دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نخستین همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های کشاورزی

مزروعی: میزان مهاجرت روستایی در خراسان‌رضوی بیش از دو برابر میانگین کشوری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به تحقیقات میدانی صورت‌گرفته در زمینه‌ مهاجرت روستاییان، متأسفانه در استان خراسان رضوی، میزان مهاجرت از روستا به شهر، بیش از دو برابر میانگین کشوری است.
کد خبر : 44091

به گزارش خبرنگار آنا، مجتبی مزروعی که در نخستین همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار سخن می‌گفت روستا را ستون سیاسی، اجتماعی و امنیتی هر کشور دانست و گفت: اگر به وضعیت روستاهایمان توجه جدی نکنیم، در زندگی شهری نیز امنیت نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه روستا بخشی از طبیعت این مرز و بوم است و محل هیچکدام از روستاها را ما تعیین نکرده‌ایم، افزود: در طول تاریخ این مرز و بوم، روستاها بارها بر اثر حوادث طبیعی همچون طوفان، سیل، زلزله و یا حوادث تاریخی همچون جنگ‌ها و خونریزی‌ها آسیب دیده و یا از بین رفته‌اند، اما پس از مدتی، طبیعت دوباره این روستاها را رویانیده است. پس روستاهای ما بخشی از اکولوژی و محیط ما هستند.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با توجه به پیاده‌سازی 5 برنامه‌ی توسعه‌ اقتصادی دولت در بیش از سه دهه‌ی گذشته، سرمایه‌گذاری در طول این مدت را به ساخت جاده‌ی یک‌طرفه از روستا به شهر تشبیه کرد و گفت: متأسفانه امروز شاهد رشد منفی روستاهای کشور هستیم، به طوری که بیش از نیمی از جمعیت کشور در مرکز استان‌ها گرد هم آمده‌اند.
مزروعی خاطرنشان کرد: با بررسی دقیق‌تر دلایل مهاجرت روستاییان، به این نکته پی می‌بریم که میزان مهاجرت در شهرستان‌هایی که از نظر کشاورزی در شرایط ضعیف‌تری بودند، بیشتر بوده است.


مزروعی از متهم کردن کشاورزان به کم‌آگاهی به‌عنوان اشتباهی بزرگ یاد و تصریح کرد: کشاورزان زحمتکش ما بیش از 3 دهه است که با در نظر گرفتن مشکلات کم‌آبی، در راستای تغییر الگوی کشت گام برداشته‌اند

وی بیشترین موج مهاجرتی از روستاها به شهرها در کشور را از سال‌های 1360 تا 1370 عنوان کرد و گفت: در مقاطعی که دولت‌ها توجه کم‌تری به بخش کشاورزی داشته‌اند، شاهد موج مهاجرتی بیشتری از روستاها به شهرها بوده‌ایم.
مزروعی میزان این مهاجرت را در رابطه‌ مستقیم با ارزش گندم به‌عنوان ماده‌ی خوراکی غالب کشور دانست و اظهار کرد: هنگامی که ارزش گندم مقابل طلا تنزل پیدا کرد، میزان مهاجرت به شهرها نیز افزایش یافت.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری باید با توجه به ظرفیت‌های موجود شهرستان‌ها انجام شود، گفت: عمده‌ی اقتصاد شهرهای استان مبتنی بر بخش کشاورزی و توسعه‌ی روستایی است که متأسفانه در سال‌های گذشته علی‌رغم وجود خشکسالی‌ها و کمبود امکانات و تجهیزات زراعی، شاهد اختصاص تنها 5 درصد بودجه‌ی اعتباری به این بخش بودیم.
مزروعی از روستا به‌عنوان شاهرگ حیاتی کشور یاد کرد و گفت: ما به همه‌ جنبه‌های توسعه‌ روستایی از جمله توسعه‌ی زیرساخت‌های برق، آب، گاز، تلفن، مسجد و مدرسه توجه کرده‌ایم، اما با نبود درآمد کافی، شاهدیم که روستاها یکی پس از دیگری خالی از سکنه می‌شوند.
وی با توجه به رویکرد توسعه‌ روستاها در کشور، بهداشت دام و انسان را در رابطه‌ی مستقیم با هم دانست و گفت: نباید با اتخاذ تصمیمات نادرست، این دو مقوله را جدا از هم دانست.
مزروعی از متهم کردن کشاورزان به کم‌آگاهی به‌عنوان اشتباهی بزرگ یاد و تصریح کرد: کشاورزان زحمتکش ما بیش از 3 دهه است که با در نظر گرفتن مشکلات کم‌آبی، در راستای تغییر الگوی کشت گام برداشته‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با عنایت به همّت مسؤولان دولت تدبیر و امید در جهت رفع مشکلات کشاورزی کشور گفت: امیدواریم با همدلی و همکاری مسؤولان و کشاورزان بتوانیم همچون سنوات گذشته، مشکلات را پشت سر بگذاریم.
نخستین همایش توسعه‌ روستایی و چالش‌های بخش کشاورزی به همّت دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار و مشارکت فرمانداری شهرستان، اداره‌ی جهاد کشاورزی، دانشگاه حکیم سبزواری، اداره‌ی گردشگری و میراث فرهنگی و شرکت کشت و صنعت جوین در سالن همایش‌های دانشکده‌ی علوم انسانی مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب