دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1394 - 21:57

اعتراض مردمی در اقلیم کردستان بالا گرفت

معترضان به چندین دفتر «حزب دموکرات کردستان» مهمترین حزب سیاسی این اقلیم در شمال عراق، حمله بردند.
کد خبر : 43093

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، شنبه ناآرامی‌های خشونت‌‌آمیز در این منطقه که از زمان آغاز جنگ با گروه داعش تهدید بی‌ثبات شده است، وارد سومین روز شد.


از روز اول اکتبر (نهم مهرماه) تظاهراتی در منطقه خودمختار کردستان آغاز شده است. بسیاری از کردها در واکنش به بحران اقتصادی تظاهرات کرده‌اند؛ بحرانی که پرداخت قبوض را برای آنان سخت کرده است.


خشم آنان روز جمعه به اندازه‌ای رسید که دفتر حزب دموکرات کردستان در شهرستان قلادیز را آتش زدند.دستکم یکی از تظاهرکنندگان در این حادثه کشته شد.


«مسعود بارزانی» رئیس‌جمهوری اقلیم، آنان را به آرامش خوانده است اما به گفته «فاروق عبدالکریم» عضو یک حزب محلی، مردان جوان روز شنبه یکی از جاده‌های اصلی شهر «سعید صدیق» را بستند و یکی از ساختمان‌های حزب دموکرات کردستان را سنگ‌باران کردند.


فیلم‌های زنده از این شهر پلیس ضدشورش را در تلاش برای عقب راندن معترضانی نشان می‌دهد که برخی از آنان مسلح بودند. مغازه‌های این شهر بسته شد و تایر خودروها را در خیابان به آتش کشیدند.


در شهرهای سلیمانیه و کلار نیز تظاهرات و سنگ‌باران دفتر حزب کردستان عراق رخ داد.


در سلیمانیه برخز احزاب رقیب حزب حاکم مانند حزب «اتحاد میهنی کردستان» حضور قوی دارند. بحران اقتصادی کردستان از اواخر سال 1392 آغاز شد؛ زمانی که بغداد بودجه منطقه را در اعتراض به اقدام اقلیم برای فروش نفت و پرداخت نکردن سهم دولت مرکزی، کاهش داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته