دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1393 - 13:14

دکتر واشقانی در جمع بندی خود از ساماندهی آزمایشگاهها و کارگاه ها در شبکه ساها خبر داد

دکتر واشقانی فراهانی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در گزارش جمع بندی کمیسیون پژوهش و فناوری اجلاس ۶۹ گفت: با توجه به برنامه‌های راهبردی دانشگاه و گذار از یک دانشگاه آموزش محور به دانشگاه کارآفرین، موضوع ساماندهی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر : 4376


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر واشقانی فراهانی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای توسعه شبکه آزمایشگاهی سامانه‌ای پیش بینی شد و نام گذاری آن توسط دکتر میرزاده به اختصار، سا‌ها نام گرفت و بر همین اساس با توجه اقداماتی که از پیش در این حوزه انجام گرفته بود، آیین نامه و شیوه نامه‌های مربوط در جلسه با حضور ۳۵ تن از همکاران در مدت سه ساعت و نیم مورد بررسی قرار گرفت. این آیین نامه‌ها شامل ترکیب ساختاری سامانه، شرح وظایف آن و فرآیندهایی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت ایجاد شده بود. همچنین ضرورتی که وجود داشت به دست آوردن اطلاعات دقیقی از وضیعت دستگاه‌های پیشرفته و نیمه پیشرفته در آزمایشگاه‌ها بود.


با توجه به رویکرد دانشگاه که افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است، یکی از ابزارهای لازم برای بهینه کردن فعالیت‌هایمان در این زمینه، وجود آزمایشگاه‌های پیشرفته با دستگاه‌های به روز است. همچنین دستگاه‌های موجود باید از کارآیی مناسب برخوردار باشند. در کنار آن باید نیروهای کار‌شناسی که برای مراقبت از دستگاه‌ها تعیین می‌شوند، آموزش‌های کافی ببینند که هم دستگاه‌ها در خدمت دهی به دانشجویان موثر واقع شوند و هم از این طریق با ساماندهی و ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و استاندارد، بتوانیم در خدمات دهی به خارج از دانشگاه برای درآمدزایی فعالیت کنیم.


واشقانی فراهانی در ادامه گزارش خود گفت: ‌درباره اقداماتی که در حال انجام است نیز تشکیل بانک جامع اطلاعاتی است که مقدمات راه اندازی پرتال آن فراهم شده است.


وی افزود: در همین راستا بخشنامه‌هایی هم برای ایمن سازی و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها ارائه شده است.


واشقانی فراهانی در خصوص اهداف معاونت پژوهش و فناوری ازود: اهدافی هم که پیگیری می‌کنیم، این است که از تمامی ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کنیم و نقشه توانایی‌های دانشگاه را در این موضع تبیین کنیم تا بتوانیم ارزیابی کلی به دست آوریم و در صورت وجود کمبود، از این طریق بتوانیم آن را جبران کنیم.


معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همچنین شرح وظایفی که برای کمیته مرکزی پیش بینی شده با ترکیبی از متخصصان مربوط و افراد حقوقی با حضور نماینده‌ای از دفتر حقوقی و نماینده‌ای از معاونت امور مالی که فرایندهای تصمیم گیری و اجرا را تسریع خواهند کرد، ایجاد کردیم. ضرورت وجود این کمیته با این ترکیب، برای خرید دستگاه‌ها و تجهیزات است.


وی افزود: همین سامانه از نظر ساختاری در سطح استان‌ها با ترکیب متناسب از افراد حقوقی و حقیقی پیش بینی شد که به نحوی هم نظرات کار‌شناسی و هم فرایندهای اداری با سهولت و اعمال نظر آن‌ها صورت گیرد.


واشقانی فراهانی سپس ادامه داد: در هر دو ساختار، دبیران با یک سری شرح وظایف پیش بینی شده فعالیت می‌کنند که با نظر همکاران در جلسه کمیسیون به یک جمع بندی رسیدیم و براساس آن پیش نویس آیین نامه اصلاح و پس از تایید ریاست دانشگاه ابلاغ خواهیم کرد.


وی در ادامه گفت: آنچه که برای ما حائز اهمیت بود و بر آن تاکید داشتیم، بررسی دستگاه‌ها و تجهیزات در دو سطح بود. اول آنکه اگر واحدی احتیاج به خرید دستگاه و تجهیزات دارد، با نظارت کمیته تشکیل یافته، اقدام به تهیه دستگاه کند و دوم هم اگر دستگاه‌هایی وجود دارد به آن رسیدگی شود.


واشقانی دغدغه معاونت پژوهشی را این گونه بیان کرد: ‌تمام هم و غم ساختار این است که از خریدهای تکراری جلوگیری شود و همچنین وضعیت موجود بررسی شود.


او در پایان گفت: نکته آخر هم بحث نیروی انسانی است که یکی از چالش‌های ما در دانشگاه است. متاسفانه حفظ و نگهداری دستگاه‌های خریداری شده توسط کارشناسانی که ضرورت آن است، وجود ندارد.


معاون پژوهشی ساماندهی این کار را آغاز کرده اما واحد‌ها نیز لازم است که درباره نیروهای خود تجدیدنظر کنند. البته با توجه به سیاست گذاری دانشگاه، استخدام نیروهای جدید تقریباً غیرممکن است اما واحد‌ها باید همکاری کنند تا نیروهای موجود آموزش‌های لازم را ببینند یا بین آن‌ها جابجایی صورت گیرد تا افراد آموزش دیده در کنار دستگاه‌های پیشرفته قرار گیرند که هم خدمات دهی مناسب در پیشبرد اهداف دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام گیرد و هم منبع درآمدی برای دانشگاه در راستای کم کردن وابستگی به شهریه، تحقق یابد.


پیش بینی می‌کنیم اگر این برنامه‌ها را درست اجرا کنیم، منبع درآمد خوبی هم برای دانشگاه ایجاد خواهیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته