دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1398 - 16:01
رحماندوست:

نویسندگی در وضعیت فعلی فداکاری است

مصطفی رحماندوست با اشاره به اوضاع نامساعد نشر گفت: وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان، فداکاری محسوب می‌شود.
کد خبر : 441806

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از  ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مصطفی رحماندوست درباره تأثیرگذاری رویداد هفته کتاب بر افزایش فرهنگ کتابخوانی گفت: از نظر من تأثیر این برنامه‌ها را باید بر خرید و فروش کتاب در کتابفروشی‌ها سنجید. سرانه مطالعه در کشور به قدری کاهش پیدا کرده که هر برنامه‌ای که در جهت مهم ‌بودن کتاب و کتابخوانی رخ دهد، اتفاقی مثبت و مؤثر است و باید ادامه یابد. این تداوم باید به ‌گونه‌ای باشد که این رویداد فرهنگی را در ذهن مردم ثبت و ماندگار کند تا مردم بدانند که هرسال چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و اگر هفته کتاب بتواند به این نقطه برسد، قطعاً نتایجی مسرت‌‌بخش به دنبال خواهد داشت.


این نویسنده کودک و نوجوان با تأکید بر وضعیت نامساعد انتشار کتاب‌ها در بازار تصریح کرد: وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان فداکاری محسوب می‌شود.  


وی درباره علل عدم کتابخوانی مردم یادآور شد: وضعیت اقتصادی در کتاب ‌نخواندن مردم بسیار مؤثر است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به فرهنگ خرید و خواندن کتاب پیدا کنند. اگر برگزاری این رویدادهای فرهنگی نباشد، قطعاً تأثیر این گرانی‌ها و مشکلات بر کتاب نخواندن مردم در جامعه بیشتر خواهد بود.
شاعر اثر «صد دانه یاقوت» همچنین افزود: متأسفانه کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز به حاشیه رانده شده است، اما امیدواریم که با این مناسبت‌ها و این‌گونه آیین‌ها به این فرهنگ با ارزش بها داده شود.


رحماندوست همچنین با اشاره به نقش مؤثر خانواده در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بحث کتاب و کتابخوانی باید در خانواده و از زمان کودکی آغاز شود. اگر هفته کتاب و رویدادهای این چنینی بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعاً می‌تواند در آینده‌ نه ‌چندان ‌دور قشری کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب تربیت کند.


نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب «حال خوش خواندن» گفت: شعار اگر به عمل تبدیل شود، مفید و مؤثر است. ما باید برای حال خوش خواندن اقداماتی کارشناسی ‌شده انجام دهیم تا این حس حال را در مخاطب ایجاد کنیم.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب