دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استقبال فعالان اقتصادی از تفکیک وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت

برخی نمایندگان مجلس طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن،‌ تجارت و تشکیل دوباره وزارت بازرگانی را ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 44114

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، تیر ماه 4 سال پیش در راستای کوچک‌سازی دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به ادغام دو وزارتخانه «صنایع و معادن» و «بازرگانی» رای مثبت دادند.


از آنجا که وزارت بازرگانی در گذشته وظیفه توسعه و بهبود امکانات بازرگانی و تنظیم قوانین و سیاست‌های کشور را بر عهده داشت و وزارت صنایع و معادن نیز مسئول پیش‌برد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در این بخش بود، حجم کار وزارتخانه جدید به قدری بالا رفت که دستیابی به همه اهداف مدنظر در آن سخت شد. این ادغام در دیدار دولتمردان با مقام معظم رهبری که در هفته دولت امسال برگزار شد، با انتقاد ایشان روبه‌رو شد.


از این رو برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته‌اند تا موضوع جداسازی این دو وزارتحانه از هم را پیگیری کنند و آنها به حالت اولیه خود بازگرداند.


توفیقی حاصل نشد


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با ابراز خرسندی از طرح جدید نمایندگان مجلس گفت: وزارتخانه صنعت، معدن، تجارت پس از ادغام موفقیت خاصی نداشته است.


جمیلی: کشورهایی که وزارت صنعت و بازرگانی آنها با هم فعالیت می‌کنند، کشورهای کوچکی هستند که حجم کارشان کم است

اسدالله عسگر اولادی به خبرنگار آنا گفت: نعمت زاده فرد متخصص و باتجربه‌ای است، اما واقعیت این است که ساختار کنونی وزارتخانه بسیار گسترده و غیرهمگن است و به همین دلیل وزرا در این بخش نمی‌توانند موفق باشند.


از تعیین قیمت تخم مرغ تا کارهای استراتژیکی


یک عضو اتاق بازرگانی ایران هم با ابراز تاسف از ادغام این دو وزارتخانه در سال‌های گذشته بیان کرد: متاسفانه وزارتخانه جدید عملکرد خوبی نداشت و اهدافی که از ادغام پیگیری می‌شد نیز تحقق پیدا نکرد.


ابراهیم جمیلی به خبرنگار آنا گفت: قرار بود بدنه دولت کوچک شود، اما هیچ اتفاق خاصی در این بخش رخ نداد و فقط وظایف وزارتخانه جدید سنگین‌تر شد. به صورت طبیعی هم با این تعدد وظایف، وزارتخانه جدید نتوانست شرایط را سر و سامان دهد.


جمیلی با اشاره به مثبت بودن طرح جداسازی این دو وزارتخانه گفت: کشورهایی که وزارت صنعت و بازرگانی آن‌ها با هم فعالیت می‌کنند، کشورهای کوچکی هستند که حجم کارشان کم است و وزارتخانه آنها صرفاً کار ستادی انجام می‌دهد.


این فعال اقتصادی تصریح کرد: وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اکنون از تعیین قیمت مرغ و تخم‌مرغ گرفته تا کارهای استراتژیک در صنعت، فولاد و معدن را هم‌ زمان سر و سامان می‌دهد که این عملا امکان‌پذیر نیست.


چابکی وزارتخانه از بین رفت


رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا هم با اشاره به اینکه بخش تولید و بازرگانی تفیک‌ناپذیرند، عنوان کرد: ادغام این دو وزارتخانه از این جهت که این دو بخش پیش از ادغام به صورت جزیره‌ای و جدا از هم عمل می‌کردند، خوب بود.


احمد پورفلاح به خبرنگار آنا گفت: ولی با ادغام، آن قدر حجم کار این وزارتخانه زیاد شد که اداره کردنش دشوار است.


وی با بیان اینکه حجم وظایف تعریف‌شده فراتر از توان وزارتخانه جدید بود، توضیح داد: در این حرکت تنها معاونت‌ها با هم ادغام شدند و اسم دو وزارتخانه در کنار هم قرار گرفت.


او اظهار کرد: بر اثر ادغام، چابکی وزارتخانه تحت تاثیر فعالیت‌های زیاد از دست رفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته