دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1394 - 12:18

امنیت زرادخانه هسته‌ای، کابوس آمریکا؛ اوباما با نواز شریف رایزنی می‌کند

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر هفته آینده «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به واشنگتن، نگرانی خود را درباره امنیت زرادخانه هسته‌ای پاکستان مطرح می‌کند.
کد خبر : 44112

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، دولت اوباما درباره توسعه احتمالی یک زرادخانه کوچک هسته‌ای در پاکستان که برای جلوگیری از افتادن آن به دست شبه‌نظامیان محافظت سخت‌تری از آن می‌شود، نگران است.


بر پایه مقاله این روزنامه، دولت آمریکا به دنبال جلوگیری از استقرار سیستم موشکی پاکستان است که می‌تواند فراتر از دشمن اصلی آن- هند- را هدف گیرد و از این رو، به دنبال امضای توافقی برای محدود کردن زرادخانه پاکستان است تا محدودیت‌های مطمئن‌تری برای دسترسی به فناوری هسته‌ای ایجاد شود. انتظار می‌رود نواز شریف سه‌شنبه هفته آینده به واشنگتن سفر کند.


«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، سه‌شنبه این هفته در پاسخ به اینکه «آیا در دیدار نواز شریف برای دستیابی به توافق با پاکستان بر سر فناوری هسته‌ای جاری در آن کشور یک تلاش جدی خواهد شد؟»، چشم‌اندازی از توافق را نشان داد.


وی در نشست خبری هفتگی خود گفت: نمی‌خواهم بیش از اندازه خود را در مورد چشم‌انداز رسیدن به نوعی توافق هیجان‌زده نشان دهم. ارنست اضافه کرد احتمال کمی هست که این توافق هفته آینده به نتیجه برسد. او افزود: اما ایالات متحده و پاکستان به طور منظم درباره اهمیت امنیت هسته‌ای در گفت‌وگو‌اند و انتظار می‌رود طی دیدار آتی، رهبران دو کشور در این زمینه با یکدیگر صحبت کنند.


وی تاکید کرد دولت آمریکا این اعتماد را به دولت پاکستان دارد که «به خوبی از طیف گسترده تهدیدهای بالقوه زرادخانه هسته‌ای خود آگاه است» و اینکه «پاکستان یک نیروی امنیتی حرفه‌ای و کارکشته دارد که اهمیت بالا و اولویت جهانی امنیت هسته‌ای را می‌داند.»


دولت مجهز به سلاح اتمی پاکستان از سوی شبه‌نظامیان خشونت‌گرا تهدید می‌شود و یکی از بدترین ترس‌های مقام‌های امنیتی غربی چشم‌انداز افتادن یک سلاح اتمی به دست تندروهاست.


به نوشته نیویورک تایمز، آمریکا در زمان ریاست جمهوری «جرج دبیلیو بوش» یکصد میلیون دلار در یک برنامه برای کمک به حفظ زرادخانه هسته‌ای پاکستان هزینه کرد؛ تلاشی که اوباما آن را ادامه داد.


مقام‌های آمریکایی نگرانند سلاح‌های هسته‌ای کوچک کوتاه‌بردی که پاکستان برای استفاده در برابر هر گونه حمله هند طراحی کرده است به سرقت رفته باشد و به دست یک فرمانده سرکش استفاده شود.


پاکستان معتقد است شبه‌نظامیان هیچ شانسی برای دستیابی به سلاح‌های اتمی ندارند.


به نوشته نیویورک تایمز، پاکستان بالاترین سرعت رشد سالانه زرادخانه هسته‌ای در جهان را دارد و بر اساس گزارش دو اندیشکده آمریکایی، مقام‌های پاکستانی مخازن این کشور در سال جاری را «بدون اطمینان از بازدارندگی حداقلی آن توسعه داده‌اند.»


بنیاد صلح کارنگی و مرکز استیمسون اعلام کردند پاکستان از توانایی تولید بیش از 20 کلاهک در سال را دارد و می‌تواند طی 10 سال آینده بیش از 350 سلاح داشته باشد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته