15:29 30 / 11 /1393
جمع‌بندی دکتر طه هاشمی از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی:

نگاه ویژه واحدهای دانشگاهی به طرح‌های فاخر و ماندگار فرهنگی، اجتماعی

دکتر سید طه هاشمی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مصوبات این کمیسیون را در برنامه امروز اجلاس اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از جمله این مصوبات می‌توان به ایجاد پست معاونت فرهنگی و اجتماعی بدون افزایش سطوح سازمانی پرسنلی مرتبط ، بارعایت اصل چابکسازی و هم ترازی با سایر معاونتها در در واحدهای جامع و بسیار بزرگ اشاره کرد.


به گزارش خبرنگار ستاد خبری اجلاس، مصوبات جلسه این کمیسیون به این شرح ارایه شد:


دکتر طه هاشمی با بیان اینکه در بحث اول کمیسیون ما به مبانی و جهت گیری های سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پرداختیم، تصریح کرد: در این خصوص مختصات یک سند که بتواند با بهره گیری از اسناد بالا دستی و رسالت ها یک دانشگاه اسلامی نسبت به هر 3 واژه ای که نام دانشگاه منبعث از آن است یعنی دانشگاه آزاد اسلامی محقق شود، بررسی شد .


مصوبات مهمترین مولفه های مبانی و جهت گیری های سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی که در این رابطه به تصویب رسید و می باید در طراحی سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لحاظ شود به قرار زیر است :


1-سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ناظر به پیوست فرهنگی کلیه بخش ها و معاونت های دانشگاه بوده و در متن آن برای هریک از جایگاه های فوق ماموریت فرهنگی و اجتماعی متناسب تعریف شود.


2-لزوم توجه به بحث مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی یعنی جامعیت سند نسبت به تبیین جایگاه نهادهای فرهنگی مرتبط ونگاه فرهنگی به پدیده ها و موضوعات غیر فرهنگی


3-جهت گیری اجرای سند و تبیین جایگاه سند در چارچوب اسناد بالادستی بویژه سند دانشگاه اسلامی، نقشه مهندسی فرهنگی،








سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ناظر به پیوست فرهنگی کلیه بخش ها و معاونت های دانشگاه بوده و در متن آن برای هریک از جایگاه های فوق ماموریت فرهنگی و اجتماعی متناسب تعریف می‌شود.

سند چشم انداز دانشگاه و سیاستهای اعلام شده از سوی مدیریت جدید در چارچوب اساسنامه دانشگاه


4-توجه همه جانبه و فراگیر به مبانی نظری، اصول و ارزش های اسلامی و ارزش های فرهنگی بومی و تو جه عمیق به اصل آزاد اندیشی به عنوان اصل زیربنایی برای توسعه فرهنگی، علمی و آموزشی دانشگاه


5-توجه به مفاهیم و تعاریف صحیح و روشن در ساختار و مختصات سند توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه


6-رویکرد سند باید ناظر به اصلاح بینش و تغییر در محتوا متناسب با نیاز مخاطب و امکان بکارگیری روش ها و شیوه های به روز برای تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی اصلاح و تغییر رفتارهای ناهنجار و نامناسب باشد.


7-جایگاه و نقش مشارکت فرهنگی و تقویم مهارتهای زندگی برای تحقق مدل مناسبی برای سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جهت گیری های اصلی سند است .


8-سند می باید در برگیرنده و ناظر به فراگیری نشاط علمی و جذب مخاطب دانشگاه باشد .



مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی


1-مصوب شد هنگام بررسی پیشنهادها و فعالیت های فرهنگی –اجتماعی که به شورای فرهنگی واحدها ارجاع می شود تمام بخشنامه ها و دستور العمل های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مرکزی ملاک قرار گیرد و اعضای شورای فرهنگی از تصمیمات سلیقه ای بخصوص در زمینه هزینه کرد بودجه های فرهنگی جداً خودداری کنند. به عبارت دیگر برنامه های مدون سالانه واحدها در حوزه فرهنگی و اجتماعی که براساس محورهای هشتگانه و قالبهای برنامه ای مرتبط و شیوه نامه هزینه کرد اعتبارات و بودجه فرهنگی که در ابتدای هرسال از سوی واحد پیش بینی و اعلام و سپس از سوی سازمان مرکزی ابلاغ می شوند، مدنظر قرار گیرد و در تخصیص بودجه فرهنگی جهت پیشنهادات جدید و برنامه ریزی نشده حوزه فرهنگی، منحصراً از محل بودجه ای "فعالیتهای پیش بینی نشده "به تفکیک برنامه ها و همان محور های هشتگانه و قالبهای مرتبط و در نظر داشتن بخشنامه ها و شیوه نامه های بالادستی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی استفاده شود . بدیهی است دستور هزینه کرد خارج از چارچوبهای اعلام شده بدون رعایت بخشنامه و کاربرگ ابلاغی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مرکزی و تشریفات مرتبط قابل قبول نبوده، نهادهای نظارتی و ارزشیابی دانشگاه ضمن استنکاف از تائید اسناد هزینه کرد اینگونه امور، بالاترین مقام رسمی شورای فرهنگی واحد را مسئول و بدهکار خواهند دانست.


2-مصوب گردید واحدها ضمن برنامه ریزی برای جلب کمک و حمایتهای مالی دستگاه ها و نهاد های خارج از دانشگاه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی از هرگونه تصمیم جهت تخصیص اعتبارات فرهنگی دانشگاه تحت هر عنوان (مشارکت،کمک و ... ) به نهادها، دستگاه ها و ارگان های خارج از دانشگاه بدون مجوز حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مرکزی خودداری کنند.


3-دانشگاه در معنای کلی خود نهادی است فرهنگی، پس باید به سمتی حرکت کند تا انسان دانشگاهی بمثابه یک انسان فرهنگی تلقی گردد، انسانی که مهمترین وظیفه اش تولید و ترویج معرفت تخصصی و ترویج فرهنگ علمی و ایجاد بستری برای تجلی روح خلاق و نقاد جامعه باشد.پس بایسته است تا با ایجاد جذابیت و انگیزه های لازم زمینه برای ورود نیروهای دانا و توانمند عضوهیات علمی جهت تصدی مسولیتهای فرهنگی پدید آید:


الف :در واحدهای جامع و بسیار بزرگ پست معاونت فرهنگی و اجتماعی بدون افزایش سطوح سازمانی پرسنلی مرتبط، بارعایت اصل چابکسازی و همطرازی با سایر معاونتها ایجاد شود.


ب: در کلیه واحدهای دانشگاهی، معاونان، مدیران فرهنگی، روسای دفاتر فرهنگ و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی در بخش دستمزد، پاداش، حق سرپرستی، حق تخصص، حق ماموریت و سایر مزایای مصرح در نظام پرداخت دانشگاه از حقوق یکسان بصورت همطراز با سطوح سازمانی مشابه خود در سایر معاونتها و مدیریت های واحدها دانشگاهی برخوردار باشند .


4-مصوب شد واحدهای دانشگاهی نگاهی ویژه به طرح های فاخر و ماندگار فرهنگی، اجتماعی که مورد تاکید هیات محترم امناء و مقامات عالیه دانشگاه نیز می باشد، داشته باشند و باعنایت به بخشنامه و کاربرگ ابلاغی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این مورد، ضمن ارسال طرحها و پیشنهادات خود، زمینه را برای اجرایی شدن آنها با همکاری سایر معاونت های مرتبط به ویژه معاونت محترم عمرانی فراهم آورند .


بدیهی است در نظام نوین نظارت و ارزشیابی دانشگاه امتیازات ویژه ای برای طرح های فاخر و ماندگار فرهنگی –اجتماعی جهت رتبه بندی واحدهای دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد .


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا