دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1393 - 12:51
گزارشی از چگونگی افتتاح طرح واکسیناسیون و غذارسانی به سگ‌های ولگرد

پایان سگ‌کشی/ سگ‌های ولگرد دیگر رها نمی‌شوند

طرح واکسیناسیون و غذارسانی به سگ‌های ولگرد تهران برای اولین بار با حضور مدیرعامل سازمان صنایع و مشاغل شهرداری تهران و جمعی از اهالی رسانه کلید خورد.
کد خبر : 4411

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، آن طور که از سخنان مسئولان بر می‌آید در یک سال اخیر سگ‌کشی وجود نداشته است و کشتار سگ‌های ولگرد با اسلحه ممنوع اعلام شده بود ولی در عوض برای ساماندهی این حیوانات از روش‌های دیگری استفاده شده است.


رضا قدیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره این طرح گفت: برای تهیه تجهیزات لازم از جمله داروی بیهوشی همیشه با مشکل مواجه بودیم و حتی برای آموزش پرسنل و مردم نیز سختی‌هایی وجود داشت. بر همین اساس در اقدام بعدی زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دادیم و بعد هم طرح عقیم‌سازی و قرنطینه اجرا شد و سپس رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی که در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌ها است از جمله گام‌های بعدی برای جلوگیری از کشتار این حیوانات و ایجاد مزاحمت آنان برای شهروندان بود.


قدیمی یادآور شد: سرنوشت سگ‌های بیماری که در عملیات زنده‌گیری ما بیماری‌های لاعلاج و حاد دارند همانند دیگر کشورهای جهان «یوتانای» یعنی مرگ با ترحم است.


به گفته او، بر همین اساس برای ساماندهی هرچه بهتر این سگ‌های ولگرد در پایتخت طرحی به همراهی چند سمن زیست محیطی در نظر گرفته شده که در آن بقلاده‌های ردیابی که به گردن این حیوانات نصب می‌شود می‌توان آنان را کنترل کرد، غذا داد و واکسیناسیون کرد.


مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران تصریح کرد: قلاده‌هایی تولید داخل در اختیار داریم که لوگوی مشترکی را با چندسازمان مردم نهاد زیست محیطی بر خود دارد و مجهز به GPS است. این قلاده‌ها به منظور انجام عملیات درمان، غذا‌دهی و رهاسازی به گردن سگ‌های ولگرد نصب می‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از سگ‌هایی که تاکنون زنده‌گیری شده‌اند به بیماری «هاری» مبتلا بوده‌اند، گفت: تا امروز به مورد هاری بر‌نخورده‌ایم و حتی سگ‌هایی که مریض بودند هار نبودند.


قدیمی اضافه کرد که در طول ایام هفته مردم نیز در اجرای این طرح مشارکت داشته و با آموزش‌هایی که دامپزشکان به آنان می‌دهند می‌توانند به سگ‌ها غذا بدهند. در‌ روزهای پایانی هفته نیز پرسنل ما این کار را انجام می‌دهند که این کار در تمامی مبادی ورودی شهر انجام می‌شود و ۱۲ نقطه برای این کار مشخص شده است.


مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران همچنین گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۳هزار سگ ولگرد در تهران زنده گیری شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سگ کشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته