دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1394 - 13:11
وکیل متهم نفتی در گفت‌و‌گو با آنا:

درخواست بابک زنجانی برای ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری/ برخی از کشورهای همسایه روی پرونده موکلم حساسیت دارند

وکیل مدافع بابک زنجانی از درخواست موکلش مبنی بر ارجاع پرونده به کارشناس ذی‌صلاح در امور بانکی به‌ ویژه امور بانکی بین‌المللی خبر داد و گفت: بازتاب این پرونده در رسانه‌های کشورهای همسایه نشان دهنده این موضوع است که پرونده نه تنها بعد داخلی دارد بلکه بعد فرامرزی هم پیدا کرده است.
کد خبر : 43645

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه تقاضای موکلم مبنی بر ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری ذی‌صلاح در امور بانکی به ویژه امور بانکی بین‌المللی را به دادگاه ارایه داده‌ام، اظهار کرد: درخواست‌مان را به صورت کتبی ارائه کردیم تا موضوع به کارشناس ذیصلاح ارجاع شود.


وکیل مدافع بابک زنجانی توضیح داد: یکی از نقایص جدی در این پرونده، همین مسئله کارشناسی است. از آنجا که بانک مرکزی خود در پرونده ذینفع است نظرات کارشناسی آن فاقد وجاهت قانونی است و برای احراز واقعیت در صورت صلاحدید دادگاه بهتر است کارشناسان رسمی دادگستری مستقل، بی‌طرف و ذیصلاح در امور بانکی و تجارت بین‌الملل اظهار‌ نظر کنند.


وی در پاسخ به این پرسش که تا به امروز چه میزان از پرونده توسط او مطالعه شده است، گفت: آمار کمی از میزان پیشرفت نمی‌توانم ارایه کنم اما پرونده به اصطلاح روی ریل افتاده است و با سرعت نسبتا خوب حرکت می‌کند و چون بر اطلاعات پرونده اشراف داشتیم من امیدوارم قبل از تشکیل جلسه بعدی ما آمادگی دفاع شایسته و جامع را داشته باشیم.


کوهپایه زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره علنی یا غیر علنی بودن جلسات بعدی دادگاه موکلش، گفت: تا به امروز خبر جدیدی در این باره اعلام نشده است اما از آنجایی که اصل بر این است که دادگاه به صورت علنی برگزار شود و سه جلسه اول هم دادگاه به صورت علنی برگزار شد رعایت اصل برابری ایجاب می‌کند که در واقع متهم هم با همان کم و کیف از این اختیار و توانایی برخوردار باشد که بتواند دفاعیات خود را در همان فضای علنی به نظر افکار عمومی برساند. من فکر می‌کنم دادگاه به صورت علنی برگزار شود مگر اینکه دادگاه اعلام کند که جلسات بعدی به صورت غیر علنی است.


وکیل مدافع متهم نفتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای بابک زنجانی مبنی بر متهم شدنش توسط رسانه‌ها نیز گفت: ایرادی که موکلم بر رسانه‌ها وارد کرد از نظر قانونی درست است. زنجانی در دادگاه گفت رسانه‌ها حق انتشار جزییات کیفرخواست را ندارند که قانون و رئیس دادگاه هم این موضوع را تایید می‌کنند. رئیس دادگاه گفته‌اند مجوز پخش از صدا و سیما و برگزاری دادگاه به صورت علنی گرفته شده اما قانون تصریح می‌کند تا زمانی که رای قطعی صادر نشده حق انتشار جزییات وجود ندارد و برای منتشرکنندگان مجازات سنگین در نظر گرفته شده است و قانون آن را در زمره افترا نام برده است که اتهام سنگینی محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: اما در این پرونده اتفاقات بسیاری افتاده که چندان معمول نیست. روزی که زنجانی بازداشت شد در همان روز‌های ابتدایی جرمی ثابت نشده بود و تا به امروز که با گذشت دو سال هنوز جرمی در خصوص او ثابت نشده است هم تصویرش پخش شد و هم رسانه‌ها اسم موکلم را علنا منتشر کردند. اگر در چارچوب موازین حقوقی و قانونی بخواهیم نظر دهیم این اقدامات قطعا صحیح نیست.


کوهپایه‌زاده تصریح کرد: اگر همین فرصت برای زنجانی و وکیلش وجود داشته باشد تا دفاعیات ما هم با همین جزییات منتشر شود نشان می‌دهد که رسانه‌ها بی‌طرف هستند و هم وظیفه اطلاع‌رسانی دقیق را انجام می‌دهند. من از این باب گلایه‌ای ندارم و امیدوارم زمانی که نوبت به دفاع ما می‌رسد با همین وسواس و دقت و پیگیری رسانه‌ها مطلب را منتشر کنند تا هم دادگاه و هم افکار عمومی و هم اهل فن و حقوقدانان بتوانند قضاوتی داشته باشند که این در مجموع به روشن شدن مطلب کمک می‌کند.


وکیل بابک زنجانی در خصوص بازتاب گسترده جزییات دادگاه موکلش در رسانه‌های خارجی به ویژه‌ رسانه‌های ترکیه توضیح داد: این موضوع حساسیت مضاعف این پرونده را نشان می‌دهد یعنی پرونده نه تنها بعد داخلی دارد بلکه بعد فرامرزی هم پیدا کرده است و بعضی از کشورهای همسایه ظاهرا در خصوص این پرونده حساسیت خاصی دارند. این پرونده کار را برای همه ما دشوار می‌کند. برای من به عنوان وکیل زنجانی، دادگاه، دستگاه قضایی، رسانه‌ها در این پرونده در واقع در منصه آزمون قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته