دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1398 - 00:15
آنا گزارش می‌دهد؛

وقتی آقای سرمربی دیر به اشتباهش پی برد/ والیبال به لبه پرتگاه رسید!

سرمربی تیم ملی والیبال با اصرار بر استفاده از بازیکنان باتجربه در میدان جام جهانی، لشگری از بازیکنان خسته ایران را در جهان رونمایی کرد و با نمایش ضعیف ملی‌پوشان زنگ خطر را برای این تیم به صدا درآورد.
کد خبر : 430812
playerofIranteamspike_2-1000x689.jpg

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی خبرگزاری آنا، چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی به میزبانی ژاپن با وداع تلخ و ناامیدکننده برای ملی‌پوشان والیبال به پایان رسید. تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها از 11 بازی، تنها چهار پیروزی به دست آورد و این موضوع زنگ خطر را برای والیبال ایران به صدا درآورد. 


تیم ملی والیبال از خردادماه امسال در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال به میدان رفت، شروع طوفانی ملی‌پوشان این امیدواری را به جامعه والیبال داد که آنها امسال می‌توانند در لیگ ملت‌ها روی سکو بروند اما در نهایت تیم ایران به عنوان پنجمی رسید و از کسب سکو بازماند. بعد از لیگ ملت‌ها، مسابقات قهرمانی آسیا در ایران برگزار شد. سرمربی تیم ملی برای کسب نتیجه بازیکنان اصلی را به میدان فرستاد و بلندقامتان ایران توانستند در خانه قهرمان این رقابت‌ها شوند. 


بلافاصله پس از مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های جام جهانی در ژاپن برگزار شد؛ در حالی که انتظار می‌رفت ایگور کولاکوویچ در این رقابت‌ها بازیکنان جوان را راهی این مسابقات کنند، اما برخلاف نظر همه کارشناسان و اهالی والیبال که معتقد بودند ملی‌پوشان باتجربه باید استراحت کنند تا در رقابت‌های انتخابی گزینشی المپیک در دی ماه سال جاری با تمام توان حاضر شوند اما  آقای سرمربی این بار هم به بازیکنان باتجربه اتکا کرد و با بیان اینکه خودش بهتر از هر کسی صلاح تیمش را می‌داند جواب منتقدان خود را داد.


در نهایت تیم ایران با ترکیب اصلی راهی ژاپن شد. بازی اول ایران مقابل روسیه با شکست همراه شد. در دومین بازی باز هم ملی‌پوشان ایران نتیجه را برابر حریف نه چندان قدرتمند مصر واگذار کردند. پس از دومین شکست در جام جهانی، کولاکوویچ در نشست خبری خود به صراحت اعلام کرد بازیکنان خسته‌اند و نیاز به انرژی دارند! از سومین بازی، آقای سرمربی به اشتباه خود پی برد اما خیلی دیر شده بود و تیم با ترکیب اصلی در ژاپن حضور داشت. 



سومین بازی ایران مقابل کانادا با تصمیم کولاکوویچ بازیکنان جوان‌ به میدان رفتند و اتفاقاً نخستین پیروزی ایران در جام جهانی با بازیکنان جوان رقم خورد. اگرچه بازیکنان جوان ایران خوب ظاهر شدند اما بعضاً اشتباهاتی را در برخی بازی‌ها مرتکب می‌شدند که به خوبی مشخص بود به خاطر کم‌تجربگی آنها است و اگر سرمربی تیم ملی کمی به این جوانان اعتماد کرده بود و در دو مسابقه قبل( لیگ ملت‌ها یا قهرمانی آسیا) به آنها میدان داده بود از برخی اشتباهات دوری می‌کردند. 


در پنجمین بازی ایران مقابل برزیل به میدان رفت. تیم ایران در این بازی برابر برزیل قهرمان یک دست را پیروز شد. تیم برزیل تا قبل از رویارویی با ایران هیچ دستی را واگذار نکرده بود، اما مقابل ایران یک دست را شکست خورد و به اعتقاد خیلی از اهالی والیبال، اگر کولاکوویچ در این بازی تعویض می‌کرد و با برنامه پیش می‌رفت شاید تیم می‌توانست آنها را شکست دهد. 



به هر روی با توجه به خستگی بازیکنان باتجربه و عدم اعتماد ایگور به بازیکنان جوان پیش‌بینی می‌شد تیم ایران نتواند در این رقابت‌ها با تمام توان خود ظاهر شود و در نهایت مقابل تیم‌های روسیه، مصر، تونس، امریکا، ژاپن، ایتالیا و لهستان نتیجه را واگذار کردند. ضمن اینکه بدترین اتفاق این رقابت‌ها را هم مصدومیت فرهاد قائمی و امیر غفور بدانیم. اما بدون شک بدترین باخت تیم ملی برابر ژاپن بود، چشم‌بادامی‌ها مقابل ایران آمادگی کامل داشتند و توانستند با نمایش فوق‌العاده ایران را درهم بشکنند. برد ژاپن برابر ایران نشان داد، ژاپنی‌ها اگرچه در حد و اندازه والیبال ایران نیستند اما با برنامه درست و منطقی پیش می‌روند و به راحتی می‌توانند تیم اول قاره کهن را شکست دهند. 


رقابت‌های جام جهانی برای ایران با نتایج ضعیف به پایان رسید؛ اما میدان اصلی گزینشی المپیک و کسب سهمیه در دی ماه سال جاری است. امیدواریم که در این رقابت‌ها بازیکنان اصلی تیم خسته نباشند و بتواند قدرت واقعی والیبال ایران را نشان دهند. از طرفی کولاکوویچ هم استراتژی خود را به عنوان مربی تغییر بدهد و با برنامه پیش برود نه اینکه مانند یک نظاره‌گر تنها در کنار زمین قرار بگیرد. عملکرد سرمربی تیم ملی به خوبی نشان می‌دهد او به سمت نتیجه‌گرایی رفته است، در حالی که یکی از دلایل انتخاب ایگور از سوی فدراسیون والیبال جوانگرایی او در تیم صربستان بود اما این روزها آقای سرمربی محتاط‌تر عمل می‌کند و کمتر به بازیکنان جوان میدان می‌دهد. به گفته یکی از کارشناسان والیبال او نقص‌های خود را با میدان دادن به بازیکنان باتجربه می‌پوشاند و این به خاطر کسب نتایج ضعیفی است که او در والیبال ایران به دست آورده است. 


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته