آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، افزایش قیمت یا افزایش کیفیت؟!
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور دولت باید تا پایان سال نخست برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام میکرد و سپس از ابتدای سال سوم ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، واقعی شدن قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط محقق میشد.
سال گذشته و در گام نخست بخشی از نرخها متنوعسازی و به ایرلاینها اجازه داده شد نرخهای خود را تا سقف 30 درصد افزایش دهند. بر این اساس قیمتها نسبت به ساعت، روز و کلاس پروازی به صورت متغیر تعیین شد.
اگرچه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قرار بود با افزایش سطح کیفیت خدمات از سوی ایرلاینها همراه باشد، اما به نظر میرسد که شرکتهای هواپیمایی تنها از افزایش نرخها استقبال کردند و افزایش خدمترسانی را به فراموشی سپردند.
با این حال، چندی پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال خبر داد. این در حالی است که پیش از این مرتضی دهقان مدیر کل دفتر نظارت بر شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود به علت پایین بودن ظرفیت ناوگان هوایی کشور، میزان تقاضا در زمانهای پیک سفر از نسبت عرضه بلیت پیشی گرفته و همین موضوع آزادسازی کامل قیمت بلیت هواپیما را سختتر میکند.
وعده افزایش خدماتدهی با آزادسازی قیمتها
معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در صورتی که دست ایرلاینها برای تعیین قیمت بلیط بازتر شود، آنها به سمت خدماتدهی با هواپیماهای جدیدتر و با کیفیتتر میروند.
حمید حبیبی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا افزود: زمانی که شرکتهای هواپیمایی بتوانند با آزادسازی قیمتها از درآمدهای خود هزینههایشان را به طور کامل پوشش دهند، یقینا سطح خدمات را نیز ارتقا خواهند داد اما این امر مستلزم پوشش کامل هزینههای ایرلاینها است.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری موظف است سیاستهای دولت و صلاح مردم را پیگیری کند، بنابراین باید علاوه بر آزادسازی، نرخها نیز به گونهای تعیین شوند که مردم توان پرداخت و بهرهمندی از خدمات را داشته باشند.
آزادسازی نرخها لزوما به معنای افزایش قیمت نیست
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شاید بیش از 30 سال پیش در اغلب کشورهای دنیا اجرا شده است، به خبرنگار آنا گفت: دولت باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه کشور آزادسازی کامل نرخها را انجام میداد.
مقصود اسعدی سامانی افزود: رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری برای اجرایی کردن قانون نکتهای مثبت و امیدوارکننده است که باید هرچه سریعتر عملی شود.
وی با تاکید بر اینکه آزادسازی لزوما به معنای افزایش قیمت نیست، تصریح کرد: این امر به نوعی موجب تنوع قیمت و اقتصادی شدن نرخ بلیت هواپیما میشود.
اسعدی سامانی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به افزایش رقابت میان ایرلاینها و ارتقای کیفیت خدمات منجر میشود، ادامه داد: با این آزادسازی شاید حتی نرخ بلیت در برخی مسیرها کاهش یابد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: در متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در برخی مسیرها افزایش قیمت نداشتیم و در برخی دیگر از مسیرها نیز افزایش نسبی را تجربه کردیم.
وی خاطرنشان کرد: میزان تاثیر آزادسازی کامل بر قیمتها مشخص نیست، اما قرار است نرخهای متنوعی متناسب با زمان، شرایط پروازی در طول شبانهروز و مناسبتهای مختلف اعلام شود.
انتهای پیام/