دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1394 - 09:44

آمریکا: درحال تهیه گزارش آزمایش موشک بالستیک ایران به شورای امنیت هستیم

وزارت امور خارجه آمریکا به آزمایش موشک بالستیک ایران واکنش نشان داد.
کد خبر : 44221

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکا به آزمایش موشک بالستیک ایران افزود: ما در حال تهیه گزارش به کمیته تحریم ایران در شورای امنیت هستیم و روزهای آینده موضوع را به طور مستقیم با کمک نمایندگان‌مان در شورای امنیت به این شورا می‌بریم.


وی افزود: واشنگتن طی روزهای آینده این موضوع را با شرکای خود در شورای امنیت به بحث و تبادل نظر می‌گذارد.


تونر مدعی شد واشنگتن حق خود را برای پیگیری نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت از سوی ایران، محفوظ می‌داند.


روز جمعه «سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، تایید کرد ایران دهم اکتبر موشک‌های بالستیک برد متوسط با قابلیت هسته‌ای آزمایش کرده است.


ایالات متحده آمریکا استدلال کرده است این آزمایش نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل است که تهدید می‌کند اگر ایران به دنبال فناوری موشک‌های بالستیک باشد، با تحریم‌هایی روبه‌رو می‌شود.


تونر روشن نکرد آیا ایالات متحده در نظر دارد تحریم‌های یکجانبه‌ای در پاسخ به آزمایش موشکی ایران اعمال کند اما اشاره کرد آمریکا به یقین حق انجام این کار را برای خود محفوظ می‌داند.


«حسین دهقان» وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه خبر داد یک موشک تازه بالستیک هدایت‌شونده دقیق با موفقیت آزمایش شده است.


بر اساس اطلاعات منتشر شده، موشک عماد بر پایه‌ موشک‌های دوربرد شهاب ۳ ساخته شده است. موشک شهاب ۳، بردی ۱۷۰۰ کیلومتری داشت و می‌توانست با دقت ۵۰۰ متر، به اهداف برخورد کند. این موشک همچنین توانایی حمل ۷۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را دارد. در مقایسه، موشک عماد تا ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد و مثل شهاب ۳، تا ۷۵۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کند. پیشران این موشک از نوع سوخت مایع است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته