دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1394 - 10:45
مدیر کل کارگزینی قضات در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

رشد 6 برابری حضور دانشجویان دکتری در بین کارآموزان قضایی

مدیر کل کارگزینی قضات با اشاره به رشد 6 برابری دانشجویان دکتری در ورود به دستگاه قضا گفت: در سال 93 از میان 25 هزار نفری که در آزمون عمومی شرکت کرده بودند 647 نفر به گزینش معرفی شدند.
کد خبر : 43819

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح امروز مراسم تحلیف کار آموزان قضائی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه، علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه و 118 کارآموز قضایی برگزار شد.


علیرضا شریفی مدیر کل کارگزینی قضات در این مراسم به ارائه گزارشی از جذب قضات طی سال‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور بنا بر آن بود که قوه قضائیه جهت تکمیل کادر قضائی خود تا پایان این برنامه 4 هزار نیروی قضائی را جذب این دستگاه کند که بر همین اساس در سال 90، 184، سال91، 648، سال 92، 915 و سال 93، 808 کارآموز قضائی جذب دستگاه قضا شدند و پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی توانستیم نیاز قضایی بخش‌های مختلف کشور را تامین کنیم.


وی افزود: بر همین اساس تا پایان سال هزار و 88 کارآموز قضایی فارغ التحصیل می‌شوند که بر اساس قانون پنجم پیش‌بینی می‌شود بیش از سه هزار قاضی جذب دستگاه قضا شوند که این خود بخش قابل توجهی از نیاز برنامه پنجم توسعه کشور را تامین کرده است.


شریفی با بیان اینکه بر اساس قانون ششم توسعه کشور ما باید همین تعداد کارآموز قضائی را جذب دستگاه قضا کنیم، اضافه کرد: جذب نیروی انسانی مشکل دستگاه قضا را برطرف نخواهد کرد بلکه باید در بخشی از ساختارها بازنگری صورت گیرد تا در تامین نیروی انسانی مشکلات کاهش پیدا کند. در کنار افزایش کمی، دستگاه قضا در جذب قضات سعی کرده است شاخص های کیفی را هم مورد توجه قرار دهد و ارتقاء سطح علمی داوطلبان علم قضات یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.


مدیر کل کارگزینی قضات ادامه داد: در سال 93 از میان 25 هزار نفری که در آزمون عمومی شرکت کرده بودند 647 نفر به گزینش نهایی معرفی شدند در حالی که از طریق جذب اختصاصی و جذب نخبگان علمی کشور هزار و 258 نفر به گزینش معرفی شدند که این آمار دو برابر میزان جذب عمومی است.


وی تاکید کرد: از میان داوطلبان یاد شده 230 نفر دانشجوی دکتری و یا فارغ التحصیل این مقطع بوده‌اند که از سایر دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه تهران و شهید بهشتی وارد دستگاه قضا شدند.


شریفی در ادامه ارائه گزارش خود در خصوص جذب کارآموزان قضائی به دستگاه قضا توضیح داد: در بخش کار آموزی هزار و 670 نفر در قالب 60 دوره کارآموزی در 9 مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 103 نفر فارغ التحصیل مقطع دکتری نیز هستند و یا در حال تحصیل در مقطع دکتری که آمار گذشته به ما نشان می‌دهد در سال 90 به هنگام جذب قضات دانشجو و یا فارغ التحصیل مدرک دکتری نداشتیم. این افراد در سال 91 دو نفر، در سال 92 چهار نفر و در سال 93، 17 نفر بودند که آمار بیان شده یک رشد 6 برابری از حضور دانشجویان مقطع دکتری در ورود به دستگاه قضا را نشان می‌دهد.


مدیر کل کارگزینی قضات با بیان اینکه امروز 118 نفر از واحد تهران در قالب دوره 169 در این مراسم حضور دارند، اضافه کرد: در این مراسم 34 نفر از مشهد، 11 نفر از شیراز، 9 نفر از تبریز و یک نفر از ساری حضور دارند که توانسته‌اند مراحل مختلف یازده گانه دوره کارآموزی را سپری کنند و پس از آن محل خدمت آنها مشخص شده و بعضا از فردا و شاید هم از همین امروز کار خود را در قوه قضائیه آغاز می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضائیه گزینش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته