دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1394 - 13:50

بیداد «سرقت علمی» در دانشگاه‌های روسیه

تایمز هایر اجوکیشن اعلام کرد: شمار زیاد دکتری‌های تقلبی و نامعتبر در روسیه به دلیل باز تولید پایان‌نامه‌های دکتری است.
کد خبر : 43981

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده در تایمز هایر اجوکیشن، شمار زیادی از دکتری‌های تقلبی و نامعتبر در روسیه به دلیل باز تولید پایان‌نامه‌های دکتری است و دانشجویان تنها با تغییر بخشی از پایان‌نامه‌های گذشته، آنها را مجدداً به نام خود منتشر می‌کنند.


گروهی به نام گروه «مبارزه با سرقت علمی» دریافتند تعداد سه هزار و 500 پایان‌نامه دکتری که ظرف دو سال گذشته در دانشگاه‌های روسیه نوشته شده‌اند سرقتی هستند. این گروه اعلام کردند که به نظر می‌رسد دکتری تقلبی و کلاهبرداری در مقطع دکتری یک بخش جدایی‌ناپذیر آموزش عالی روسیه به شمار می‌رود.


تایمز هایر اجوکیشن اعلام کرد نوع سرقت علمی که در روسیه صورت می‌گیرد با بقیه جهان متفاوت است و به این صورت نیست که مثلا فردی در رشته جامعه‌شناسی، پایان‌نامه دکتری جامعه‌شناسی شخص دیگری را به نام خود منتشر کند، بلکه دانشگاه جامعه‌شناسی یک نسخه از پایان‌نامه‌های دفاع شده خود را در اختیار دانشگاه دیگری قرار داده و فرد دیگری در رشته‌ای دیگر تنها با تبدیل ادبیات این پایان‌نامه به ادبیات رشته خود و با کمترین تغییری این پایان‌نامه را به نام خود ارائه می‌دهند.


این تحقیقات نشان داد که بسیاری از این دسته افراد حتی یک مقاله از پایان‌نامه خود ننوشته‌اند و حتی پایان‌نامه‌هایشان را نخوانده‌اند. همچنین تمامی جداول و تصاویر دقیقاً شبیه پایان‌نامه‌ای است که از آن کپی کرده‌اند.


این گزارش اعلام کرد تعداد زیادی از این پایان‌نامه‌های تقلبی یعنی 40 درصد آنها متعلق به رشته‌هایی نظیر حقوق، علوم سیاسی و سایر رشته‌های علوم انسانی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرقت علمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته