دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1394 - 12:00

دومین روز تعیین‌کننده برجام در وین؛ کمیسیون مشترک روز دوشنبه در سطح معاونان برگزار می شود

گذران روال قانونی تصویب برجام در ایران به مفهوم نزدیک شدن به «روز تصویب» است ؛ روزی که سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان می گوید: در آن روز کمیسیون مشترکی در وین برگزار خواهیم کرد که قرار است اتحادیه اروپا تحریمهای خود را لغو و رییس جمهور آمریکا تحریمهای آمریکا و کنگره این کشور را متوقف کند.
کد خبر : 43838

به گزارش خبرنگار بین الملل آنا،‌ البته عراقچی ادامه می دهد که به هر حال لغو تحریمها بعد از دوره‌ای است که ایران اقدامات خود را انجام داده باشد.


بر اساس این گزارش، 26 مهر ماه مهلت 90 روزه تصویب برجام به پایان خواهد رسید و در صورت تأیید آن از سوی شورای نگهبان بر اساس اخبار منتشر شده؛ معاونان وزیر امور خارجه روز دوشنبه 27 مهر ماه عازم وین می‌شوند تا مقدمات اجرای برجام را فراهم کنند.


یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره سفر روز دوشنبه و برنامه‌های هیات ایرانی به خبرنگار آنا گفت: قرار است در روز تصویب،‌ جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان برگزار شود که مکانیسم تصمیم‌گیری این کمیسیون دربرجام آمده است‌.


بر اساس متن برجام، کمیسیون مشترک متشکل از گروه 1+5 و ایران به منظور نظارت بر اجرای برجام تشکیل خواهد شد و وظایف پیش‌بینی‌شده در این برجام را ایفا خواهد کرد‌. کمیسیون مشترک به موضوعات مرتبط با اجرای برجام رسیدگی کرده و مطابق با مفادی که در پیوست مربوطه شرح داده شده است، عمل خواهد کرد.


مکانیسم اجرایی نیز مشخص شده است‌. بر اساس متن مندرج در برجام ایران و گروه 5+1 موظف هستند تعهدات خود وفق برجام را بر اساس توالی مشخص شده اجرا کنند.


ایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای 15 سال، فعالیت‌های مرتبط با غنی‌‌سازی اورانیوم‌، از جمله تحقیق و توسعه ‏تحت نظارت پادمانی را صرفا در تاسیسات غنی‌سازی نطنز انجام خواهد داد، سطح غنی‏‌سازی اورانیوم خود را تا سقف 3.67 درصد نگه خواهد داشت و در فردو، از هرگونه غنی‌‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم و از نگهداری هرگونه مواد شکافت‌پذیر خودداری خواهد کرد.


اما در مسیر اجرای برجام 5 روز تعیین‌کننده در نظر گرفته شده است؛‌ روز نهایی شدن، روز توافق، روز اجرا، روز انتقالی و روز خاتمه.


بر این اساس روز نهایی شدن، تاریخی است که در آن مذاکرات برجام میان گروه 5+1 و ایران جمع‏‌بندی شده، و بی‌درنگ به دنبال آن، قطعنامه‌ای که این برجام را تایید می کند بدون تأخیر برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل می‌رود که در حال حاضر برجام از این مرحله عبور کرده است‌.


روز توافق، نود روز پس از تایید این برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تاریخ مقدمی که با رضایت متقابل اعضای برجام تعیین شود، خواهد بود که در آن، این برجام و تعهدات مندرج آن از تاثیر برخوردار خواهند شد. از این روز، اعضای برجام آغاز به فراهم آوردن ترتیبات و تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام خواهند کرد.


روز اجرا، زمانی است که در آن، همزمان با گزارش آژانس مبنی بر راستی‌آزمایی اجرای تدابیر مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران به نحو مندرج در بخش های 14.1 تا 14.12 پیوست 5، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخش‌های 15 و 16 پیوست 5 (مربوط به اختیاراتی که ایران به آژانس می دهد و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بخث توسعه تجهیزات انفجاری هسته‌ای‌) را انجام داده و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات شرح داده شده در بخش 17 پیوست 5 (مربوط به تعهدات ایران‌) در سطح سازمان ملل متحد انجام می‌شود.


روز انتقالی، هشت سال پس از روز توافق خواهد بود، یا تاریخی که مدیرکل آژانس گزارشی ارائه کند دال بر اینکه آژانس به نتیجه‌گیری گسترده‌تر خود مبنی بر اینکه تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز باقی می‌ماند. در آن روز، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخش‌های 20 و 21 پیوست 5 (مربوط به تحریم‌های اشاعه‌ای وتعهدات ایران) را انجام داده، و منطبق با قطعنامه شورای امنیت، اقدامات شرح داده شده در بخش 22 پیوست 5 در سطح سازمان ملل متحد صورت خواهد پذیرفت و ایران، منطبق با اختیارات قانونی رییس‌جمهور و مجلس، تصویب پروتکل الحاقی را پی‌گیری خواهد کرد.


روز خاتمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روزی است که در آن، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که این برجام را تایید می‌کند، منطبق با شرایط خود خاتمه می‌یابد، که این روز ده سال از زمان روز توافق خواهد بود، مشروط به اینکه مفاد قطع‌نامه‌های قبلی بازگردانده نشده باشد. در آن روز، اتحادیه اروپایی اقدامات شرح داده شده در بخش 25 پیوست 5 را به انجام می‌رساند.


بر این اساس با عبور از روز نهایی شدن اکنون برجام در آستانه روز توافق است‌؛ آنچه از آن به عنوان «‌روز تصویب» یاد می‌شود و در جلسه معاونان در روز دوشنبه در وین صورت خواهد گرفت‌. روز آغاز تأثیر برجام به مفهوم تصمیم‌گیری اعضا برای فراهم کردن ترتیبات لازم برای اجرا‌.


در حقیقت با توجه به مکانیسم تعیین‌شده، طرفین وارد مرحله جدیدی برای اجرا خواهند شد که به گفته عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ممکن است حدود دو ماه زمان نیاز داشته باشد تا به «روز اجرا» برسد‌.


علی‌اکبر صالحی‌، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز روز گذشته از روز توافق سخن گفته است‌. صالحی به اقداماتی که طرف مقابل پس از روز اعلام توافق برجام باید انجام دهد اشاره کرده و گفته بود:‌ اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها لغو خواهد شد اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی می‌کند که ما اقدامات اجرایی خود روی زمین را انجام دهیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که رئیس جمهور آمریکا نیز بیانیه‌ای خواهد خواند و طی آن اعلام خواهد کرد که تحریم‌ها را رفع و تعلیق خواهند کرد، افزود: آنها نیز روز اجرای تعهدات خود را به زمانی موکول می‌کنند که ما اقدامات روی زمین‌مان را انجام دهیم.


صالحی با اشاره به اقدامات روی زمینی که ایران طی توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد‌: اقدامات علی‌الارض ما حداکثر حدود یک و نیم الی دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته