دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1398 - 11:00

ظریف: تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران ساختار روابط اقتصادی بین‌المللی را تضعیف می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جنگ اقتصادی آمریكا در حال به مخاطره افکندن صدها میلیون نفر از مردم و همچنین تجارت جهانی است و ساختار روابط اقتصادی بین‌المللی را تضعیف می‌کند.
کد خبر : 441895
7f69c80f-8c8c-44c8-8a47-4075af10ae51.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، نشست وزیران امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد در باکو با حضور محمدجواد ظریف آغاز شد. وی در این نشست با تشکر از میزبانی ملت و دولت جمهوری آذربایجان از اجلاس «NAM» گفت: من همچنین از  جمهوری بولیواری ونزوئلا به دلیل ریاست جنبش در سه سال گذشته قدردانی می‌کنم.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: وجود یک جریان رشد یابنده برای تحقیر دیپلماسی، چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی چالش‌های مزمن را در سراسر جهان افزایش داده و موجب افزایش تردید و بلاتکلیفی شده است. به نظر می‌آید که حقوق بین‌الملل، موافقت‌نامه‌های چندجانبه، قطعنامه‌های شورای امنیت و هنجارهای رفتار متمدنانه همه در مسلخ جاه‌طلبی‌های سیاسی فردی قربانی می‌شوند.


ظریف با بیان اینکه غرب آسیا بیشترین آلام را از ناحیه این کینه‌توزی علیه نظم جهانی متحمل می‌شود، تصریح کرد: حق خودمختاری فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف جنبش عدم تعهد به وسیله سیاست‌های یک‌جانبه و مخرب ایالات متحده به ویژه از سوی موضع‌گیری‌های غیرقانونی و خطرناک آن درباره قدس و جولان در حال پایمال شدن است. رژیم صهیونیستی با برخورداری از حمایت بی‌چون و چرای آمریكا و با کمال تأسف رضایت کوتاه‌بینانه برخی در منطقه ما تشجیع شده است تا  به غصب و جذب بیشتر فلسطین اقدام کند.



اقدام غیرمسئولانه آمریکا در خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باوجود اینکه ایران به تعهدات خود عمل می‌کند به عنوان یکی دیگر از عوامل اصلی برهم زننده ثبات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به شمار می‌رود.



رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ظلم‌های دهشتناک علیه مردم یمن به همراه پیامدهای منطقه‌ای این جنگ (که با پشتیانی کامل آمریکا انجام می‌شود) به‌گونه‌ای تهدیدآمیز در حال خارج شدن از کنترل و منجر شدن به  افزایش تنش‌ها و ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه و ماورای آن است.


ظریف گفت: اقدام غیرمسئولانه آمریکا در خروج از برجام با وجود پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در این زمینه یکی دیگر از مهم‌ترین عناصر آشوب‌ساز در منطقه و ماورای آن بوده است. جنگ اقتصادی آمریكا (در واقع تروریسم اقتصادی آن) با هدف قرار دادن مردم عادی ایران و کوششی ساده‌لوحانه برای گرسنگی دادن آنان تا مرحله به تسلیم شدن تنها یک جنایت عامدانه و به صورت آشکار اعلام شده علیه بشریت نیست، بلكه تهدیدی جدی و فوری برای صلح و امنیت بین‌المللی است.


تروریسم اقتصادی آمریکا تضعیف‌کننده ساختار بین‌المللی است


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: درواقع اعتیاد آمریکا به اعمال تحریم‌ها (یا به عبارت دقیق‌تر «تروریسم اقتصادی») علیه مردم بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند کوبا، ونزوئلا، سوریه، ایران و حتی قدرت‌های بزرگی مانند چین و روسیه در حال تضعیف ساختار روابط اقتصادی بین‌المللی و به مخاطره افکندن صدها میلیون نفر از مردم و همچنین تجارت جهانی است. اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین‌المللی برای وادار کردن آمریکا به  بازگشت از این مسیر خطرناک با هدف  اجتناب از بروز یک فاجعه جهانی یک ضرورت فوری است.


ظریف با بیان اینکه امروزه این موضوع ثابت شده است که آمریکا حتی به هم‌مشرب‌های خود خیانت می‌کند و بسیاری آموخته‌اند که انتظار از آمریکا برای حفاظت و امنیت آنان یک خواسته واهی است، گفت: این مردم ما هستند که هزینه رفتارهای غیرمسئولانه آمریکا را می‌پردازند. به همین دلیل بر ما اعضای جنبش است تا متحد شویم و بر مبنای تفکر (و اقدام) دسته‌جمعی و مبتکرانه برای تغییر جهت جریان حاکم یا دست‌کم کاهش آثار آن بر مردم خویش اقدام کنیم.


وی افزود: طرح صلح هرمز (امید) که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان آن را در نشست ماه گذشته میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد، یکی از این‌گونه تلاش‌هاست. هدف آن ترویج گفتگو، احترام متقابل و برابری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و مصونیت مرزهای بین‌المللی، حل و فصل مسالمت‌آمیز همه اختلافات، رد تهدید به استفاده از زور یا کاربرد زور، تجاوز و مداخله نکردن در امور داخلی یا خارجی یکدیگر و در نهایت تضمین امنیت انرژی و جریان آزاد منابع است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب