۷ نابغه که شرکتهای عظیم خود را در نوجوانی تأسیس کردند
به گزارش گروه رسانههایدیگر خبرگزاری آنا، تعدادی از معروفترین و مشهورترین شرکتهای حال حاضر، زمانی توسط افرادی در دوران نوجوانی تأسیس شدند. بسیاری از آنها کسبوکار خود را راهاندازی کرده و پس از موفقیت، آنها را با قیمتهای نجومی به فروش رساندند.
برخی از شرکتهای عظیم و معروفی که هماکنون فعالیت میکنند زمانی تنها با شکلگیری یک ایده در ذهن نوجوانان شکل گرفتند. نوجوانانی که ایدههای تأسیس این شرکتها را در خوابگاههای کالج پرورانده بودند.
نوجوانان بسیاری در سراسر کره زمین تنها به دنبال انجام کارهایی برای دریافت حداقل پول هستند تا اقلام موردنیاز روزانه خود را خریداری کنند، اما نوجوانان دیگری بودهاند که در همین سن موفق به تأسیس شرکتهایی شدند که هماکنون جز عظیمترین و موفقترین شرکتهای سراسر کره زمین هستند.
ایده شکلگیری بسیاری از این شرکتها مانند فیسبوک و یا رستورانهای ساب وی، در کالج به ذهن مؤسسان آنها رسید و هسته اولیه آنها نیز در داخل گاراژ ماشینها پیادهسازی شد.
۱. ایده شکلگیری فیسبوک در ۱۹ سالگی به ذهن زاکربرگ رسید
مارک زاکربرگ در زمانی که تنها ۱۹ سال سن داشت، به ایده خلق فیسبوک رسید. او درحالیکه در خوابگاه به سر میبرد، به فکر تأسیس این شبکه اجتماعی افتاد. فیسبوک اولیه به دانشجویان دانشگاه هاروارد این امکان را میداد تا با یکدیگر و بهصورت آنلاین در ارتباط باشند. او تنها ۱۹ سال سن داشت، اما روشی جدید و انقلابی برای تعاملات انسانها خلق کرده بود. امروزه فیسبوک دارای ۱.۵۹ میلیارد کاربر بهصورت روزانه است و ارزش دارایی زاکربرگ به ۶۹ میلیارد دلار میرسد.
۲. مایکل دل و تأسیس شرکت در ۱۹ سالگی
در سال ۱۹۸۴ او ۱۹ سال سن داشت و به ارتقاء رایانهها پرداخت. دل در حالی از کالج اخراج شد که موفق به فروش ۸۰ هزار دلار از قبل فروش رایانه شده بود. دل در این مدت بهصورت تماموقت بر روی کسبوکار خود متمرکز شد. در ابتدا شرکت خود را «پی سی لیمیتد» نامید، اما در نهایت آن را به «شرکت رایانهای دل» تغییر داد و هماکنون با نام «دل آی ان سی» فعالیت میکند. دل به یکی از لیدرهای رایانه شخصی تبدیل شد و هماکنون ارزش آن بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار است. دل همچنان مدیریت شرکت را بر عهده دارد.
۳. فرد دلوکا در ۱۷ سالگی اولین رستوران «سابوی» را تأسیس کرد
سابوی (Subway) یکی از بزرگترین مجموعه رستورانهای زنجیرهای آمریکایی است. این رستوران در منوی غذایی خود تنها ساندویچهای سابمارین و سالاد به مشتریان عرضه میکند. این برند نخستین بار توسط فرد دلوکا و با سرمایه پیتر باک در سال ۱۹۶۵ تأسیس شد. ارائه غذای سالم و خدمات باکیفیت به مشتریان باعث شد تعداد شعبههای رستوران سابوی در دنیا با سرعت زیادی افزایش یابد و از مرز ۴۴ هزار شعبه رد شود. لوکا در زمان تأسیس اولین شعبه ساب وی تنها ۱۷ سال سن داشت.
تنها انگیزه او برای تأسیس در ابتدا به دست آوردن پول برای تأمین مخارج کالج بود. وی پس از معروف شدن این برند، فرانچیز آن را آغاز کرد و در نهایت سابوی به عظیمترین فروشگاه زنجیرهای فستفود در آمریکا تبدیل شد. رستورانهای زنجیرهای سابوی در بیش از ۲۴ هزار نقطه آمریکا شعبه دارد و دلوکا نیز در سال ۲۰۱۵ و در سن ۶۷ سالگی درگذشت.
۴. خلق وورد پرس توسط مولنوگ در ۱۹ سالگی
در سال ۲۰۰۱ میشل والدریگی یک سیستم ساده مدیریت محتوا با نام b۲/cafelog خلق کرد. مولنوگ با این سیستم کار میکرد، اما متوجه مشکلات تکنیکی آن شد. در پاسخ به این مشکل مت مولنوگ ورژن جدیدی b۲/cafelog را توسعه داد که در نهایت تبدیل به وورد پرس شد. در آن زمان مولنوگ تنها ۱۹ سال سن داشت. در حال حاضر وورد پرس ۲۰ میلیارد وب پیج دارد و در ماه تعداد ۴۰۹ میلیون نفر از آنها بازدید میکنند.
۵. مایک کیترج نابغهای که در ۱۶ سالگی شمع یانکی را خلق کرد
مایک کیترج موفق شد در ۱۶ سالگی شرکتی را تأسیس کند و کسبوکاری را راهاندازی نماید که بعدها به یکی از معروفترین برندها تبدیل شد. وقتی که کیترج ۱۶ ساله بود کسبوکار خود را شروع کرد. در واقع در سال ۱۹۶۹ کیترج کسبوکار خود با محوریت فروش شمعهای ۲ دلاری به همسایگان را آغاز نمود. در ادامه تقاضا برای این محصول افزایش یافت، بر همین اساس کیترج شمعسازی را به شغل جانبی خود تبدیل کرد و در گاراژ خانه مشغول شمعسازی شد.
او در نهایت شرکت خود را به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار فروخت. شرکتی که کیترج در سن نوجوانی تأسیس کرد، هماکنون دارای ۵۰۰ فروشگاه و ۱۹ هزار خردهفروشی است که محصولات شمع یانکی را به فروش میرسانند. در جولای ۲۰۱۹ کیترج در سن ۶۷ سالگی درگذشت.
۶. کاترین کوک، خالق ۱۴ ساله MyYearbook
کاترین کوک، بانوی کارآفرین جوان و صاحب وبسایت MyYearbook.com است که استارتآپ او در حال حاضر ۵ میلیون عضو دارد و در نوع خود بسیار موفق عمل کرده است. ایده اولیه MyYearbook.com در ۱۴ سالگی به ذهن او و دیگر بنیانگذار این شبکه اجتماعی یعنی دیوید کوک که آن زمان تنها ۱۶ سال داشت، رسید. این جرقه در واقع تلنگری بود که با دیدن یک روزنگار معمولی از یک دبیرستان در سال ۲۰۰۵ برای آنها زده شد.
آنها تازه به آن دبیرستان رفته بودند و فقط به دنبال راهی برای نزدیک شدن به همکلاسیهایشان بودند. این شبکه اجتماعی Myyearbook نام گرفت و از همان ابتدا دو حرف O در کلمه Book به شکل شکلک لبخند نشان داده شدند. همین طراحی بعدها به لوگوی این شبکه تبدیل شد. Myyearbook اکنون بیش از ۵میلیون عضو دارد و روزانه ۲۰هزار یوزر جدید عضو آن میشوند.
جالب اینکه در ابتدا تنها ۴۰۰ نفر به عضویت سایت در آمدند، اما ظرف چند ماه تعداد آنها به ۱ میلیون نفر رسید. در ادامه و ظرف ۶ سال تعداد کاربران به ۳۲ میلیون نفر ارتقا یافت. در نهایت نیز در سال ۲۰۱۱ شرکت «کووهپاسا» آن را به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.
۷. پالمر لاکی خالق اولین پروتوتایپ واقعیت مجازی آکیلس
پالمر لاکی در ابتدا و در سن ۱۵ سالگی به بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی علاقهمند شد. او در دوران نوجوانی هدست واقعیت مجازی خود با نام پی آر ۱ را ساخت. این اتفاق در ۱۷ سالگی رخ داد. این اولین هدست ساخته شده بود که میتوانست مغز را فریب داده و در آن این احساس را ایجاد کند که وارد دنیای متفاوتی شده است. این اولین پروتوتایپ واقعیت مجازی اکیلس بود که در نهایت به یک بیزنس عظیم تبدیل شد. وی در ۲۱ سالگی اکیلس را به قیمت ۲ میلیارد دلار به فیسبوک فروخت. در سال ۲۰۱۷ لاکی به شکل عجیبی اکیلس و فیسبوک را ترک کرد تا استارتآپ فناوری دفاعی خود را تأسیس نماید.
منبع: وبسایت گجت نیوز
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/