دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1394 - 11:39
یک حقوقدان در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

نپذیرفتن وثیقه معلمان ایرانی بازداشت شده در امارات، شائبه برخورد سیاسی در پی دارد

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه هر کشوری حق دارد در محدوده جغرافیایی کشور خود قوانین ویژه‌ای برای کار و کسب اتباع بیگانه به کار ببندد، گفت: در عین حال عدم صدور روادید برای هیات دیپلماتیک ایرانی جهت پیگیری وضعیت معلمان و قبول نکردن وثیقه به منظور آزادی موقت آنها شائبه برخورد سیاسی امارات را متبادر می‌کند.
کد خبر : 44016

مصطفی ترک همدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص دستگیری 10 معلم ایرانی در کشور امارات طی روزهای گذشته اظهار کرد: چند روزی است که تعدادی از آموزگاران ایرانی در کشور امارات عربی متحده بازداشت شده‌اند. دلیل بازداشت، نداشتن روادید عنوان شده و اینکه آنها برای کار و تدریس در مدارس منطقه العین امارات باید مجوز و روادید کار اخذ می‌کردند.


این وکیل دادگستری ادامه داد: در کنار جنبه احساسی باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که اگر کشور امارات اعلام کرده برای اقامت در العین باید روادید صادر شود چرا این امر مورد توجه قرار نگرفته و این موضوع موجب توهین به اتباع جمهوری اسلامی ایران در کشور امارات شده است؛ در این زمینه دستگاه دیپلماسی باید پاسخگو باشد.


وی با بیان اینکه هر کشوری حق دارد در محدوده جغرافیایی کشور خود قوانین ویژه‌ای برای کار و کسب اتباع بیگانه به کار ببندد، افزود: این موضوع مورد اعتراض کسی نیست اما نحوه برخورد با آموزگاران و بازداشت آنها و نپذیرفتن وثیقه برای آزادی تا هنگام دادگاه و پس از آن بازداشت سرپرست معلمان که برای ارایه وثیقه مراجعه می‌کند و همچنین عدم صدور روادید برای هیات دیپلماتیک ایرانی جهت پیگیری این رخداد، مایه شگفتی بود و شائبه برخورد سیاسی را به ذهن متبادر می‌کند.


ترک همدانی با اشاره به نحوه صدور روادید در ایران برای اتباع خارجی اضافه کرد: در ایران نیز قوانین خاصی برای اشتغال اتباع وجود دارد. در ایران اگر برای شخصی روادید سفر صادر شود تا زمان به پایان رسیدن آن بدون محدودیت در هر شهری که بخواهد می‌تواند اقامت داشته باشد اما در خصوص صدور روادید اشتغال این موضوع متفاوت است. به عنوان مثال اتباع افاغنه در ایران مطابق دستورالعمل اداره کل اتباع خارجه در برخی از شهر‌های کشور اجازه تردد و یا اقامت ندارند و این عجیب به نظر می‌رسد که چرا دستگاه دیپلماسی ایران از این موضوع خبر نداشته و معلمان ایرانی بازداشت می‌شوند.


این حقوقدان البته نحوه برخورد با معلمان ایرانی را که با حکم دولت جمهوری اسلامی ایران در امارات مشغول به کار بودند نوعی بد سلیقگی دانست و گفت: اگر اتباع کشوری به هر دلیل در کشور ما دستگیر شوند با ورود سفیر آن کشور به موضوع، ایران از ادامه بازداشت فرد خودداری می‌کند.


ترک همدانی تاکید می‌کند: آموزگاران یک کشور کار یک کارگر ساختمانی را انجام نمی‌دهند که با نبودنش تنها یک ساختمان، نیمه کاره بماند. آنها از جایگاه رفیعی برخوردار هستند که با نبودشان به طور حتم تعداد زیادی کودک از تحصیل باز می‌مانند و به تبع خانواده‌های آنها برای ادامه سکونت در آن کشور دچار مشکل می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه در این خصوص دستگاه دیپلماسی باید قوی‌تر عمل کند، عنوان کرد: شهروندان ایرانی ساکن در امارات با انجام اقدامات متحدانه و حرکات اجتماعی مثبت می‌توانند ناراحتی خود نسبت به این حرکت را اعلام کنند و حتم بدانند که این موضوع در روند صدور حکم در خصوص معلمان موثر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته