دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1398 - 10:47

سفر محرمانه مشاور امنیت ملی امارات به تهران

مقامات ارشد امارات اعلام کرده‌اند که مشاور امنیت ملی این کشور، طی 48 ساعت گذشته سفری محرمانه به تهران داشته است.
کد خبر : 430630
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از میدل ایست آی، «طحنون بن زاید»، برادر کوچکتر ولیعهد امارات، طی مأموریتی سری به تهران سفر کرده است.


یکی از مقامات ارشد امنیتی امارات با اعلام این خبر افزوده است که این سفر طی 48 ساعت گذشته انجام شده و هدف از آن، رفع تنش در منطقه خلیج‌فارس بوده است.


مأموریت مخفی طحنون بالاترین سطح ملاقات بین دو طرف از زمان وقوع بحران است.


پس از حمله به چهار نفت‌کش در بندر فجیره امارات، این کشور چراغ سبزهای متعددی برای مصالحه با ایران نشان داده است.


این مأموریت مخفی در حالی صورت می‌گیرد که برخی کشورها می‌کوشند کانال‌های دیپلماتیک میان تهران و ریاض ایجاد کنند. عادل عبدالمهدی و عمران خان، دو مقامی هستند که می‌کوشند بین ایران و عربستان میانجیگری کنند و از تنش‌ها بکاهند.


به گزارش آنا،  تهران و ابوظبی با وجود اختلافاتی که در مورد جزایر سه‌گانه داشتند، در چند دهه اخیر رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر برقرار کردند. به دنبال حمله به کنسولگری عربستان در ایران به علت اعدام شیخ باقر نمر در دی ۱۳۹۴، ابوظبی سطح روابط خود را از سفارت به کاردار کاهش داد. همین موضوع و شراکت در بحران یمن موجب تیرگی روابط بین ایران و امارات شد. به‌طوری‌که از اواخر سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، روابط بسیار سردی بین دو کشور حکم‌فرما شد. بااین‌وجود، با تحولاتی که طی چند ماه اخیر به وقوع پیوسته است، انتظار می‌رود در روابط بین دو کشور بهبودی‌هایی صورت گیرد و شاهد گفت‌وگوی‌های آشکارتری بین دو کشور بود.


 با توجه به تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، افزایش تنش‌ها بین ایران و امریکا، سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک  و سکوت معنادار ایالات‌متحده در این قضیه، اماراتی‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که با وجود معاهدات تسلیحاتی و نظامی که با واشنگتن بسته‌اند، نمی‌توانند در صورت بروز ناآرامی روی حمایت کاخ سفید حساب باز کنند و اطمینان حاصل کردند آمریکای ترامپ برای مناسبات دوجانبه هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد. همین سکوت آمریکا، محاسبات امارات را در مورد نحوه مواجهه با ایران تغییر داد.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: امارات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته