دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1398 - 10:11
رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با آنا:

علیپور با بهترین مربی دنیا هم کار نمی‌کند/ فدراسیون در حد توانش از ورزشکاران حمایت می‌کند

رئیس فدراسیون کوهنوردی و سنگ‌نوردی گفت: علیپور تنها ورزشکاری است که فدراسیون به شکل حداقلی هزینه رفت و آمدهای او را پرداخت می‌کند.
کد خبر : 441791

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سنگ‌نوردی ایران چند سالی است که به واسطه یک چهره برجسته و موفقیت‌های او در عرصه جهانی و آسیایی سری در سرها درآورده است. علیپور نام آشنا در سنگ‌نوردی ایران است؛ ورزشکاری که عنوان‌های مرد عمودی و یوزپلنگ آسیا را به خود اختصاص داده است، علیپور هنوز 20 ساله نشده بود که موفقیت‌های زیادی را به واسطه استعداد ذاتی خود و بدون حضور مربی در عرصه جهانی ثبت‌ کرد. رکوردشکنی و کسب عنوان نشان رزین مسابقات جهانی که بعد از یک سال و نیم کسی نتوانست رکورد او را بشکند، همچنین مدال طلای بازی‌های آسیایی در نخستین حضور رشته سنگ‌نوردی بخشی از افتخارات علیپور است. او در مسابقات جام جهانی 2019 در جایگاه ششم قرار گرفت. رتبه‌ای که شاید کمتر از اعجوبه سنگ‌نوردی انتظار می‌رفت که البته به اعتقاد برخی بی‌توجهی به علیپور را دلیل اصلی افت او می‌دانند چرا که او بارها در مصاحبه‌های خود از بی‌توجهی و وعده‌های مسئولان به او دادند اما عملی نشده گلایه می‌کند. 


رضا زارعی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره عملکرد علیپور در رقابت‌های جام جهانی و کسب عنوان ششمی گفت: در رقابت‌های جهانی نتایج نسبتاً خوب بود. 16 نفری که به فینال راه پیدا کرده بودند 14 نفرشان رکوردی زیر 6 ثانیه داشتند که این نشان می‌دهد رکوردها خیلی به هم نزدیک شده است. سنگ‌نوردی که توانست قهرمان شود، رکورد 5 ثانیه و 49 صدم ثانیه را به ثبت رساند.


رئیس فدراسیون کوهنوردی در مورد اینکه آیا علیپور با توجه به قرار گرفتن در جایگاه ششم نسبت به گذشته افت داشته است، اظهار کرد: یک ورزشکار در هر دوره می‌تواند رکورد بزند و قهرمان شود، این امکانپذیر نیست که چند سال یک ورزشکار ثبات داشته باشد و بتوانند هر بار در اوج باشد علیپور توانسته در این چند سال همیشه ثبات داشته و جزو 10 نفر اول مسابقات باشد که مهم‌ترین ویژگی اوست.


وی در واکنش به اینکه نسب به علیپور بی‌توجهی می‌شود و همین موضوع باعث افت او شده است، اظهار کرد: فدراسیون در حد توان از علیپور و دیگر ورزشکاران حمایت کرده است. هیچ ورزشکاری در دنیا به‌صورت قارچ سبز نمی‌شود و هرچقدر هم یک ورزشکار استعداد داشته باشد، باید یک پشتیبان وجود داشته باشد تا استعدادیابی شوند و پرورش یابند. علیپور هم از این قضیه مستثنی نیست. نباید نقش فدراسیون را در موفقیت‌های علیپور را نادیده بگیریم. علیپور تنها ورزشکاری است که فدراسیون به شکل حداقلی هزینه رفت و آمدهای او را پرداخت می‌کند و در جذب اسپانسر به این ورزشکار کمک می‌کند.


زارعی گفت: ما سعی می‌کنیم از این ورزشکار به طور کامل حمایت کنیم. او  تک‌چهره سنگ‌نوردی است و موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. البته به غیر از علیپور در سال‌های اخیر محمدرضا صفدریان و محسن بهشتی را هم در رشته یخ نوردی حمایت کردیم، به این خاطر که این ورزشکاران توان کسب موفقیت را دارند و از قالب قاره آسیا جدا شده‌اند و در سطح جهان افتخارآفرینی می‌کنند. این موضوع تنها مختص به رضا علیپور نیست و فدراسیون هم در حد توانش به این ورزشکاران که به‌صورت تک چهره افتخارات زیادی کسب می‌کنند، توجه می‌کند.


رئیس فدراسیون سنگ‌نوردی به نبود مربی در کنار علیپور اشاره کرد و گفت: علیپور از نظر فنی به مرحله‌ای رسیده است که اگر بهترین مربیان دنیا هم در کنار خود داشته باشد نمی‌تواند با آنها کار کند، به این خاطر که مربیان شرایط علیپور را درک نمی‌کنند و او هم ورزشکاری نیست که هر مربی را در کنار خود بپذیرد. البته علیپور در زمینه بدنسازی مربی دارد چرا که رشته سنگ‌نوردی نیاز به مربی بدن‌ساز دارد و ما هم برای او مربی بدنساز در نظر گرفته‌ایم. او در طول سال در شش مسابقه جام جهانی و یک مسابقه قهرمانی قاره شرکت می‌کند و مربیان بدن‌سازی، تغذیه و روان‌شناسی همیشه در کنارش هستند. فدراسیون امکانات زیرساختی را در حد توان با کمک اداره ورزش مهیا می‌کند و این‌گونه نیست که یک ورزشکار هیچ امکاناتی در اختیار نداشته باشد و آن‌وقت قهرمانی جهان را هم کسب کند. مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است؟


وی در ادامه عنوان کرد: علیپور تا قبل از مسابقه جام جهانی رنک دوم  دنیا را در اختیار داشت و هم‌اکنون در رنک چهارم قرار دارد. سؤال من این است که آیا ورزش ما تا به این حد توسعه یافته است که رنکینگ چهارم جهان از نظر ما افت محسوب می‌شود؟! البته شاید توقع از علیپور خیلی بالا رفته و به همین خاطر است که می‌گویند او در حال افت کردن است. اما ایراد من به کسانی است که علیپور را نقد می‌کنند. آنها چقدر به این ورزشکار توجه کرده‌اند؟ زمانی که مسابقات برگزار می‌شود یادشان می‌آید که او هم ورزشکار ایران است و موفقیت‌های زیادی در سطح جهان به‌دست می‌آورد. او سال گذشته رنک اول دنیا را داشت و در بازی‌های آسیایی عنوان قهرمانی را به‌دست آورد، در رقابت‌های قهرمانی جهان هم روی سکوی نخست قرار گرفت. من سؤالم این است که به‌غیر از فدراسیون کوهنوردی چه کسانی او را پشتیبانی کرده‌اند که حالا بگوییم افت او به خاطر عدم رسیدگی فدراسیون بوده است.


زارعی تأکید کرد: حتی رسانه‌های ما که هم‌اکنون عملکرد علیپور را مورد نقد قرار می‌دهند، در بازی‌های آسیایی که او برای نخستین عنوان قهرمانی را به‌دست آورد از او حمایت نکردند در حالی که انتظار می‌رفت از یک چهره که در یک رشته جدید  چنین موفقیت‌های به دست آورده است، بیشتر حمایت کنند. برخی می‌گویند چون رشته سنگ‌نوردی المپیکی نیست، ورزشکاران این رشته و به‌خصوص علیپور باید با این شرایط کنار بیایند. در صورتی که این نگاه به هیچ عنوان درست نیست. به هر حال یک قهرمان اگرچه در میدان المپیک حضور پیدا نمی‌کند اما در مسابقات جهانی حاضر می‌شود و افتخارات زیادی هم به‌دست می‌آورد.


رئیس فدراسیون کوهنوردی و سنگ‌نوردی در واکنش به نقدها به عملکرد فدراسیون مبنی بر اینکه می‌توانند بودجه‌ای مختص علیپور بگیرند، گفت: بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کاملاً مشخص است و فدراسیون‌ها بر اساس ظرفیت و نوع مسابقات، بودجه می‌گیرند. غیر از این، اگر بهترین‌های دنیا هم در یک رشته حضور داشته باشند، وزارت ورزش و جوانان کاری برای آن انجام نمی‌دهد. در واقع وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بر اساس نوع مسابقه‌ای که ورزشکار در آن حضور پیدا می‌کند از او پشتیبانی می‌کنند. پشتیبانی‌های وزارت ورزش در بازی‌های آسیایی از ورزشکاران ما وجود داشت و هم‌اکنون برای ورزشکارانی که در راه کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند این حمایت‌ها ادامه دارد، اما فعلاً علیپور در یک رشته غیر‌المپیکی فعالیت می‌کند.


وی گفت: وزارتخانه  یک بودجه مشخص را به فدراسیون‌ها تخصیص می‌دهد. مقدار این عدد برای کشتی‌گیرانی مثل یزدانی یا سایر قهرمانان وزنه‌برداری ثابت است. تک‌چهره‌هایی مانند احسان حدادی در رشته دوومیدانی با کمک پشتیبانی‌های مالی که ورزشکار جذب می‌کند، امتیازاتی می‌گیرد که بیشتر بُعد روانی جامعه است. طبیعی است ورزشکاری که قرار است در مسابقات المپیک شرکت کند، شرایطش با ورزشکاران غیرالمپیکی متفاوت است. اگر سنگ‌نوردی امسال در المپیک حضور داشت، به‌طور حتم این پشتیبانی از علیپور هم صورت می‌گرفت. من به شخصه این تقسیم‌بندی را قبول ندارم چرا که معتقدم وقتی ورزشکاری موفقیت به‌دست می‌آورد، قهرمانی جهان یا المپیک فرقی ندارد اما ساختار ورزشی ما به این صورت است.


زارعی به گلایه‌های علیپور به دلیل بی‌توجهی مسئولان اشاره کرد و گفت: علیپور از بی‌توجهی فدراسیون گلایه نکرده است چرا که ما در حد توان از او حمایت کردیم اما همیشه از عدم پرداخت پاداش قهرمانی جهان گلایه می‌کند. تنها سازمانی که از او به‌واسطه رکوردشکنی و قهرمانی‌اش در رقابت‌های جهانی که به نظر من بعد از مسابقات المپیک، دومین تورنمنت مهم بین‌المللی محسوب می‌شود، حمایت کرد فدراسیون کوهنوردی بود. اما این رقابت‌های برای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش چندان اولویت نیست و من نمی‌توانم ساختار ورزشی ایران را به  خاطر اینکه ورزشکارم قهرمان شده است، تغییر دهم.


رئیس فدراسیون کوهنوردی و سنگ‌نوردی تأکید کرد: بلکه تلاش می‌کنم در فدراسیون در حد توانم از او حمایت کنم. امسال المپیک توکیو به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و اگر تعداد ورزشکاران سنگ‌نورد ژاپنی را در رقابت‌های قهرمانی جهان برآورد کنید، در همین مسابقات جام جهانی پنج ورزشکار در ماده لید جزء ورزشکاران سرآمد بودند در حالی که اصلاً رشته تخصصی ورزشکاران ژاپنی نیست. قبلاً در ماده بولدر جزء بهترین‌ها بودند و الان در لید جزء بهترین‌ها هستند. ژاپنی‌ها در سرعت هیچ‌وقت حرفی برای گفتن نداشتند، الان در مسابقات کامباین همه را پشت سر می‌گذارند.


وی گفت: این موفقیت‌ها به خاطر زیرساخت‌های ورزش ژاپن است که توسط باشگاه‌ها ساخته می‌شود و باشگاه‌ها از رشته سنگ‌نوردی حمایت می‌کنند. این باشگاه‌ها را فدراسیون کوهنوردی ژاپن تشکیل نداده است. در واقع دولت، ورزش را یک اولویت می‌داند و در تک تک رشته‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. در سایر رشته‌ها هم ژاپنی‌ها برای المپیک برنامه‌ریزی بلندمدت کرده‌اند تا موفق شوند. اگر ما به‌دنبال موفقیت هستیم باید زیرساخت‌های را فراهم کنیم. برای علیپور هنوز نتوانسته‌ایم یک سالن در محل زندگی‌اش در شهرستان قزوین داشته باشیم تا در آنجا تمرین کند. متأسفانه در وضعیت تحریم‌ها هم وسایل مورد نیاز او را نمی‌توانیم به‌راحتی فراهم کنیم. ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم که هیچ‌کس از آن اطلاع ندارد و تنها می‌گویند علیپور در صدم ثانیه حذف شده و در دوران افت به‌سر می‌برد.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته