دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1394 - 13:09
در گفت‌وگو با آنا

واکنش شاعرانه بشارتی به تهدید دلواپسان: قرآن کنند حرز و امام مبین کشند، یاسین کنند حفظ و به طه کشند تیغ/ اگر شوخی داشتند پیامک می‌زدند

مشاور ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال آنا، درباره تهدید یکی از نمایندگان مجلس علیه صالحی و ظریف و اینکه برخی اعلام کردند آن نماینده شوخی کرده است، گفت: اگر واقعا شوخی بود می‌توانستند از طریق پیامک این شوخی را مطرح کنند نه در مجلس و در حالی که مذاکرات به صورت مستقیم پخش می‌شود.
کد خبر : 43602

زهرا ترابی، گروه سیاسی- یکشنبه و سه‌شنبه این هفته، مجلس جلسات پرتنش و پر سر و صدایی را پشت سر گذاشت. خیلی‌ها این روزها را روزهای تاریخی پارلمان، ثبت و ضبط کردند. پرحاشیه‌ترین بخش این جلسات، ادبیات توهین‌آمیزی بود که تندروها و دلواپسان علیه صالحی و ظریف به کار بردند و فریاد صالحی را درآورد. یکشنبه، کلیات طرح برجام و امروز سه‌شنبه، جزئیات آن تصویب شد و این علی‌رغم تلاش مجدانه دلواپسان برای ممانعت از تصویب آن بود.


در همین‌باره خبرنگار آنا در گفت‌و‌گویی کوتاه با علی‌محمد بشارتی مشاور ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر وی را پیرامون این مسئله جویا شده که در زیر آمده است:


* به عنوان یک ناظر بیرونی، جلسه روز یکشنبه مجلس که درخصوص تصویب برجام بود را چطور ارزیابی می‌کنید؟


شاعر می‌گوید: قرآن کنند حرز و امام مبین کشند/ یاسین کنند حفظ و به طه کشند تیغ. در اوایل انقلاب بعضی از خوانین مسلح هم که دنبال ایجاد مشکل بودند شعار امام می‌دادند همه می‌دانستند که اینها شعار است. از امام صحبت کردن نظم امام هم باید باشد

- دو نکته در این باره وجود دارد. قبل از اینکه پاسخ شما را بدهم این موضوع را مطرح کنم که بنده 10 سال قائم‌مقام وزیر امور خارجه بودم. آقای دکتر ظریف در زمانی که دکتر ولایتی وزیر امورخارجه بود همکار ما بود. یک بحثی در دیپلماسی وجود دارد به‌نام "بده بستان". ما با کشورهای مختلف که به هر حال در شورای امنیت حق وتو دارند مذاکره کردیم و به یک توافق‌نامه‌ای رسیدیم. این توافق‌نامه همه خواسته‌های ما را تأمین نمی‌کند ولی 70 درصد نیازهای ما را تأمین می‌کند. ما به خاطر آن 70 درصد موافقت کردیم.


حالا طرحی در مجلس مطرح و تصویب شده است. من نمی‌خواهم درباره نمایندگانی که به آن رأی منفی دادند نظری بدهم؛ بالاخره آنها نماینده مردم هستند و با رأی مردم به مجلس رفته‌اند. از طرفی، مجلس جای بحث، حرف زدن و اظهارنظر کردن است. اینها خواستار ارزش‌های انقلاب هستند. من برای نظرات همه آنها احترام قائل هستم، اما شما ببینید مملکت رهبر دارد، ایشان مگر اجازه می‌دهند یک چیزی خلاف مصالح مملکت باشد و تصویب بشود. به صراحت فرمودند من راضی نیستم، اجازه نمی‌دهم و موافق نیستم مذاکره‌ای با آمریکا صورت بگیرد. با توجه به صحبتی که رهبری فرمودند بنده می‌گویم چشم، نیروهایی که در وزارت‌امورخارجه هستند هم باید بگویند چشم، هیئت‌های مذاکره‌کننده هم باید بگویند چشم. اینجا دیگر بده بستان نیست.


امام حسین(ع) روز عاشورا با عمرسعد مذاکره کردند، نرفتند چیزی بدهند چیزی بگیرند، رفتند آنها را نصیحت کنند و از جهنم بترسانند، اما آمریکا می‌خواهد سر به تن ما نباشد. ما اگر بخواهیم با آمریکا مذاکره کنیم چه چیزی می‌خواهیم؟ آنها می‌گویند موشک و اسلحه نداشته باشید، بمب نسازید که ایران را کشور ضعیف و ذلیل مثل کشور بورکینافاسو ببینند که هر کسی و هر کشوری بر سر ما بزند و به مرزهای ما تعرض کند. ما در این زمینه خط قرمز داریم و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم وارد خط قرمز شود. ما در یک مورد خاص راجع به هسته‌ای رفتیم با 6 کشور مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم.


البته بعضی‌ها بودند که حرف‌هایی زدند که دور از شأن مجلس بود. حتی اگر به شوخی هم تهدید کردند قشنگ نبود. در مجلس نباید از اینگونه ادبیات استفاده شود. اگر واقعا شوخی بود می‌توانستند از طریق پیامک این شوخی را انجام دهند نه در مجلس که مذاکرات به صورت مستقیم پخش می‌شود و نه در شرایطی که آقای صالحی و ظریف برای یک بحث جدی به مجلس آمده‌اند. بنده هم موافق هستم که نباید حرفی بزنیم که اسباب زحمت کشورمان شود و یک بهانه‌ای هم دست دشمنان بدهیم.


* خود آقای حسینیان اعلام کرده که من شوخی نکردم و اگر کاره‌ای شوم تهدیدم را عملی می‌کنم. کسانی که از ادبیات اهانت‌آمیز استفاده می‌کردند، همان افرادی هستند که از صحبت‌های رهبری در سخنانشان استفاده می‌کنند؛ ارزیابی شما از این موضوع چیست؟


- شاعر می‌گوید: قرآن کنند حرز و امام مبین کشند/ یاسین کنند حفظ و به طه کشند تیغ. در اوایل انقلاب بعضی از خوانین مسلح هم که دنبال ایجاد مشکل بودند شعار امام می‌دادند اما همه می‌دانستند که اینها شعار است. نظم امام داشتن لازمه از امام صحبت کردن است.


* به نظر شما این جمع اقلیت در مجلس که با جدیت، تأخیر در اجرای برجام را دنبال کردند، چه هدفی داشتند؟


- من نمی‌دانم از خودشان بپرسید ولی من اینگونه رفتار را نمی‌پسندم. یک چیزی می‌دانم که این روش، روش اسلامی نیست. ما باید حرفمان را با قاطعیت و بدون ترس بزنیم و از احدی هم نترسیم. برابر با قانون اساسی نماینده‌ها حق دارند اظهار نظر کنند. قانون اساسی می‌گوید هیچ نماینده‌ای را نمی‌توان به دلیل اظهار نظر در مجلس مورد تعرض قرار داد اما یک خط قرمزی داریم که باید هم آبروی افراد را حفظ کنیم هم آبروی خودمان را. اگر ما تند حرف بزنیم وزانت ما پایین می‌آید. من، هم برای موافقان و هم برای مخالفان احترام قائل هستم. اکثریت قریب به اتفاق نماینده‌ها اصول را رعایت کردند. انگشت‌شماری افرادی بودند که تند حرف زدند. ان‌شاءالله که اینها هم باید رها کنند و اینگونه حرف‌ها کمتر شود.


* ارزیابی‌تان از بررسی برجام در مجلس چیست؟


- من سؤال شما را اینگونه پاسخ می‌دهم؛ تحت نظر و امر اجازه مقام معظم رهبری، با 5 کشور آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به علاوه آلمان راجع به موضوع هسته‌ای مذاکره‌ کردیم. کلیات قضیه را هم مقام معظم رهبری تأیید کرده و به کرات هم در صحبت‌هایشان از هیئت‌ مذاکره‌کننده حمایت کرده‌اند. آن چیزی که دکتر ظریف و دوستانشان این مرتبه آوردند تحت عنوان «برجام»، تقریبا همان چیزهایی است که ما می‌خواستیم؛ یعنی غنی‌سازی، مرکز تحقیقات فردو، آب سنگین اراک، توسعه و ... را می‌خواستیم، اما دوست داشتیم که تمامی تحریم‌ها یکجا لغو شود که این اتفاق نیفتاد ولی به آن چیزی که می‌خواستیم رسیدیم. البته ایده‌آل‌های ما این نیست. آرزوی ما این بود که دست ما باز باشد. آرزوهایی درباره سانتریفیوژها داشتیم که نشد، ولی به هر حال، اینها آرزوهای ماست و باید واقعیت را دید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب