دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیکاری در کمین کارگران صنعت خودرو

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر بیکار شدن 10 هزار نفر از کارگران قطعه‌سازی و صنایع وابسته به خودرو به دلیل رکود در بازار و یا قطع رابطه خودروسازان با آنها منتشر شده است. این اطلاعات در کنار انتشار آمار کاهش 22 درصدی و یا به روایتی 44 درصد تولید خودروی سواری علامت خوبی به اقتصاد کشور نمی‌دهد.
کد خبر : 43430

یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه ماجرای بیکاری کارگران فقط مربوط به حوزه خودرو نیست، گفت: در همه بخش‌های تولید معضلاتی وجود دارد که منجر به بیکاری کارگر و حتی تعطیلی کارخانه می‌شود.


محمود نادی افزود: بیکار شدن کارگران خصوصا در حوزه خودرو و صنایع وابسته یک واقعیت انکار نشدنی است، ولی در مورد اینکه این آمارها چقدر به واقعیت نزدیک باشند، می‌توان گفت که این خبر بیشتر شبیه به نوعی تبلیغات است.


او ادامه داد: خبر «بیکاری 10 هزار کارگر در دو هفته و 300 هزار کارگر دیگر تا پایان سال» می‌تواند از سوی خودروسازان و در اعتراض به کمپین نخریدن خودرو منتشر شده باشد تا به مردم بگوید که اولین نتیجه نخریدن خودرو، بیکار شدن کارگران است.


وی درباره آنچه قطع رابطه خودروسازان با برخی قطعه‌سازان اعلام شده است، نیز گفت: قطعه‌سازان تازه کار وقتی می‌خواستند بازار خود را پیدا کنند، با شرکت‌های بزرگ قرارداد بستند و به همین دلیل مجبور شدند با شرایط سخت تسویه حساب این خودروسازان کنار بیایند.


نادی ادامه داد: قطعه‌سازان حاضر می‌شدند پول خود را با تاخیر زیاد دریافت کنند، اما این روند دوام چندانی نیاورد، به طوری که آنها را به سمت تولید قطعات بی‌کیفیت برد که نتیجه آن هم چیزی جز قطع رابطه با خودروسازان نبود.


یک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت نیز گفت: فشارهایی که در چند سال اخیر به قطعه‌سازان وارد شده، شرایط را به سویی برده است که مشکلاتی مثل کمبود نقدینگی باعث تعدیل نیرو شود.


امیرحسن کاکایی افزود: آمارهایی که درباره بیکار شدن فعالان صنعت خودرو اعلام شده دور از واقعیت نیست و اگر جلوی ادامه یافتن وضعیت کنونی گرفته نشود، می‌تواند به اخراج تعداد بیشتری از کارگران منجر شود.


وی همچنین با تاکید بر این که قطع رابطه خودروسازان با سازندگان قطعات بی‌کیفیت اقدام درستی بود، افزود: بازار خودرو به افزایش کیفیت نیاز دارد و راه نجات آن نیز همین است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته