشگاه شهید باهنر کرمان مشترکاً با رتبه ۶۴۰، دانشگاه صنعتی سهند با رتبه ۶۴۶، دانشگاه یزد با رتبه ۶۶۴، دانشگاه بوعلی سینا با رتبه  ۶۸۳، دانشگاه ارومیه با رتبه ۶۸۸ و دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۷۱۰ در رشته‌های مهندسی جزء برترین دانشگاه‌های ایران و جهان هستند. 



همچنین ۱۲ دانشگاه از ایران در رشته علم مواد جزء بهترین دانشگاه‌های جهان رتبه‌بندی شده‌اند. این تعداد دانشگاه معتبر در زمینه علم مواد دلیل محکمی برای اثبات برتری کشور در این حوزه تخصصی است. دانشگاه  تهران با رتبه ۱۵۵، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۱۸۶، دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۰۸، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۲۱۰، دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه ۲۲۵، دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۲۸۰، دانشگاه تربیت مدرس با رتبه ۳۵۱، دانشگاه شیراز با رتبه ۳۸۵، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۴۱۲، دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۴۶۰، دانشگاه صنعتی سهند با رتبه ۴۷۲ و دانشگاه کاشان با رتبه جهانی ۴۸۹ به نمایندگی از ایران در لیست دانشگاه‌های معتبر حوزه مواد قرار گرفته‌اند.


رشته فیزیک که مادر بسیاری از رشته‌های مهندسی است، از شرایط مطلوبی در کشور برخوردار است. ۹ دانشگاه کشور در رشته فیزیک از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با رتبه جهانی ۲۳۵، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۲۵۵، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران مشترکاً با رتبه جهانی ۳۹۸، دانشگاه شیراز با رتبه ۶۰۶، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۶۵۹، دانشگاه یزد با رتبه ۶۶۹، دانشگاه تبریز با رتبه ۶۹۴، و دانشگاه گیلان با رتبه جهانی ۷۱۶ برترین دانشگاه‌های ایران در زمینه فیزیک به حساب می‌آیند.


علوم پایه نیز همواره ستون‌های پیشرفت و توسعه در علوم مهندسی و حتی علوم طبیعی به شمار رفته است. در رشته ریاضیات دانشگاه آزاد اسلامی ایران با امتیاز ۷۳/۷ و رتبه جهانی ۲۹ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با امتیاز ۶۶/۶ و رتبه جهانی ۶۰ برترین دانشگاه‌های کشور از سوی یو اس نیوز گزارش شده‌اند.



براساس گزارش‌های یو اس نیوز دانشگاه تهران در رشته محیط زیست و اکولوژی با امتیاز ۴۲/۶ رتبه ۲۹۳ برترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌ترتیب با رتبه‌های جهانی ۱۶۰ و ۲۴۵ برترین دانشگاه‌های کشور در رشته ایمنی‌شناسی به شمار می‌روند.


همچنین برپایه همین گزارش در رشته علوم اعصاب و رفتار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های جهانی ۲۳۳ و ۳۷۶ برترین دانشگاه‌های جهان شده‌اند. دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد با رتبه جهانی ۷۷، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رتبه جهانی ۱۸۷ و دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رتبه جهانی ۲۴۲ برترین‌های رشته داروسازی و سم شناسی در کشور شناخته شده است. در رشته علوم اجتماعی و بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران با رتبه‌های جهانی ۴۳۴ و ۴۸۰ برترین دانشگاه‌های به شمار می‌روند.


همچنین بنا بر گزارش یو اس نیوز دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شیراز به ترتیب با کسب رتبه جهانی ۱۸۴، ۳۳۴، ۴۳۲ و ۴۸۵ چهار دانشگاه برتر رشته علوم حیوانی و گیاهی دانشگاه‌های برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند.


رتبه‌بندی موضوعی یو اس نیوز در ویرایش 2020 در ۲۸ رشته دانشگاهی صورت گرفته است. دانشگاه‌های ایران در رشته‌های هنر و علوم انسانی، قلب، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین، میکروبیولوژی، خون و جراحی و علوم فضا امتیاز و رتبه جهانی ندارد. هرچند که فقدان رتبه‌های معتبر در علوم انسانی، هنر و علوم اقتصادی زیبنده و شایسته دانشگاه‌های کشور نیست، شاید این گزارش که اخیراً از مرجع علم‌کاوی یو اس نیوز منتشر شده در کنار افتخارات به دست آمده، تلنگری برای ارتقای حوزه‌های کم‌برخوردار باشد. 


درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از زمینه‌های تخصصی و به‌صورت کلی معرفی این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه  معتبر ایران، حاکی از پیشتازی و تأثیر مستمر واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی امروز به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی و دانشگاهی کشور با ایجاد تحول در رویکردهای پژوهشی و فناوری به دنبال مرجعیت علمی در کشور و منطقه است که این مهم با پشتوانه غنی و باسابقه این دانشگاه محقق خواهد شد.


انتهای پیام/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته