دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پشت‌پرده استعفای سرمربی جدید تیم ملی فوتسال/ تماس تلفنی مشکوک یک مربی!

انگار قرار نیست فوتسال ایران رنگ آرامش به خود ببیند. اختلافات مدیریتی شدید بین رییس کمیته فوتسال و رییس کمیته فنی توسعه در ماه‌های گذشته باعث شده فوتسال ایران سراشیبی سقوط را با سرعتی زیاد طی کند.
کد خبر : 43591
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: هیچ کدام از مسوولان هم نگران شرایط بد به وجود آمده نیستند و شواهد و قراین نشان می‌دهد که تلاش آنها برای حفظ جایگاه و قدرت نمایی بیشتر از برقرار کردن آرامش در فوتسال ایران است. در شرایطی که مدیران فدراسیون فوتبال پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و جنجال‌های بسیار محمد ناظم‌الشریعه را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتسال ایران انتخاب و معرفی کردند، این مربی بعدازظهر یکشنبه گذشته و بعد از پایان بازی دوستانه با تیم ملی روسیه از سمت خود استعفا کرد! آن هم در شرایطی که هنوز مهر حکم سرمربیگری‌اش در تیم ملی فوتسال خشک نشده بود. در پشت پرده استعفای ناگهانی ناظم‌الشریعه از سرمربیگری تیم ملی فوتسال اما خبرهای ناراحت‌کننده و عجیبی به گوش می‌رسد که تک تک آنها قابل تامل هم هستند. اما پشت پرده این استعفا چه بود؟ این سوالی است که امروز ذهن اهالی فوتبال، فوتسال و رسانه‌ها را به خود معطوف کرده است و همه به دنبال رسیدن به جواب این سوال هستند.


شنیده شده پیش از بازی با تیم ملی فوتسال روسیه تماسی مشکوک از سوی یکی از مربیان لیگ برتری گرفته شد و از برخی بازیکنان تیم ملی خواسته شده تا مقابل این تیم بازی نکنند. این خبری بود که روز گذشته به صورت رسمی در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف ورزشی منتشر و باعث تعجب همگان شد. به هر صورت از همان زمانی که ناظم‌الشریعه خبر استعفای خود را اعلام کرد، همه می‌دانستند که حواشی مربوط به این اتفاق عجیب و غیرمنتظره می‌تواند جامعه فوتسال را با شوکی جدی روبه‌رو کند. ناظم‌الشریعه بعد از برکناری خسوس کاندلاس روی نیمکت تیم ملی نشست تا مشکلات این تیم را حل کند اما در فاصله کمتر از یک ماه از شروع کارش به دلیل آنچه فشارهای بیرونی عنوان شده، ترجیح داده از سمت خود استعفا بدهد. در این رابطه گفته می‌شود سرمربی یکی از تیم‌های لیگ برتری با تعدادی از بازیکنان تیم ملی تماس گرفته و از آنها خواسته برابر روسیه بازی نکنند. این موضوع عجیبی است که می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. بدون تردید اگر اعضای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به خاطر اختلاف با علی کفاشیان و کارلوس کی‌روش از سمت خود استعفا نداده بودند، بلافاصله بعد از اعلام این خبرها در رسانه‌ها می‌توانستند به موضوع ورود کنند و برخورد جدی با خاطیان احتمالی داشته باشند.


مساله عجیب دیگر پیرامون حواشی به وجود آمده اتفاقات هم‌زمانی بود که در اردوی تیم ملی رخ داد. برای مثال جالب است که دو بازیکن تیم ملی فوتسال پیش از بازی دوم با روسیه مصدوم شدند که این موضوع از نظر خیلی‌ها عجیب به نظر می‌رسد، اما ماجرای عجیب‌تر اینکه کسانی که بازی دوم تیم ملی ایران برابر روسیه را دیدند شهادت می‌دهند عملکرد تیم ملی در این بازی بسیار ضعیف‌تر از بازی اول با همین تیم بوده است. همین موضوع باعث شده تیم ملی پیروزی ۳بر یک در بازی اول را با تساوی ۲-۲ در بازی دوم عوض کند. اینها مسائلی است که گفته می‌شود به خاطر آن ناظم‌الشریعه مجبور شده استعفا بدهد و حالا باید دید واکنش کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال به این اتفاق‌ها چه خواهد بود؛کمیته‌ا‌ی که عملکردش در سال‌های اخیر همیشه با انتقاد‌های بسیار زیادی همراه بوده و مقدماتی را فراهم کرده تا فوتسال ایران از اوج فاصله بگیرد و دیگر حتی قهرمان بلامنازع قاره آسیا هم نباشد و زیر سایه تیم‌هایی چون تایلند و ژاپن به حیات خود ادامه بدهد.


روایت محمدناظم‌الشریعه از اتفاقاتی که این روزها پیرامون تیم ملی فوتسال ایران رخ داد و منجر به استعفای او شد هم در نوع خودش جالب است. سرمربی تیم ملی فوتسال در خصوص اینکه شنیده می‌شود شش بازیکن ملی‌پوش تاسیسات دریایی پیش از بازی دوستانه با تیم ملی روسیه خودشان را به مصدومیت زده‌اند، می‌گوید: «تا زمانی که این رفتارها در تیم ملی باشد و عده‌ای بخواهند در کار تیم ملی مانع بگذارند با اجازه افتخاری دیگر در تیم ملی فعالیت نمی‌کنم. من اجازه نمی‌دهم عده‌ای زحمت بقیه بازیکنانم را هدر بدهند. من زمانی که مسوولیت تیم ملی را عهده‌دار شدم گفتم برای اینکه تیم ملی را به جمع چهار تیم‌ جام جهانی برسانم به ابزار نیاز دارم که این ابزارها در اختیارم قرار نگرفت و همین مساله هم دلیل دیگری است که از سمتم در تیم ملی فوتسال استعفا کنم. برخی‌ها به‌دنبال برکنار کردن افتخاری از ریاست کمیته فوتسال هستند که اگر زمانی افتخاری در کمیته فوتسال مسوولیت نداشته باشد اصلا در تیم ملی نمی‌مانم.» ناظم‌الشریعه در خصوص اینکه شنیده می‌شود برخی‌ها پیش از دیدار ایران و روسیه با بازیکنان تیم ملی تماس‌های مشکوکی گرفتند، تاکید می‌کند: «من را وارد حاشیه نکنید و اصلا در این خصوص صحبتی نمی‌کنم.»


اینکه بعضی از مربیان شاغل در فوتسال ایران در تلاش هستند تا مقدماتی را فراهم کنند تا خودشان بر مسند سرمربیگری تیم ملی فوتسال ایران تکیه بزنند، سرنخی است که از حواشی به وجود آمده در روزهای اخیر به دست می‌آید. اختلافات عباس ترابیان، رییس کمیته فنی و توسعه فوتسال و رضا افتخاری، رییس کمیته فوتسال اما نقش تعیین‌کننده‌ای در این مشکلات به وجود آمده داشته است. اختلافات این دو مدیر حتی باعث شد پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال هم ماه‌ها طول بکشد و وقت برنامه‌ریزی برای تیم ملی فوتسال از بین برود. ترابیان که خودش به خاطر عملکرد ضعیفش در کمیته فوتسال از این سمت کنار گذاشته شد، به خاطر دوستی نزدیکی که با علی کفاشیان دارد به عنوان رییس کمیته فنی و توسعه انتخاب شده است و در این کمیته تصمیم دارد که باز هم نقش تعیین‌کننده‌ای در فوتسال ایران داشته باشد و تمام تصمیمات کمیته فوتسال با مشورت و تاییدیه او همراه باشد. رضا افتخاری هم که بعد از ترابیان ریاست کمیته فوتسال را بر عهده گرفته است در تمام این مدت نشان داده که توانایی لازم برای برقراری آرامش در فوتسال ایران را ندارد. در واقع آمار نشان می‌دهد که دوران افول تیم ملی فوتسال ایران در زمان مدیریتی ترابیان و افتخاری آغاز شده و تا به امروز هم ادامه داشته است. با چنین شرایطی این دو مدیر حاضر نیستند برای ارتقای سطح فوتبال ایران هم که شده مشکلات خود را کنار بگذارند. اخیرا هم شایعه شده که برخی‌ها به دنبال حذف افتخاری از ریاست کمیته فوتسال هستند. افتخاری هم اینچنین به این اخبار و اتفاقات واکنش نشان داده و گفته است: « آنهایی که فکر می‌کنند من از فوتسال ایران رفتنی هستم کور خواندند، من سه سال است که محکم سر جای خودم نشستم و کسی نمی‌تواند من را از جایم تکان بدهد. من ٣٠ سال در فوتسال بودم اما عده‌ای دنبال منافع شخصی خودشان هستند.»


افتخاری در ادامه صحبت‌هایش با به کار بردن لفظ زشتی در خصوص برخی خبرنگاران گفت: «برخی خبرنگاران می‌خواهند مرا از کار برکنار کنند اما نمی‌توانند این کار را انجام دهند، واقعا روی این را ندارم که به خانه بروم چون خانواده‌ به من می‌گویند پوست‌کلفت شده‌ام، هرروز صبح من را برکنار می‌کنند و شب دوباره سر جایم برمی‌گردم. من پاسخ حاشیه‌سازان را دادم، آنهایی که دایما می‌خواهند مرا جابه‌جا کنند، واقعا پس از ٢٠ روز تلاش برای دیدار ایران و روسیه در ارومیه خستگی به تنم ماند.»رییس کمیته فوتسال همان‌طور که در صحبت‌هایش مشخص است رسانه‌ها را عامل به وجود آمدن جو به وجود آمده می‌داند. از نظر او مدیریت کمیته فوتسال به بهترین شکل ممکن در سال‌های گذشته انجام شده و هیچ‌وقت مشکلی وجود نداشته است!


رییس کمیته فوتسال با استعفای سرمربی تیم ملی موافقت نکرد. به این ترتیب محمد ناظم‌الشریعه باید به کار خودش در تیم ملی ادامه بدهد. اما اذهان عمومی باز هم خواهان واکاوی یک پرونده مهم هستند. اینکه آیا فدراسیون فوتبال با مسببان به وجود آمدن این شرایط و آنهایی که برخی بازیکنان را مجبور کردند خودشان را به مصدومیت بزنند و به تیم ملی کشورشان پشت کنند، برخورد جدی خواهد داشت یا نه؟ اتفاقی که رخ داد بدون هیچ تردیدی جای هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی ندارد و خواسته جامعه فوتبال و فوتسال این است که علی کفاشیان یک بار برای همیشه پرونده این درگیری‌های پشت پرده فوتسال ایران را ببندد!



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته