دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1394 - 13:34
رئیس عملیات حج:

پیکر 80 جان‌باخته ایرانی فاجعه منا امروز از جده به تهران منتقل می‌شود

رئیس عملیات حج 94 گفت: در چهارمین مرحله، پیکر نزدیک به 80 جانباخته دیگر فاجعه دلخراش منا که مراحل شناسایی‌شان انجام شده است امروز (دوشنبه) از جده به تهران انتقال می‌یابد.
کد خبر : 43451

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حمید محمدی افزود: سازمان حج و زیارت خانواده این عزیزان را از شناسایی پیکر و انتقال اجساد عزیزان‌شان مطلع کرده است.


وی در خصوص آخرین وضعیت قربانیان ایرانی حادثه منا اظهار داشت: با تحویل گرفتن دو پیکر دیگر از جانباختگان ایرانی ، 65 نفر همچنان احراز هویت و شناسایی نشده‌اند.


به گفته وی، براساس آمار بدین ترتیب 399 زائر ایرانی قربانی شدند که پیکر 308 تن از آنها با انجام سه پرواز به ایران منتقل شده است.


وی با اشاره به اینکه مسئولیت پیگیری سرنوشت مفقودان حادثه منا به عهده کنسولگری کشورمان در جده است، گفت: تیم کمیته شناسایی در راستای کمک به این کنسولگری در روزهای آینده کار جستجو را در دو سردخانه جده و مکه ادامه خواهد داد.


محمدی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت ستاد مکه امروز پایان می‌یابد، افزود: امروز با انتقال یک هزار و 850 حاجی دیگر از طریق فرودگاه جده به ایران، عملا شهر مکه از زائر ایرانی خالی می‌شود.


روز عید سعید قربان و در جریان فاجعه منا 399 نفر از زائران ایرانی کشته شدند که تاکنون پیکر 308 نفر از آنان به کشور انتقال داده شده است.


فاجعه امسال منا نهمین حادثه مرگباری است که از سال 1369 شمسی (1990 میلادی) تاکنون در مراسم حج روی داده است و طی این 25 سال، بیش از سه هزار حاجی، جان خود را از دست داده‌اند. قبل از فاجعه دوم مهر در منا، 20 شهریور ماه نیز جرثقیلی در مسجدالحرام سقوط کرد که بر اثر آن 120 تن جان باختند و نزدیک به 400 تن زخمی شدند. تا قبل از فاجعه امسال در حوادثی مانند ازدحام جمعیت، فروریختن ساختمان، آتش سوزی در چادرهای زائران در عرفات و از کار افتادن سیستم تهویه هوا، هر بار حداقل یکصد زائر قربانی شده‌اند.


علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، دولت اندونزی که بیشترین تعداد حجاج را در عربستان دارد، پس از وقوع این فاجعه مرگبار خواستار بازنگری و بهبود در مدیریت حج شد و رییس شئون دینی ترکیه نیز که کشورش جزو پرجمعیت ترین حجاج در عربستان است بر وجود مشکل جدی در اداره امور حج تاکید و درخواست برگزاری نشست بین‌المللی در این باره را مطرح کرد.


هزاران حاجی قربانی بی‌کفایتی مسئولان سعودی


تاکنون، وزارت بهداشت عربستان در آخرین آمار خود تعداد قربانیان را چهار هزار و 173 تن اعلام کرده است اما با توجه به شمار بالای مفقودین، گمانه‌زنی‌های جهانی مبنی بر افزایش این تعداد وجود دارد.


بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران، شمار جانباختگان ایرانی 464 تن اعلام شده است که از این تعداد، 65 تن، جزء مفقودین به شمار می‌آیند؛ اما سازمان حج و زیارت کشورمان این شمار را هم جزء کشته‌شدگان اعلام کرده است.


بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی آمار رسمی جان‌باختگان، مصدومان و مفقودان این فاجعه بر مبنای آمار منتشره در رسانه‌های 23 کشوری که زائران خود را در این فاجعه از دست داده‌اند تا روز گذشته به شرح ذیل است:


مصر: 127 کشته، 72 مفقود، 30مجروح


نیجریه: 64 کشته، 244 مفقود


مالی: 60 کشته


اندونزی: 59 کشته، 74 مفقود


هند: 51 کشته، 63 مفقود


نیجر: 22 کشته


پاکستان: 57 کشته ، 49 زخمی و 102 مفقود


کامرون: 20 کشته


ساحل عاج: 14 کشته، 77 مفقود


جمهوری چاد: 11 کشته


الجزایر: 11 کشته


سنگال: 10 کشته


مغرب: 10 کشته، 29 مفقود


سومالی: 8 کشته


غنا: 5 کشته، 21 مفقود


لیبی: 4 کشته، 16 مفقود


تانزانیا: 4 کشته


کنیا: 3 کشته


تونس: 2 کشته


بورکینافاسو: 1 کشته


بروندی: 1 کشته


هلند: 1 کشته


بنگلادش: 43 کشته، بیش از 62 تن تحت درمان و 132 تن مفقود


فیلیپین: 6 کشته


اندونزی: 91 کشته


امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته