دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1394 - 14:14
در گفت‌وگو با آنا

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی: پیام جشنواره «صلح و سلام» باید جهانی شود

با توجه به نامگذاری سال 1394 با عنوان «دولت و ملت ، همدلی و همزبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین طرح پیشنهادی دکتر حسن روحانی ، رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «جهان عاری از خشونت»، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ، در سال تحصیلی 95-94 مجموعه همایش‌ها، جشنواره ها و کارگاه‌های تخصصی «صلح و سلام» را در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس،سال جدید تحصیلی، «صلح و سلام» نامگذاری شده است.
کد خبر : 43910

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، درباره پیامدهای ملی و بین‌المللی جشنواره «صلح و سلام» به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: رسانه های غربی ، تبلیغات غلط و خصمانه‌ای درباره دین مبین اسلام به راه انداخته و با ترویج و تبلیغ اسلام هراسی، جمهوری اسلامی ایران را هم به عنوان کانون شیعه نشانه گرفته اند. این در حالی است که شیعیان ، پیروان اهل ولایتند و در راس آنان رسول اکرم (ص) پیامبر رحمت بودند و خداوند متعال ایشان را در آیاتی از قرآن مجید، رحمت للعالمین خواندند. خود کلمه اسلام نیز از صلح و مدارا آمده و ما موظفیم به دنیا نشان دهیم که دین اسلام، دین صلح و صفا است.


وی اضافه کرد: طی چند سال اخیر در داخل کشور ، متاسفانه رعایت اخلاق و ادب میان برخی از گروه ها دیده نمی‌شود. به تبع آن، اگر دانشجویان ما ببینند بزرگان خودشان اصول اخلاقی را در روابط رعایت نمی کنند و بعضا اتهامهای ناروا به هم وارد می‌کنند ، ممکن است دچار یاس و تردید شوند. بنابراین اگر جایگاه ادب و احترام متقابل‌، حتی در خصوص افرادی که نظرهای مخالف با ما دارند را از دیدگاه قرآن و اسلام بررسی و به این آموزه های گرانبها عمل کنیم، در مسیر فرهنگ متعالی گام های اساسی برداشته ایم.


طبیعتا با برگزاری یک کارگاه ، یک نشست یا یک گردهمایی، بحث جایگزینی اخلاق نیک به جای رفتار بد، عملیاتی نمی شود. اینگونه برنامه‌ها نیاز به تداوم دارد. اگر چنین برنامه هایی به صورت هدفمند و اصولی استمرار داشته باشد می‌توانیم به اهداف والا که همانا سلامت جامعه از نظر اخلاقی و رفتاری است دست یابیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما همواره به عنوان یک ملت با فرهنگ ، اهل صلح و دوستی بوده ایم و به گواه تاریخ، هیچ وقت آغازگر هیچ جنگی نبودیم و بعضا مورد تهاجم قرار گرفتیم. امیدواریم با بهره گیری از تعالیم دینی ، رهنمودهای بزرگان و فرهنگ غنی کشورمان ، به مرور زمان ، بداخلاقی های که امروز بعضا در سطح جامعه شاهدیم از بین برود. برای رسیدن به این هدف ، قطعا برگزاری سلسله نشست ها و گردهمایی های دانشجویی نظیر برنامه «صلح و سلام» نقش پررنگی دارد.


واشقانی فراهانی ، تصریح کرد: طبیعتا با برگزاری یک کارگاه ، یک نشست یا یک گردهمایی، بحث جایگزینی اخلاق نیک به جای رفتار بد ، عملیاتی نمی شود. اینگونه برنامه ها نیاز به تداوم دارد. اگر چنین برنامه هایی به صورت هدفمند و اصولی استمرار داشته باشد می توانیم به اهداف والا که همانا سلامت جامعه از نظر اخلاقی و رفتاری است دست یابیم. مطلوب نظام اسلامی ما نیز همین است که همه در جامعه احساس آرامش کنند و بتوانند در کنار هم ، تحمل و مدارا داشته باشند.


وی اظهار کرد: اگر دستاوردهای این گونه گردهمایی ها و همایش ها به نحو شایسته و در تراز بین المللی اطلاع‌رسانی شود، رسیدن به هدف مطلوب ، آسان‌تر خواهد بود. منتها باید چنین همایش هایی نخست در سطح ملی برگزار شود و در واقع تمرینی باشد تا به نتایج مشخص برسیم و بعد بر اساس آن سعی کنیم برگزاری چنین برنامه هایی را چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی همگانی کنیم.


وی افزود: دکتر روحانی ، رییس جمهور کشورمان ، با درایت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، پیام «جهان عاری از خشونت» را مطرح کرد. برای اجرایی کردن این پیام ، باید همایش های بین المللی را با استفاده از افراد مطرح و تاثیرگذار در سطح دنیا که واقعا گرایش آنان به سمت صلح و دوستی است برگزار و دستاوردها را در سطح جهانی منتشر کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته